تـأثـیرات فرهنگى انقلاب اسلامى ایران در تحولات بین المللى

بـررسـى آثـار فـرهـنـگـى یک انقلاب و میزان نفوذ وگسترش آن درجهان , امر آسانى نیست و قبل ازهر چیز نیاز به گذر زمان دارد تا بتوان به قضاوتى درست دست یافت .

تاثیر#فرهنگی#انقلاب#بر_تحولات#بین_المللی


از حـیـات پـربار انقلاب اسلامى ایران مدت زمانى کوتاه مى گذرد, هنوز شکوفه هاى سعادت بخش آن , بطور کامل به ثمر ننشسته است . بنابراین قضاوت درباره اثرات و نتایج فرهنگى آن زوداست . انـقـلابـهـاى مشهور جهان در دهه هاى اول بعد ازپیروزى گرفتار جـنـگ و درگـیـرى بـوده انـد. اما به لطف الهى و امدادهاى غیبى حـضـرت حـق ,انـقـلاب اسـلامـى در طى یـک دهـه نـه تـنها در قـلـوب ملتهاى جهان نفوذ پیدا کرد, بلکه توانست علاوه بر مقابله با دشمنان داخلى و خارجى به ثبات کامل نیز دست یابد.
ویژگى اسلامى بودن انقلاب باعث شد که پیام نجاتبخش آن بدون تـکـیه به نیروى نظامى وتسلیحات مدرن , تمامى مرزهاى ظاهرى وطبیعى را درنوردیده و در اقصى نقاط عالم نفوذنماید. اگر انقلاب فرانسه توانست در سطح اروپامحبوبیتى پیدا کند و در سطح جهان نـامى از آن برده شود, به خاطر توسعه طلبى و تهاجمات نظامى آنان بخصوص کشور گشائیهاى (ناپلئون )بود.
اگر انقلاب اکتبر روسیه در آسیاى میانه و اروپاى شرقى جاى پایش را مـحـکـم کـرد, به دلیل حضورچکمه پوشان ارتش سرخ و هجوم تـانکها وزره پوشها بود و از نفوذ معنوى و پیام انسانى خبرى نبود. به هـمـین دلیل مردم تحت سیطره کمونیزم , مترصد فرصت بودند تا خود را از زور وسر نیزه ها برهانند و بالاخره این فرصت بوجود آمد و مرام کمونیستى به موزه هاى تاریخ سپرده شد. اما انقلاب اسلامى با نفوذ بر قلبها توانست پیروز شود و گسترش یابد.
بـه دلـیـل ایـن حـاکـمـیـت بـر قـلوب است که استکبارجهانى به سرکردگى آمریکا به وحشت افتاده و ازموج اسلام گرایى در جهان بـیـمـنـاک مـى بـاشـد.چـون مى دانند اسلام براى زندگى انسان بـرنـامـه دارد و بـراى مـبارزه و ساقط کردن حکومتهاى مستکبر و استعمارى شیوه هاى مؤثرى را در پیش روى ملتها مى گذارد.
از آنـجا که این مقاله گنجایش بررسى تمامى ابعادفرهنگى انقلاب را نـدارد بـنابراین با رعایت اختصار, فقط به گوشه هایى از تاثیرات فرهنگى انقلاب اسلامى در سطح بین المللى اشاره مى نماییم .

