چگونگی امکان پیروزی امام عصر(عج) / قیام جهانى و فتح نهایى عالم توسط ولی عصر
با بررسى ویژگی هاى حکومت جهانى حضرت مهدی(عج)، این سۆال مطرح است که با وجود جهانخواران تا دندان مسلح و ارتش هاى عظیم، منظم، پیچیده و سلاح هاى فوق مدرن الکترونیکى، تکنیک برتر ابرقدرت ها، سلاح هاى هسته اى و طرح هاى جنگ ستارگان و … پیروزى جهانى براى امام زمان(عج) چگونه میسر است؟
اصولا چون چنین پیروزى عظیمى، اگر محال نباشد، ممکن و آسان هم نیست باید دید زمینه و عوامل چنین پیروزیى چیست و راه آن کدام است؟ در این بحث به عوامل پیروزى آن حضرت در این قیام جهانى و فتح نهایى عالم توسط ایشان مىپردازیم و با توجه به روایات و احادیث رسیده این عوامل را بررسى مى کنیم.
در ضمن بررسىی ویژگی هاى یاران حضرت مهدى(عج) و خصوصیات لشکریانش به این نکته برمى خوریم که آنان “منصور بالرعب” هستند. منصور بالرعب بودن، یعنى آنکه پیروزى آن حضرت ظاهرا در سایه رعب و وحشتى است که در دل دشمنان، از او و لشکریانش ایجاد مى شود و آنها از قدرت و پیروزی هاى او به قدرى به هراس مى افتند که توان استقامت خویش را از دست مى دهند یا تسلیم مىشوند و یا سلاح ها را بر زمین مى گذارند و فرار مى کنند و این خود زمینه پیروزى و فتح بدون درگیرى و خونریزى و جنگ را براى آن حضرت فراهم مىکند.
دشمنان آن حضرت از ترس برخورد نظامى و درگیرى با امام، سلاح هاى خود را بر زمین مى گذارند یا با بلندکردن پرچم سفید، تسلیم مى شوند و یا از پیشاپیش لشگر او مى گریزند. در تاریخ از اینگونه پیروزی ها دیده شده که سپاهى با مشاهده قدرت طرف مقابل متزلزل و مرعوب مى شدند و سرانجام قبل از رسیدن لشگر، خود را تسلیم مىکردند.
پیامبر(صلی الله علیه و آله)، طبق شواهد تاریخى و آیات قرآن از این موهبت برخوردار بوده و درمواردى صلابت و ابهت آن حضرت و تصمیم و اراده شکست ناپذیر او دل هاى دشمنان را به لرزه افکنده و آنان را پریشان ساخته است و پیش از درگیرى و یا به مجرد رویارویى، شکست خورده و پا به فرار نهاده یا تسلیم شده اند.
قائم(عج) ما یارى شده به رعب است و تاییدشده با پیروزى است. تمام زمین به تصرف او درمى آید و گنج هاى زمین براى او ظاهر مىشود و سلطه او بر شرق و غرب مىرسد
پیامبر اسلام در غزوه بدر با اقلیتى غیر مجهز و بسیار کم در برابر سپاهى مجهز و چندین برابر، نه تنها ایستاد، بلکه به پیروزى جالبى هم رسید و این خود از مواردى است که دشمن با رعبى که در دلش از پیامبر اسلام توسط خداوند مىافتد و با دادن بیش از هفتادکشته و مجروح و به جا نهادن اسیران زیاد، پا به فرار مىگذارد. ابوسفیان مى گوید به محض رساندن کاروان به مکه بسرعت به بدر مراجعه کردم ، لشکر در حال فرار بود و به هر کس مى گفتم: بایست! مىگفت: على ،علیه السلام، سوار بر اسب مرا تعقیب مىکند.
در جنگ خندق پس از محاصره مدینه توسط نیروهاى قریش و احزاب و عبور “عمروبن عبدود” و همراهان او از خندق و رجزخوانى عمرو، اضطراب و دلهرهاى بین مسلمین رخ داده بود که به تعبیر قرآن “و زلزلوا زلزالا شدیدا” (۱) و فریاد “متى نصرالله” سر مى دادند.
آنگاه که حضرت على(علیه السام) عمرو را با یک ضربت از پا درآورد و پیامبر(ص) فرمود: “ضربه على یوم الخندق افضل من عبادهالثقلین” ترس و رعب عجیبى در دل دشمن افتاد و شبانه فرار کردند.
و نیز در جنگ با یهود بنىنظیر و بنى قریظه، ترس و نگرانى به حدى بود که به تعبیر قرآن:
“وقذف فى قلوبهم الرعب یخربون بیوتهم بایدیهمو ایدى المۆمنین”(۲)
و در دلشان (از سپاه اسلام) ترس افکند تا به دستخود و به دست مۆمنان خانههاشان را ویران کردند.
