ضرورت گسترش امیدآفرینی و همبستگی در فضای رسانه‌ای کشور

حجت الاسلام محمد کرباسی پیرامون برکات و دستاوردهای جنگ اخیر و جنگ ۸ ساله در ایران اسلامی گفت: وقتی در ابتدای انقلاب اسلامی جنگ اتفاق افتاد؛ امام خمینی(ره) فرمودند جنگ ۸ ساله از الطاف خفیه و از الطاف جلیله و آشکار خداست، پس برکات آن روشن است و نیازی به تأمل ندارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم افزود: حضرت آقا نیز در طول این سال‌ها همواره تأکید داشتند اکثریت جامعه پای کار نظام و حاکمیت و جمهوری اسلامی ایستادند.

کرباسی با تحلیل این دیدگاه‌ها عنوان کرد: در یک بررسی برای اینکه بدانیم چرا این خطای شناختی توسط برخی خودی‌ها شکل گرفت، در واقع منشأ آن رسانه بود؛ یعنی آن سم خانمانسوز که در این سال‌ها در قالب جنگ شناختی و در بستر رسانه‌ای از سوی بیگانگان اتفاق افتاد، حالا این ورق دارد بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: این جنگ اخیر همچون یک جراحی بود که جامعه را پاکسازی کرد؛ جراحی درد دارد اما برکاتی را نیز به همراه دارد؛ وقتی پاکسازی صورت گرفت، در ادامه مسیر باید این دقت صورت بگیرد و اجازه ندهیم سموم وارد بدن شود و مبتلا شویم؛ در واقع از این به بعد باید خوراک ذهنی را مدیریت کنیم که این اهمیت عرصه رسانه را می‌رساند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم بیان کرد: اما مسأله‌ای که مطرح می‌شود و باید آن را مد نظر قرار دهیم، در این سال‌ها کشور از زاویه رسانه بسیار ضربه خورد، که در این باره مکررا حضرت آقا مطالباتی داشتند و گلایه‌های تند و شدید و صریحی را ناظر به ولنگاری فضای مجازی مطرح کردند، اما متأسفانه آن طوری که باید و شاید فرمایشات و دغدغه‌های ایشان مورد توجه برخی مسئولان مربوطه قرار نگرفت.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که از این جا به بعد باید به سمتی برویم که فضای رسانه‌ای کشور در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب قرار بگیرد؛ در این راستا یکی از آثار و موالید مبارک این جنگ، همان درد و رنج می‌تواند باشد.

کرباسی با تبیین شرایط فعلی و راهکارهای امیدآفرینی و همبستگی در فضای رسانه‌ای اظهار داشت: یک بخش ناظر به مخاطب‌های مختلف یعنی افکار عمومی و کلونی‌های مختلف مردمی است؛ طبیعتا محتوا در این جا متفاوت است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم افزود: طبیعتا آن ادبیات شورانگیری که در قرآن و روایات ناظر به مخاطب نسبت به مقوله جهاد داریم باید مورد توجه قرار بگیرد و آن هسته سختی که همواره در بزنگاه‌ها پای کار انقلاب بوده نیز بخش دیگری از مخاطبان است.

کرباسی عنوان کرد: در این عرصه نیز کنش‌های مختلفی وجود دارد؛ عده‌ای رزمنده هستند و می‌جنگند، عده‌ای نیز در پشت صحنه به سنگر خدمت می‌کنند و اقلیتی در جامعه به طور مستقیم کنش دارند و به ایفای نقش می‌پردازند و این‌ها باید از نظر محتوایی نیز فعال باشند و به آن اکثریت جامعه‌ای که درگیر نمی‌شوند تزریق محتوایی کنند و برای آنها خوراک محتوایی مهیا شود.

وی تصریح کرد: آن بخشی از جامعه که می‌خواهند در رسانه و عرصه تولید محتوا به ایفای نقش بپردازند، یعنی دغدغه و مسئولیتی در این زمینه احساس می‌کنند، نیاز به توانمندی دارند و باید باید عقبه ذهنی‌شان تأمین شود تا به شکل مطلوبی در میدان بایستند و ناظر به توانایی و ظرفیتی که دارند بخشی از کار را بر عهده بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.