برکت دریایی به سمت ایران سرازیر شد
در سهماهه نخست سال ۱۴۰۴، بنادر ایران با تخلیه و بارگیری ۵۳ میلیون تن کالا و عملیات کانتینری معادل ۷۵۰ هزار TEU، به رشد قابل توجهی در بخش حملونقل دریایی دست یافتند که نشاندهنده ظرفیتهای بالقوه بنادر کشور در تجارت بینالمللی است.

بنادر مالکیتی و حاکمیتی ایران در سهماهه نخست سال ۱۴۰۴، با تخلیه و بارگیری ۵۳ میلیون تن کالا از جمله ۳۴ میلیون تن کالاهای غیرنفتی و ۱۹ میلیون تن کالاهای نفتی، به عملکرد مثبتی در عرصه حمل و نقل دریایی دست یافتند. این آمار نشاندهنده رشد در فعالیتهای بندری کشور است که به ویژه در بخش عملیات کانتینری با تخلیه و بارگیری ۷۵۰ هزار TEU (به هر واحد کانتینری ۲۰ فوتی، یک TEU گفته میشود) به ثبت رسید.
به گفته کریم نائینی، کارشناس حملونقل و ترانزیت، با توجه به آن که با کانتینرها کالاهای باارزش جابهجا میشوند، میتوان نتیجه گرفت که کالاهای ورودی و خروجی کشورمان به لحاظ ارزشی رشد پیدا کرده و اگر بتوانیم سهم صادرات و ترانزیت کالاهای کانتینری راا افزایش دهیم، در تجارت خارجی سهم پررنگتری خواهیم داشت.در این دوره، میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی معادل ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و کالاهای نفتی معادل ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود.
همچنین، مجموع بارگیری کالاهای غیرنفتی به ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و کالاهای نفتی به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید. این عملکرد، بیانگر توانمندی بنادر ایران به عنوان دروازههای تجارت بینالمللی و کانونهای ترانزیت محمولههای جهانی است.با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران در تقاطع کریدورهای تجاری شرق-غرب و شمال-جنوب، ایران قادر است به یک بازیگر کلیدی در زنجیره تأمین جهانی تبدیل شود.
دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان، فرصتی مناسب برای تعامل با بازارهای جهانی و منطقهای فراهم کرده است.از طرفی حوضه های دریایی خزر، سیاه و مدیترانه در پیرامون کشور قرار دارند که وزن ژئوپلیتیکی (جغراسیاسی) کشور را ارتقا بخشیدهاند.بیشتر بخوانید
به گفته مهدی باقری، کارشناس حملونقل، توسعه زیرساختهای بندری و ارتقای بهرهوری در این حوزه، از جمله عوامل حیاتی برای رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشور به شمار میرود. به این ترتیب، بنادر ایران نه تنها در مدیریت جریان کالا، بلکه در تسهیل تجارت و تبادل فرهنگی در سطح جهانی، نقشی اساسی ایفا میکنند.