و یا در فتح مکه زمینه چنان فراهم مىشود و به گونه اى مرعوب مى گردند که جرات هر گونه مقاومت و رویارویى از لشکر جرار قریش و ابوسفیان سلب مىگردد و همه طوعا و کرها تسلیم مى شوند و شعار “لااله الاالله وحده وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و هزمالاحزاب وحده” تحقق مىیابد.
باز در انقلاب اسلامى، دیدیم که دشمن با همه قوا و توان و سلاح هاى مدرن، چگونه صحنه را خالى مىکرد، مخصوصا در آخرین روزهاى پیروزى انقلاب اسلامى شاهد بودیم که در پى فرمان حضرت امام، قدس سره، و ریختن همه مردم به خیابان ها با فرمان رهبر انقلاب، چگونه نیرومندترین ارتش خاورمیانه عملا جا خالى کرد و نیروهاى انقلاب پیروز شدند.
در جنگ تحمیلى هم نمونه هایى از این پیروزی ها را در فتح خرمشهر و آبادان و فتح المبین دیدیم که نیروى مجهز و برتر مهاجمان، با روحیه متزلزل در اثر ترس و وحشت شعار الله اکبر چگونه شکست خورد و تسلیم شد.
اینها نمونه کوچکى است از پیروزى که در سایه ترس و رعب در دل دشمن به وجود مى آید.
پس بسیار روشن است که یکى از عوامل عمده پیروزى ارتش امام زمان(عج) همان رعب است که از آوازه حضرت و تایید و نصرت او از طرف خدا در دل دشمنان خدا و امام زمان(عج) مى افتد و این حقیقت در لابلاى آیات و روایات مشهود است.
اینک آیاتى که دلالتبر اینگونه پیروزی ها دارد و مى رساند که پیامبر(صلی الله علیه و آله) در مواردى، منصور بالرعب بوده است از نظر مى گذرانیم:
۱. “سنلقى فى قلوبالذین کفرواالرعب بما اشرکوا بالله”(۳)
به زودى در دل هاى کفار رعب و هراس مى افکنیم، به خاطر آنکه شرک براى خدا قائل شدند.
۲. “سالقى فى قلوب الذین کفروا الرعب فاضربوا فوقالاعناق”(۴)
به زودى در دل هاى کافران وحشت و ترس مى افکنیم ، پس ضربه ها را بر بالاى گردنها (یعنى مغزشان) فرود آورید. این در رابطه با رعبى است که در دل کفار قریش در جنگ بدر افتاد و سبب پیروزى مسلمانان بر آنها شد.
۳. “و قذف فى قلوبهم الرعب فریقا تقتلون و تاسرون فریقا”(۵)
در دل یهودیان رعب و وحشت افتاد که سبب فروآمدن از دژهایشان شد و شما گروهى را کشتید و گروه دیگرى را به اسارت گرفتید.
۴. “فاتاهم الله من حیث لم یحتسبوا و قذف فىقلوبهمالرعب”(۶)
پس قدرت خداوند از جایى که گمان نمى بردند، آمد و رعب وحشتى در دل آنان افتاد.
در بسیارى از روایات ما همین صفت و ویژگى پیامبر(صلی الله علیه و آله) براى حضرت مهدى(عج) نقلشده است، علاوه بر روایاتى که قبلا اشاره شد به اینکه رعب پیشاپیش لشکر امام زمان(عج) از هر طرف مىرود یعنى از فاصله دور دشمن او مرعوب مى گردد و فرار مى کند یا تسلیم مى شود .
امام باقر(علیه السلام) مىفرماید: “همه سنن انبیا در امام زمان جمع است (که بعدا در این زمینه بحث خواهیم کرد) ولى از سنت هاى جدش مصطفى(صلی الله علیه و آله) قیام به شمشیر و منصور بالرعب است.
“و اما شبهه من جده المصطفى محمد(صلی الله علیه و آله) فخروجه بالسیف و قتله اعداءالله و اعداءرسوله و الجبارین و الطواغیت و انه ینتصر بالسیف و الرعب و انه لا ترد له رایه …” (۷)
از سنت هاى جدش قیام امام زمان با شمشیر و قیام مسلحانه است و نابودى دشمنان خدا و رسول خدا و ستمگران و طاغوتها است و منصور به رعب و تسلیم همه پرچم ها در برابر اوست.
امام محمدباقر(علیه السلام) نیز مىفرماید:
“القائم(عج) منا منصور بالرعب، موید بالنصر تطوى له الارض و تظهر له الکنوز و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب”(۸)
قائم(عج) ما یارى شده به رعب است و تاییدشده با پیروزى است. تمام زمین به تصرف او درمى آید و گنج هاى زمین براى او ظاهر مى شود و سلطه او بر شرق و غرب مى رسد.
۴. در ذیل تفسیر آیه “اتى امرالله فلاتستعجلوه” مى فرماید: (۹)
“هو امرنا امرالله تعالى عزوجل ان لانستعجل به حتى و یویده بثلاثه اجناد الملائکه المۆمنین والرعب”(۱۰)
او همواره با ۳ گروه سپاه تایید مى شود. سپاه فرشتگان، سپاه مۆمنان مخلص و سپاه رعب و ترس.