تحول در دستور کار جهانى
اگـر تـاریـخ یک قرن گذشته کشورهاى اسلامى , ازجمله ایران را مـلاحظه کنیم , مى بینیم که همیشه یکطرفه در مورد این کشورها قضاوت شده است .در کتابهاى تاریخ از برخورد غرب با دنیاى اسلام , اثـرات توسعه و تکنولوژى غرب بر دنیاى شرق و تاءثیر پذیرى دنیاى اسـلام و بـطـور کـلـى جـهـان شرق از نظام سرمایه دارى و مغرب زمین بحث مى شود. براى مثال , پس از انقلاب فرانسه ,توسعه تمدن صـنـعـتـى , اصلاحات و بازسازى اجتماعى مورد نظر غرب , بعنوان الگوئى براى شرق مطرح گردیده است . زیرا استعمارگران ازجهان شـرق بعنوان ملل وحشى یاد کرده و خودرا ماءمور انتشار فرهنگ و تمدن غرب به خاورزمین تلقى مى کردند.
بنابراین , تا ظهور انقلاب اسلامى , محور بحث درباره شرق , چگونگى بـرخـورد و نـفـوذ غـرب بـرشـرق دور مى زد که با پیروزى انقلاب شـکـوهـمنداسلامى , این سیر یکطرفه تغییر یافته و براى اولین بار, نـظـر جهانیان , بخصوص رسانه هاى جمعى و ناظران فرهنگى را به ایـن سـئوال مـعطوف داشت که (اثر اسلام و انقلاب اسلامى برروى نظامهاى جهانى و منطقه اى چه خواهدبود.)
چنین تغییر و تحول شگرفى در فکر و دستور کارجهانى کمتر اتفاق افـتاده و این تحول عظیم رامى توان در مجموع بعنوان بزرگترین اثر انقلاب اسلامى در دنیا مطرح نمود. چرا که براى اولین بار, دنیا از انـحـصـار قـدرتهاى سرمایه دارى وکمونیستى خارج شده و اسلام بـعـنـوان قدرتى مادى و معنوى که براى دنیا و آخرت انسانهابرنامه دارد, قد علم کرده و راه فلاح و رستگارى را فرا روى جهانیان نهاده است .
پـس از حـضـور قـدرتمند انقلاب اسلامى , اسلام وقوانین سیاسى , اقـتصادى , نظامى و اجتماعى آن در سطح بین المللى مطرح شد و مورد توجه قرارگرفت . و دشمنان اسلام سراسیمه به بررسى میزان توانمندى این دین الهى پرداختند. (به عنوان نمونه , (ریگان ) رئیس جـمـهـور امـریـکـا, بـه دانـشـگـاه (هـاروارد) مـاءمـوریت داد تا با تشکیل کنفرانس بین المللى و گردآوردن عده اى ازسیاستمداران و اسـلام شـنـاسـان , بـه ایـن پرسش پاسخ دهند که چگونه مى توان از گسترش موج انقلاب اسلامى جلوگیرى کرد.)

ایدئولوژى اسلامى , راه نجات
قـبل از انقلاب اسلامى و برقرارى نظام جمهورى اسلامى در ایران , زمزمه (پایان ایدئولوژى ) از طرف بسیارى از مجامع ومحافل غـربـى مـطـرح مـى شـد و ادعـا مـى کـردند که باپیروزى سیستم سرمایه دارى بر کمونیسم , عمرایدئولوژیها نیز به پایان خواهد رسید و آنچه ماندنى است لیبرالیسم است و بس .
امـا انـقـلاب اسـلامى ایران بى اساس بودن این ادعا را بر ملا کرد و نـشـان داد کـه عصر حاضر درحقیقت وارد مرحله جدیدى از تاریخ شـده ورقـابـتـهـاى ایـدئولـوژیـک عـمـیق تر شده و دنیا به سمت (سکولاریزم ) مورد ادعاى غرب پیش نمى رود, زیرا ارزشهاى انسانى و سیاست ازیکدیگر قابل تفکیک نمى باشند. انـقلاب اسلامى با جمع کردن دیانت و سیاست ,بار دیگر ایدئولوژى سـیاسى مذهبى را مطرح ساخت و نشان داد که اسلام ناب محمدى (ص )مـى تـوانـد پـاسخگوى نیازهاى مختلف جامعه بشرى باشد. اما دشـمـنان انقلاب اسلامى همواره تلاش مى کنند با ضربات سیاسى , نـظـامـى ,اقـتصادى و با تبلیغات امپریالیستى خود, نظام جمهورى اسلامى را در پیشبرد اهدافش ناکام کنند, به همین دلیل نمى توانند شاهد موفقیت یک ایدئولوژى اسلامى در سطح بین المللى باشند.

ایجاد حساسیت فرهنگى
یـکى دیگر از تاثیرات انقلاب اسلامى در محیطبین المللى این است کـه مـساءله نظام فرهنگى آاقتصادى و اجتماعى , مورد بحث مردم وگـروهـهـاى مـخـتلف در سطح جهان قرار گرفته وملل جهان بـخـصـوص مسلمانان , نسبت به مسائل فرهنگى و اجتماعى خویش حـسـاس شـده و ازکـنـار آن بـا بـى تـفـاوتـى رد نـمـى شوند. در حقیقت مى توان گفت یک انقلاب فرهنگى در جهان ایجاد گردیده اسـت . چـون این فرهنگ به عنوان یک الگو در جهان مطرح شده از یـک طرف شاهد تهاجم فرهنگى دشمن به جهان اسلام هستیم و از طـرف دیـگر حساسیت شدید مسلمین براى حفظ و حراست هر چه بیشتر از فرهنگ غنى اسلام را مى بینیم . به عنوان نمونه مى توانیم از عـکـس العمل شدید مسلمانان جهان اعم ازشیعه و سنى , نسبت به اقدام استکبارى و توهین آمیز سلمان رشدى نسبت به پیامبر عظیم الـشاءن اسلام (ص ), یاد کنیم که درس بزرگى براى توطئه گران و مهاجمین فرهنگى , علیه فرهنگ غنى اسلام بود.

