نشست دانش‌آموزان دهه هشتادی با رئیس جمهور/تاثیر اختلاف طبقاتی/عدم مهارت تدریس معلمان

یکی از دانش‌آموز پایه یازدهم در نشست با رئیس‌جمهور مشکلات بزرگ نظام آموزشی کشور را تشریح کرد.

#نشست#ریاست#جمهوری#دانش_آموزان#دهه#هشتادی

به گزارش افسران، نشست دانش‌آموزان دهه هشتادی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و دانش‌آموزان در این نشست، دغدغه‌ها و مشکلات خود را خطاب به رئیس جمهور بیان کردند. رئیسی در این نشست بر تشکیل اتاق اندیشه‌ورزی برای بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات نوجوانان و دانش‌آموزان در اداره امور کشور تأکید کرد.

محمدمهدی پیغان دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه نمونه دولتی ابوتراب شهرستان قدس و عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یکی از افراد حاضر در این نشست بود.

او در حضور رئیس‌جمهور به دو مشکل اصلی نظام آموزش و پرورش کشور یعنی عدالت آموزشی و نداشتن مهارت لازم برای تدریس مفید توسط برخی از معلمان اشاره کرد.

تأثیر نظام طبقاتی حاکم بر جامعه بر روند تحصیل دانش‌آموزان

این دانش آموز درباره سخنانش در این دیدار و مسئله عدالت آموزشی در کشور  می‌گوید: هم‌اکنون در برخی مناطق بالای شهر تهران بابت آمادگی کنکور ۱۲۰ میلیون تومان هزینه دریافت می‌شود و در مقابل برخی مدارس دولتی از تأمین هزینه لازم برای خرید ماژیک و تخته برای تدریس معلمان ناتوان هستند! نظام طبقاتی حاکم بر جامعه تأثیر خود را بر روند تحصیل دانش‌آموزان گذاشته است و تحت تأثیر این شرایط برخی دانش‌آموزان از تحصیل با کیفیت بهره‌مند هستند و عده‌ای با وجود داشتن استعداد کافی از تحصیل با کیفیت محرومند در حالیکه اگر امکانات مناسب در اختیار آنها قرار بگیرد به اهداف خود در حوزه تحصیل می‌رسند.

ضعف وزارت آموزش و پرورش در حوزه عدالت آموزشی

او معتقد است که انواع مختلف مدارس در کشور نشان‌دهنده ضعف وزارت آموزش و پرورش در حوزه عدالت آموزشی است و با وجود آنکه آموزش و پرورش مدعی است برنامه‌های مختلفی در حوزه عدالت آموزشی دارد اما اقداماتی در این حوزه انجام نشده است، باید اعتراف کنیم که ساعات آموزشی بیشتر و خدمات با کیفیت‌تر در مدارس غیردولتی و خاص رابطه مستقیمی با افزایش سطح عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

بی‌توجهی به ارزشیابی معلمان و نداشتن مهارت لازم توسط برخی معلمان برای تدریس مفید یکی دیگر از مشکلات نظام آموزشی کشور از نگاه دانش‌آموزان است.

برخی معلمان مهارت لازم برای تدریس در رشته تخصصی خود را ندارند

این دانش‌آموز در دیدار با رئیس جمهور این معضل را اینگونه توضیح می‌دهد: باید در جذب معلم به‌ویژه توسط دانشگاه فرهنگیان، سخت‌گیری بیشتری شود تا افراد دارای توانمندی و صلاحیت به عنوان معلم انتخاب شوند، متأسفانه برخی معلمان مهارت لازم برای تدریس در رشته تخصصی خود را هم ندارند و گاهی دانش‌آموزان مباحث را برای معلمان توضیح می‌دهند!

عدم مهارت برخی معلمان برای تدریس از نقاط ضعف بزرگ در نظام آموزش و پرورش است. متأسفانه در مواردی برخی معلمان تدریس کیفی در کلاس درس ارائه نمی‌دهند و از دانش‌آموزان خود برای تدریس خصوصی دعوت می‌کنند و در کلاس‌های خصوصی تدریس با کیفیت ارائه می‌شود، این روش در نهایت به زیان دانش‌آموزان با پایه علمی ضعیف‌تر و سطح اقتصادی پایین است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.