بازار پر سود معرفی کیس ازدواج در مراکز همسرگزینی

دبیر شورای بررسی صلاحیت مراکز همسان‌گزینی سازمان تبلیغات اسلامی:
اکنون سقف ۱۵۰ هزار تومان از هر فرد برای تشکیل پرونده و ثبت‌نام برای ازدواج دریافت می‌شود. به ازای معرفی هر فردهمسان شده برای ازدواج نیز ۵۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

طیف‌های سنی مختلفی به مراکز همسان‌گزینی مراجعه می‌کنند. در غالب مراکز مراجعه‌کنندگان حداکثری متولد دهه ۶۰ هستند که غالبا ۷۰ درصد آنها دختر و ۳۰ درصد پسرند.

در گزارش اول از پرونده واسطه گری برای ازدواج و فعالیت مراکز همسان گزینی به سنت ها و آداب و رسوم آشنایی جوانان طی یک قرن گذشته پرداختیم، سنتی که البته سبقه آن به بیش از یک قرن گذشته بازمی گردد و پیشینه ای طولانی دارد. اگرچه در دوران گذشته پیوند جوانان در ایران از طریق واسطه ها شکل می گرفت و اغلب در آن، دیدار دختر و پسر قبل از جاری شدن صیغه عقد، تقریبا غیرممکن بود، اما با تغییرات ایجاد شده در وضعیت ساختاری و کارکردی خانواده در ایران، از یک سو فعالیت واسطه گران ازدواج کمرنگ شد و از سوی دیگر نیز جوانان ترجیح دادند براساس معیارها و علاقه، خودشان همسر آینده شان را انتخاب کنند.

در این میان جوانانی هم بودند که مطابق معیارهایشان فرد مناسبی سر راه شان قرار نمی گرفت و به همین دلیل هم بعضا ازدواج شان به تعویق می افتاد؛ برآورد وضعیت تجرد متولدین دهه شصت نیز گویای همین موضوع است که نشان می دهد که از میان متولدین سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ که از ۴۰ سالگی عبور کرده و مابقی آنها نیز در آستانه ورود به ۴۰ سالگی هستند، یک میلیون و ۲۰۰ هزار مرد و ۵۵۰ هزار زن، مجردند.

در همین راستا اما بررسی مرکز پژوهش های مجلس درخصوص عوامل افزایش سن ازدواج جوانان نشان می دهد که مهم ترین عامل فرهنگی در تأخیر در ازدواج جوانان، پیدا نکردن همسر مناسب است و شاید همین موضوع به دلیل کمرنگ شدن واسطه گران ازدواج باشد. از همین رو، با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰، برای ترویج و تسهیل در امر ازدواج، سازمان تبلیغات اسلامی مکلف شد تا از طریق مؤسسات فرهنگی، مساجد و روحانیون و دیگر ظرفیت های مردمی به توسعه فرهنگ واسطه­ گری در امر انتخاب همسر، با محوریت و مشارکت خانواده ها و رعایت موازین قانونی و شرعی بپردازد و وزارت ورزش و جوانان هم با تأیید سازمان تبلیغات اسلامی مجوز مراکز فعال در امر انتخاب همسر را صادر کند.

حال با گذشت سه سال از تصویب قانون، در حال حاضر ۱۷۴ مرکز همسان گزینی در سطح کشور فعالیت می کنند که طبق قانون تنها هدف فعالیت آنها پیگیری ازدواج دائم است. در همین راستا اما، محمد مُروار- دبیر شورای بررسی صلاحیت مراکز همسان گزینی سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تشریح نحوه فعالیت اینگونه مراکز به ایسنا می گوید: از گذشته تاکنون افراد میانسال و سالخورده و مورد اعتماد محلی، براساس تجارب و شناخت شان از افراد، برای امر ازدواج نقش واسطه گری را ایفا می کردند. اما آسیبی که وجود داشته و دارد این بود که از یک سو این کنشگران ساماندهی نشده بودند و از سوی دیگر برخی از آنها بحث «ازدواج موقت» را در کنار ازدواج دائم پیگیری می کردند. در این میان به دلیل نبود قانون و مرجع تشخیصی و همچنین عدم ساماندهی آنها، امکان بررسی وجود نداشت که آیا کنشگری که در محله ای به دنبال واسطه گری ازدواج است، به طور همزمان برای ازدواج موقت نیز واسطه گری می کند یا خیر؟.

وی ضمن اشاره به ماده ۳۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تبصره آن و به دنبال آن راه اندازی مراکز همسان گزینی، افزود: براساس ماده قانونی، سازمان تبلیغات اسلامی مکلف است به منظور ترویج و تسهیل در امر ازدواج، از طریق مؤسسات فرهنگی، مساجد و روحانیون و دیگر ظرفیت های مردمی به توسعه فرهنگ واسطه گری در امر انتخاب همسر، با محوریت و مشارکت خانواده ها و رعایت موازین قانونی و شرعی بپردازد و همچنین وزارت ورزش و جوانان موظف است با تأیید سازمان تبلیغات اسلامی مجوز مراکز فعال در امر انتخاب همسر را صادر کند. از همین رو با تصویب قانون، «کنشگران و واسطین ازدواج» ساماندهی خواهند شد، به گونه ای که در حال حاضر ۱۷۴ مرکز همسان گزینی در سطح کشور فعالیت می کنند که طبق قانون تنها هدف فعالیت آنها پیگیری ازدواج دائم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.