وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: در موضوع عفاف و حجاب، خانواده و مدرسه مهمترین عامل در آشنایی و باورمند نمودن دانشآموزان هستند.
#بیانیه#حجاب#مدارس#معذوریت#پذیرش#خدمات#بی_حجابها
به گزارش خبرگزاری افسران، وزارت آموزش و پرورش با صدور بیانیهای در خصوص حجاب و عفاف اعلام کرد: «اساتید و بزرگان تعلیم و تربیت و فرهیختگان بر این باورند، بالهای ترقی یک جامعه خانواده و سپس نظام تعلیم و تربیت است. آنها معتقدند اگر هر دوی آنها قوی و هماهنگ عمل کنند، هدف متعالی تربیت انسانی متمدن، متعهد و متفکر در سایه سار مبانی اسلامی تحقق مییابد.
برای قوی عمل کردن این دو نهاد مؤثر در امر تربیت میبایست نگاه به خانواده و آموزش و پرورش تغییری راهبردی پیدا کند و تمامی دستگاهها در خدمت این دو نهاد مؤثر قرار گیرند.
داشتن نگاه کلان به مؤلفههای فرهنگی و راههای نهادینه نمودن آنها از جمله موضوع حجاب و عفاف یکی از مهمترین چالشهای موجود در نظام فکری و فرهنگی است.
در هر امر فرهنگی و تربیتی دو مقوله از اهمیت ویژهای برخوردار است.
یکی بحث آشنایی افراد با موضوع و دوم بحث نهادینه و درونی نمودن آن مؤلفه در قلب و جان افراد میباشد.
در بخش اول یعنی آشنایی دانش آموزان، کودکان و نوجوانان با مؤلفههای مختلف فرهنگی، آموزش و پرورش وظایفی دارد و خانواده و سایر ارکان تربیت وظایفی. در ادامه به اهم وظایف آموزش و پرورش اشاره خواهد شد.
اما در بخش دوم ساخت فرهنگ و تربیت، یعنی درونی شدن و باور قلبی پیدا کردن به یک هنجار و فرهنگ، نیازمند تقویت شاخصههایی چون هویت ملی، دینی و جنسیتی و همچنین ایجاد نشاط درونی در دانش آموزان هستیم. این مهم در حال حاضر جزو سیاستها و برنامههای مهم نظام تعلیم و تربیت کشور قرار گرفته و به صورت جدی توسط معاونت پرورشی و فرهنگی سایر بخشهای آموزش و پرورش پیگیری میشود.
به طور خاص در موضوع عفاف و حجاب خانواده و مدرسه مهمترین عامل در آشنایی و باورمند نمودن دانش آموزان هستند، اما رسانههای جمعی و بسیاری از دستگاههای دیگر برای به ثمر نشاندن زحمات خانواده و مدرسه در این موضوع نقش مؤثری دارند و نباید از تأثیر پذیری دانش آموزان از اشخاص محبوب که بعضاً نقش الگویی در ذهن دانش آموزان دارند، غفلت کرد و لازم است همه عوامل مؤثر در تربیت کودکان و نوجوانان همپای نهاد خانواده و مدرسه حرکت کنند و تضادی نداشته باشند.
بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش با نگاهی آینده نگرانه با برنامه ریزی در محورهای تربیتی و فرهنگی، مأموریتهای خود را مشخص و با تلاش همه همکاران محترم و خانوادههای گرانقدر به انجام کامل وظایف خود همت گمارده است و از دستگاههای مختلف کشور هم میخواهد که در این امر خطیر، نظام تعلیم و تربیت را یاری نمایند. اهم عناوین سیاستها، راهبردها و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حجاب و عفاف به شرح زیر میباشد. از همه همکاران و فرهنگیان عزیز درخواست میشود به انجام این امور اهتمام ویژه داشته باشند:
۱. ایجاد گفتمان مثبت و سازنده در بین دانش آموزان در موضوع فرهنگ و اعتقادات اسلامی، اجتماعی و بومی اسلام و ایران.
