۹۰% دانش آموختگان دانشگاه‌ها در مشاغل غیرمرتبط اشتغال دارند

غم انگیز است که نظام آموزش عالی امروز ما با همه طول و عرض و بدنه تخصصی، علمی و آکادمیک خود، سرگرم توسعه و آموزش رشته هایی است که گفته می شود، ۷۱.۴ درصد رشته‌های وزارت علوم و ۵۹.۴ درصد رشته‌های وزارت بهداشت بدون تقاضای شغل دولتی است.

البته اگر این ۷۱.۴ درصد و ۵۹.۴ درصد در خارج از بخش های دولتی یعنی در بخش خصوصی بتوانند صاحب شغل شوند باز هم غنیمت است اما آمارها می گوید: ۹۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه ها در مشاغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلی شان اشتغال دارند.

جالب این جاست که ارتباط میان رشته تحصیلی و شغل، در کشور ما دچار یک آشفتگی و ناهماهنگی جدی است. طبق آمار شورای عالی اشتغال کشور، از ۱۰۰ درصد دانشجو در تک تک رشته ها، ۴۵ درصد از دانشجویان در هر رشته ای، بعد از فارغ التحصیلی دنبال هیچ شغلی نمی روند.

اگر بخواهیم کمی جزئی‌تر به نسبت میان رشته‌ها و تقاضایی که برای اشتغال از آن‌ها وجود دارد، بپردازیم عدد‌های اعلامی سازمان امور اداری و استخدامی نگران کننده و غم انگیز است: «طبق این گزارش، در حوزه علوم انسانی ۶۵۴ عنوان رشته وجود دارد که فقط ۲۰۷ شغل مرتبط را شامل می‌شود. سهم رشته‌های علوم انسانی در آزمون اشتغال از کل رشته‌ها حدود ۲۵ درصد است، ولی سهم رشته‌های علوم انسانی در کل تقاضا برای شغل ۳۵.۶ درصد است.»

این آمار یعنی برای ۶۵ درصد رشته‌های علوم انسانی به طور کل تقاضای شغلی وجود ندارد. توضیح و تفسیر این گزاره، نشان می‌دهد نظام آموزش عالی ما در بخش رشته‌های علوم انسانی برای ۶۵ درصد تحصیل کنندگان در رشته‌های علوم انسانی هیچ برنامه‌ای ندارد یا اگر دارد، فقط آموزش همین رشته‌هایی است که پس از دانش آموختگی آورده شغلی برای دانشجو ندارد.

ماجرای رشته‌های دانشگاهی و ارتباط‌شان با بازار کار و مشاغلی که دانش آموختگان پس از دریافت مدرک در آن مشغول می‌شوند، خود حدیث مفصل و قصه‌ای تقریبا قدیمی در نظام آموزش عالی ماست. شاید لازم نباشد برای فهم آماری این موضوع، به سراغ آمار‌های مراکز رسمی برویم بلکه می‌توان با بررسی مدارک تحصیلی اطرافیانمان و شغل هایشان به کلیتی از این داستان دست یافت. به نظر می‌رسد، گفته نماینده مجلس که «در مجموع ۹۰ درصد دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی یا دنبال شغلی نمی‌گردند یا شغلی مرتبط با رشته خود ندارند و ۱۰ درصد باقی مانده کارآفرین یا مرتبط با رشته تحصیلی فعالیت دارند» ماجرا را برای ما روشن می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.