هشام بن سالم از امام صادق(علیه السلام) نقل مىکند:
“… فلا یبقى بین الخافقین الا خافه” (۱۱)
در میان شرق و غرب کسى نمى ماند مگر اینکه از او مى هراسد.
ابىبصیر از امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند که آن حضرت درباره نشر و گسترش پرچم حضرت مهدى(عج) پس از نقل مطالبى مى فرماید:
“و یسیرالرعب قدامها شهرا وراءها شهرا و عن یمینها شهرا و عن یسارها شهرا، ثم قال یا ابامحمد، انه یخرج موتورا غضبان اسفا لغضبالله على هذاالخلق”. (۱۲)
با توجه به معناى لغوى رعب که همان خوف و در واقع ترس شدیدى است که کتمان آن ممکن نیست، روشن مى شود منصور به رعب بودن آن حضرت ممکن استبه این معانى باشد:
۱. مردم مخالف و دشمنان، روحیه خود را ببازند و جرات مقاومت در برابر او نکنند و از ترس لشکر مقاوم و غیرقابل نفوذ و شکست ناپذیر آن حضرت، تسلیم شوند.
پس بسیار روشن است که یکى از عوامل عمده پیروزى ارتش امام زمان(عج) همان رعب است که از آوازه حضرت و تایید و نصرت او از طرف خدا در دل دشمنان خدا و امام زمان(عج) مى افتد و این حقیقت در لابلاى آیات و روایات مشهود است
۲.آوازه آن حضرت و لشکرش چنان رعب آور است که شهرهاى دور دست که با لشکر امام به مسافتی ک ماه راه رفتن، فاصله دارند، از هر طرف بدون درگیرى و رویارویى و مقاومت تسلیم مى شوند، چنانچه حدیث ابى بصیر گویاى آن است.
۳. تمام دشمنان آن حضرت در خوف شدید به سر مىبرند و این ترس خود مقدمه پیروزى امام و شکست دشمنان امام است.
این رعب و ترس از چند جهت ممکن است رخ دهد:
الف) از نظر اعجاز و قدرت خداوند که هراس و رعب در دل هاى دشمنان امام و ابرقدرت ها بیفکند و قدرت اراده و تصمیم به مقاومت را از آنان سلب نماید، نتیجه اینکه زودتر تسلیم شوند. گویى چنان از خود بىخود شوند و دست و پاى خود را گم کنند که توان حرکت نیابند همانند بره در برابر شیر و …!
ب) آوازه پیروزى سریع حضرت و شیوع فتح و نصرت او در سراسر بلاد و ویژگى یاران او و لشگریانش که مقاوم و شکست ناپذیرند، سبب این خوف و رعب گردد.
ج) انتشار حرکت و قیام امام و آمادگى باطنى مردم ممکن است، سبب پیوستن مردم به امام شود و در تمامى کشورها نیروها و مردم خواستار همکارى با امام زمان گردند و در نتیجه شورشها و قیام هاى داخلى رخ دهد و موجب انشعاب حکومت ها و تقسیم و تجزیه آنان گردد و عملا ایجاد ترس و وحشت و رعب در دل هاى حاکمان و طاغوت و قدرتها شود.
د) امام زمان(عج) با احاطهاى که بر اسرار غیب دارد ممکن است راز و رمز آنان را قبلا کشف و خنثى کند و منابع و ذخایر اسلحه و نیروهاى انسانى آنان را نیز شناسایى کند و نقاط ضعف و آسیب پذیرى آنان را بداند و با یک اقدام سریع همه را وادار به تسلیم سازد و نیز کافى است که این کار را با چند دولت مقتدر انجام دهد تا بقیه حساب خویش را بدانند …!!
پى نوشت ها:
۱. سوره احزاب (۳۳)، آیه ۱۱
۲.سوره حشر (۵۹)، آیه ۲
۳. سوره آل عمران (۳)، آیه ۱۵۱
۴. سوره انفال (۸)، آیه ۱۲
۵. سوره احزاب (۳۳)، آیه۲۳
۶. سوره حشر (۵۹)، آیه ۲
. مجلسى،محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۱، ص۲۱۷، ح۶.
۸. کشف الغمه، ج۳، ص ۳۲۴;المحجه البیضاء، ج۳، ص ۳۴۱; یوم الخلاص، ص۳۰۰; منتخب الاثر، ص۲۹۲و۴۸۲; مجلسى، محمدباقر، همان، ج ۵۲، ص ۱۹۰، نورالابصار، ص ۱۷۱; اعلامالورى، ص۴۳۳، اسعاف الراغبین، ص۱۵۲; ینابیع الموده، ج۳، ص۱۳۶
۹. سوره نحل (۱۶)، آیه ۱.
۱۰. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۲۸; مابعد الظهور، ص ۵۳۵; ر.ک: امام مهدى من المهد الى الظهور.
۱۱. نعمانى، همان، ص ۱۲۲.
۱۲. مجلسى، محمدباقر، همان، ص۳۶۰، ح۱۲۹