۲. پاسخگویی مربیان و معلمان و مبلغان حوزههای علمیه کشور به سوالات دانش آموزان در موضوعات مختلف دینی و تربیتی در مدارس و برگزاری گفتمانهای دینی و جلسات پرسش و پاسخ با دانش آموزان سراسر کشور.
۳. استفاده از ظرفیت کتب درسی در تبیین موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات و تبیین ضرورت و فلسفه آن متناسب با مقاطع تحصیلی.
۴- اهتمام به ایجاد نگرش درست و مثبت و زیبا اندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان.
۵- رعایت پوشش مناسب اسلامی توسط همه همکاران فرهنگی در مدارس، مراکز رفاهی و فرهنگی، اردوگاهها و فضاهای پرورشی، مراکز مشاوره و سایر اماکن عمومی آموزش و پرورش.
۶- اجرای برنامههای فرهنگی-هنری و علمی جذاب و مستمر برای آشنایی و درونی سازی حجاب و عفاف و سایر هنجارهای فرهنگی و تربیتی برای دانش آموزان، فرهنگیان و خانوادهها.
۷- اهتمام به معرفی الگوهای برتر دانش آموزی از بین دختران و پسران نخبه و ممتاز .
۸- آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب و برگزاری کلاسهای دانش افزایی برای متقاضیان و داوطلبان از بین دانش آموزان و والدین از طریق انجمن اولیا و مربیان.
۹- آشنا کردن دانش آموزان به تناسب سطوح تحصیلی با اقدامات و برنامههای مخرب غرب و معرفی توطئهها، زمینهها، روشها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس.
۱۰-استفاده از بسترهای هنری نظیر شعرخوانی، قصه گویی و نقاشی در مقاطع پیش دبستانی و مهد کودک جهت آشنا کردن کودکان با هنجارهای اسلامی و تربیتی .
۱۱- بهرهمندی از اساتید و چهرههای محبوب علمی و دینی همچون اساتید، مربیان، نفرات برتر علمی، المپیادیها و خانوادههای ایثارگران برای تبیین فرهنگ اسلامی و بویژه مظاهر عفاف و حجاب برای دانش آموزان.
۱۲- تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی و معیارهای رفتار صحیح زن و مرد و روابط انسانی و اجتماعی آنها و اهمیت خانواده و جامعه در برنامه رسمی و فوق برنامه مدارس.
۱۳- تهیه و تدوین و نشر کتب، مقالات و جزوات تخصصی در راستای تبیین موضوعات اعتقادی و دینی و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب برای دانش آموزان، معلمان و والدین دانش آموزان توسط انجمن اولیا و مربیان.
۱۴- غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با تأکید بر کنشگری خود دانش آموزان و اعضای تشکلهای دانش آموزی در زمینه حجاب و عفاف.
۱۵- آموزش، ساماندهی، توجه و بکارگیری مدیران، معلمان و همه پرسنل مدارس جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان .
۱۶- انجام مطالعات و پژوهشهای کاربردی در بسط و گسترش هنجارهای تربیتی از جمله حیا و عفاف و بکارگیری نتایج آن.
در پایان ضمن قدردانی از قاطبه دانش آموزان و خانوادههای فهیم و عزیز به جهت رعایت ارزشها و قوانین و مقررات پوشش در همه اماکن آموزشگاهی، یادآور میشود آموزش و پرورش همواره به دنبال ایجاد فضای امن و مناسب تربیتی بوده تا دانش آموزان در یک محیط بانشاط و سالم ضمن ارتقای سواد و تجربه فردی و اجتماعی، در موقعیتهای ویژه تربیتی قرار بگیرند و فردای جامعه ایران اسلامی را از انسانهای شریف و تربیت یافته در مکتب متعالی اسلام برخوردار سازند، از این رو بر اساس قوانین و مقررات از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت ننمایند، معذور خواهد بود.»