تمسک به فرهنگ مهدویت جوهره اصیل انقلاب اسلامی
اهداف و آرمان های یک رویداد هر چه والا تر باشد نتایج آن نیز گران قدر تر خواهد بود. جریان انقلاب شکوهمند ایران اسلامی نیز از جمله وقایعی بود که با مقاصد الهی و آسمانی اتفاق افتاد. مردان و زنانی که با اقتدا به سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا توانستند کاخ چند هزارساله طاغوت و شرک و پلیدی را واژگون سازند وبا توجه به توسل به صاحب ومقتدای خود حضرت مهدی (عج)که همیشه نگهدار مسلمانان است، پرچم پرافتخار اسلام ناب محمدی را برفراز ایران برپا کنند.
در حقیقت می توان گفت این وعده تخلف ناپذیر الهی بود که در این سرزمین محقق گردید که “یا ایهاالذین امنو ان تنصروا…ینصرکم ویثبت اقدامکم ” ای کسانی که ایمان آوردید اگر خدا را یاری کنید؛ خداوند نیز شما را یاری خواهد کرد وشما را دراین راه ثابت قدم خواهد داشت .
انقلاب اسلامی ایران، حلقه اتصال عمیق و جدانشدنی با قیام حضرت مهدی (عج) دارد و با جرات میتوان گفت نقش اصلی و حقیقی این حرکت عظیم مردمی را میتوان در تمسک به فرهنگ ناب مهدویت جستجو نمود.
اندیشه ها ورفتارهایی که ملت متدین کشورمان را در به ثمر رساندن این حرکت آسمانی کمک نمود، از این قرار است:
۱. به دست آوردن زندگی با معنا وهدف دار:
انسان با پا گذاشتن بر این کره خاکی مسئولیت ها و وظایفی برایش پدید می آید که درسایه ی انجام آنها می تواند به سعادت واقعی برسد. انسان بیهوده وسرگردان خلق نشده است و تمامی صحنه های این دنیا برای او مکان آزمایش و امتحان الهی می باشد. “افحسبتم انما خلقنا کم بحثا وانکم الینا لا ترجعون” آیا خیال می کنید ما شما را عبث آفریده ایم وشما به سوی ما باز نمی گردید .
مردم ایران در دوران رژیم طاغوت از یک حیات الهی و هدفمند منع شده بودند و هیئت حاکم زندگی را چیزی جز دنیا پرستی و شهوت رانی و بی بندوباری و مدپرستی و باج دادن به استعمارگران نمی دانست و علنا مانند دوران زندگی امام حسین دین مقدس اسلام رو به انحراف کشیده می شد و به احکام دین عمل نمی شد و مردم از چنین شرایطی به تنگ امده بودند .
امام خمینی دراین باره می فرمایند :”رفتن به انگلیس و فرانسه ومسکو افتخاری پرارزش بود و به حج و یا اماکن متبرکه رفتن، کهنه پرستی وعقب ماندگی به حساب می آمد و بی اعتنایی به آنچه مربوط به مذهب ومعنویات است از نشانه های روشنفکری و تمدن حساب می شد.
یکی از مشخصه های حکومت مهدوی ایجاد حیات طیبه و دمیدن روح معنویت در جامعه است. چنانچه در روایتی از امام حسین می خوانیم : “حضرت مهدی امامی است که قیام به حق می کند وخداوند زمین را پس از آنکه با کفر و بی دینی مرده است به وسیله او زنده می کند “
مردم ایران اسلامی با تبعیت از آرمان مهدویت اینچنینی توانستند یک زندگی سعادت گونه و طیب و طاهر را برای خویش رقم بزند که در چنین جامعه ای بتوان در راستای هدف خلقت ورسیدن به کمالات معنوی ومادی گام برداشت.
۲. فرو ریختن بنیاد ستم و حکومت نامشروع:
از خصوصیات اصیل همگی انبیا و اوصیای الهی باطل ستیزی بوده است ودر هر زمانی فرعون هایی یافت می شوند که عرصه را برای عدالت الهی تنگ می کردند ودر این جا این وظیفه فرستادگان و اولیا الهی بود که باید روبروی ان می ایستادند وتا ان را ازبین نبرند ساکت نشوند .چنان چه قرآن کریم ایمان واقعی را در دشمن ستیزی و نفی طاغوت معرفی می کند: “فمن یکفرو بالطاغوت ویومن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی ” کسی که با طاغوت دشمنی کند وایمان به خدا بیاورد او به ریسمان محکم تقوی دست زده است .
حضرت مهدی باقیام مقدس خویش تمامی طاغوت های زمان را نابود می کند و حکومت مشروع الهی را برجهان سیطره می دهد. امام کاظم دراین باره می فرمایند : “او دوازدهمین ما ائمه است خداوند هر مشکلی را برایش آسان می کند وهر گردن کشی را بوسیله او سرکوب می کند .گنج ها ومعادن زمین برای او پدیدار می شود وهرچه دوری برایش نزدیک می شود .ستمگران بی دین را نابود می کند وشیاطین متمردرا به هلاکت می رساند.”
