بیماری هایی که مصرف سیگار برای دستگاه گوارش ایجاد می کند

استعمال دخانیات آثار مضر بی‌شماری بر دستگاه گوارش دارد. پیدایش زخم در معده و اثنی عشر افراد سیگاری به مراتب بیشتر از افراد غیر سیگاری است؛ به خصوص در افرادی که به میکروب هلیکوباکتر آلوده باشند.

#مضرات#سیگار#به_دستگاه#گوارش

عود زخم و عوارض آن هم در این افراد بیشتر است. سیگار موجب تغییراتی در پوشش داخلی معده و اثنی‌عشر می‌شود که از طرفی ترشح اسید را می‌افزاید و از طرف دیگر، مقاومت این پوشش داخلی در برابر اسید کاهش می‌یابد و در نتیجه زخم ایجاد می‌شود. در این افراد ترمیم زخم و بهبود آن با تاخیر صورت می‌گیرد.


۱- سیگار و سرطان مری:
آیا دوست دارید درهنگام گرسنگی و تشنگی قادر به فرو بردن لقمه غذایی و حتی جرعه آب نباشید؟ اگر برایتان اهمیتی ندارد، به کشیدن سیگار ادامه دهید! مطالعات، ارتباط محکمی بین استعمال دخانیات و سرطان مری نشان داده‌اند. افرادی هم که پیپ می‌کشند، از این خطر در امان نیستند.

۲- سیگار و ریفلاکس:
سیگار کشیدن از عوامل مهمی است که در شکست درمانی ریفلاکس معده به مری دخالت دارد. سیگار با کاهش میزان بزاق و کاهش قلیا در ترکیب بزاق موجب تاثیر شدیدتر اسید معده روی پوشش داخلی مری شده و زمینه را برای زخم مری و در نهایت سرطان آماده می‌کند.
۳- سیگار و سرطان معده:
مطالعات زیادی در سراسر جهان ارتباط سیگار و سرطان معده را مشخص کرده‌اند. حدود ۲۰ درصد موارد سرطان معده با سیگار ارتباط داشته است. با قطع مصرف سیگار ۱۰ سال طول می‌کشد تا خطر سرطان معده در افراد سیگاری به اندازه افراد غیر سیگاری کاهش یابد.
۴- سیگار و سرطان لوزالمعده (پانکراس):
این نوع سرطان کشنده هم در افراد سیگاری بیشتر دیده می‌شود. سرطان پانکراس یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان است که عوامل متعدد شناخته شده و ناشناخته در پیدایش آن نقش دارند و یکی از عوامل مهم شناخته شده آن سیگار است. با قطع مصرف سیگار، خطر به نصف تقلیل می‌یابد ولی رفع کامل خطر ناشی از سیگار و همسان شدن با افراد غیر سیکاری ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد.

۵- سیگار و سرطان روده بزرگ (کولون):
سیگار در پیدایش سرطان روده بزرگ هم نقش دارد و این خطر برای سرطان قسمت انتهایی روده بزرگ یعنی ناحیه رکتوم بیشتر است. همچنین در پیدایش پولیپ روده خصوصا پولیپ‌هایی که بزرگ‌تر و پرخطرتر در ایجاد سرطان هستند نقش مهمی دارد. شایان ذکر است که مرگ و عوارض ناشی از سرطان روده بزرگ هم در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.