ملت ایران اسلامی نیز خواهان حکومت الهی ودینی بودند و با درس گیری از مکتب امام حسین از دستگاه نامشروع و یزیدی بیزار بودند و می خواستند هر طور که شده اساس چنین حکومتی را ازبین ببرند طاغوتی که جز ترویج مذهب لائیک ولیبرالیسم ومادی گرایی چیزی در بر نداشت و این حکومتی که از غرب وشرق عالم دستور می گرفت ویک خود باختگی همگانی را برای آنان به ارمغان می آورد را متزلزل ساختند.
همانگونه که امام راحل فرمودند : “ملت عزیز سرتا پا معتقد به اسلام وقرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که میخواهد حقایق قرآنی را نجات دهد وبشر را از قیودی که بردست وپای وعقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و سستی و بردگی و طاغوت میکشاند نجات دهد .امریکا با همه ادعاهایش وهمه ساز وبرگش در مقابل ملت غیور ایران وکشور حضرت بقیه الله رسوا و وامانده گشت و این امداد غیبی خداوند بود که ملت ایران را بیدار کرد و از ظلمات شاهنشاهی به نور اسلام هدایت کرد.”
۳. درخشش در وادی ولایت ورهبری الهی :
یکی از ویژگی های مهم انسان های هدفمند و وارسته تبعیت از محبت الهی وحاکم دینی مشروع می باشد که این یکی از شاخصه های مهم یک حکومت دینی می باشد .اگر حضرت امیر المومنین را گوشه نشین نمودند ونزدیک
به ۲۵سال از حق مسلم ومشروعش محروم ساختند واگر امام حسن مجبور به صلح با طاغوت زمان خویش شد واگر امام حسین را غریبانه ومظلومانه در کربلا به شهادت رساندند واگر هر کدام از ائمه معصومین این محبت های بزرگ الهی را به نحوی گوشه نشین نمودند همه به خاطر بی وفایی یاران ووظیفه نشناسی مردم زمان انها بود که از اطراف انان پراکنده می شدند.چنانکه امام حسن (ع)از پیمان شکنی مردم گله می کند وچنین می فرمایند : “اگر یارانی داشتم که درجنگ با دشمنان خدا با من همکاری می کردند هرگز خلافت را به معاویه واگذار نمی کردم زیرا خلافت بر بنی امیه حرام است …”
یکی از ویژگی های حکومت حضرت مهدی (عج) یاران وفادار و مستحکم ان حضرت می باشد که حاضرند باتمام وجود در راه احیای ارزش های الهی و اسلامی در صحنه حاضر باشند و دست از دفاع ازحریم ولایت وخاندان اهل بیت نکشند .امام صادق دروصف آنان چنین می فرماید :”اصحاب حضرت مهدی هرکدام برابر چهل نفر توانایی وقدرت (الهی )دارد ودارای قلوبی محکم و قوی مانند پاره های اهن هستند .”
ملتی که دوشادوش امام عزیزمان را گرفته بودند واین انقلاب را به ثمررساندند کسانی بودند که می دانستند باید از ولی فقیه حمایت نمود و ازحول محور ولایت ورهبری یک لحظه غفلت نکردند وبا تبعیت از امام و مقتدایشان که محور اسلام وقرآن بود توانستند حکومت ستم شاهی پهلوی را واژگون سازند و بی شک می توان رمز پیروزی این انقلاب و همچنین بقای انرا دراتحاد وهمبستگی حول محور ولایت ورهبری الهی دانست واین همان چیزی است که دشمنان به آن معترفند ویکی از وظایف اصلی همه مردم عزتمند ایران دفاع ومواظبت از این رکن اصیل انقلاب می باشد.بی شک می توان ملت ایران را از سایر ملت های دنیا حتی ازمردم زمان ائمه در پیروی از آرمان های اسلام و قرآن برتر وعظیم تر دانست و نمونه عینی وخارجی ازیک ملت الهی واسلامی به شمار آورد همچنانکه امام عزیزمان دراین باره فرمودند : “من باجرات مدعی هستم که ملت ایران وتوده میلیونی ان درعصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله وکوفه و عراق در عهد امیرالمومنین وحسین ابن علی می باشند.”
پینوشتها:
۱. قرآن کریم –محمد -۷
۲. همان.مومنون .۱۱۵
۳. امام خمینی.وصیت نامه سیاسی الهی .ص۱۵
۴. بحارالانوار.ج۵۱.ص۱۳۲.
۵. قرآن کریم .بقره ۲۵۶.
۶. بحارالانوار-همان-ص۱۵۱.
۷. امام خمینی –همان-ص۵.
۸. بحارالانوار-ج۵۲-ص۳۲۷.
۹. امام خمینی-همان-ص۱۲.