فروپاشى نظام کمونیستى .
یـکى دیگر از اثرات مهم انقلاب اسلامى , تاءثیرآن در فروپاشى نظام حـاکـم بـر شـوروى سـابـق واروپـاى شرقى مى باشد. از زمانى که انـقـلاب اسـلامـى بـه صورت تنازع بین ظالم و مظلوم درایران به جـهـانـیـان نشان داده شد و پیروزى آن مسلم گردیده این پدیده مـشـوق بـزرگـى براى مبارزان آسیاى میانه و حتى اروپاى شرقى , عـلـیـه حـکـومـتهاى دیکتاتورى گردید. مبارزه لهستانیها,چک و اسـلـواکـى ها, آلمان شرقى ها, روسها وبسیارى از مسلمانان آسیاى میانه , درست پس ازپیروزى انقلاب اسلامى شدت یافت و خودبخود ایـن سـؤال را در ذهـن آنـهـا ایـجاد نمود که چگونه است که ایران مـى تواند نظام ظالمانه۲۵۰۰ ساله شاهنشاهى را ریشه کن کند ولى مانتوانیم از شر دیکتاتورى هفتاد ساله خلاص شویم تلاشهایى در این کشورها صورت گرفت که منجربه فروپاشى نظام سـرمـایـه دارى بـه عنوان سردمدار اصلى بلوک غرب و شوروى در راس نظام کمونیستى گردید.

تغییر نظم حاکم در روابط بین الملل
یکى از برکات و نتایج انقلاب اسلامى , برهم زدن نظم ظالمانه حاکم بر جهان معاصر بود. از ابتداى قرن بیستم بویژه بعد از جنگ جهانى دوم کـه نـظـم جهانى از حالت (توازن قوا) به طرف نظام دوقطبى سـوق داده و جـهان به دو بلوک شرق وغرب تقسیم شد و امریکا در راءس نظام سـرمـایـه دارى بـه عنوان سردمدار اصلى بلوک غرب و شوروى درراءس نـظام کمونیستى بعنوان حاکم بلامنازع بلوک شرق محسوب مى شد,براى اولین بار, بعد از پیروزى انقلاب اسلامى حیثیت هر دوابرقدرت به زیر سؤال رفت . تکیه امام خمینى (ره ) و امت اسلامى برشعار بنیادین (نه شرقى , نه غربى ,جمهورى اسلامى ), قدرت سومى تحت عنوان (اسلام ) را به جهانیان معرفى نمود.

پـس از اشـغـال لانـه جـاسـوسى امریکا در ایران توسط دانشجویان
مـسلمان پیرو خط امام , ـ که امام راحل , بحق , آن را انقلاب دوم نام نهادند آبیش از پیش , پوشالى بودن قدرتهاى جهانى به اثبات رسید و براى اولین بار نقاب از چهره واقعى آنها برداشته شد و همان طورى که بنیانگذار جمهورى اسلامى پیش بینى مى کرد,امریکا هیچ غلطى نتوانست بکند.
این هجوم انقلاب اسلامى و افشاى چهره واقعى ابرقدرتها باعث شد که ملتها بخود آیند و از این طرز تفکر که (بدون تکیه به بلوک شرق یا غرب نمى توان ایستادگى کرد.), بیرون آمده و به استقلال خویش بیندیشد. در نهایت این روندبه فروپاشى بلوک شرق انجامید وامروز شاهدجایگزینى قدرتى به نام اسلام و جمهورى اسلامى براى مبارزه بـا نـظـام سـرمـایـه دارى مى باشیم و این حرکت متوقف نشده و تا نابودى بلوک توخالى دیگر یعنى امریکا و ایادى اش ادامه خواهدیافت .
(ان شاء اللّه )

به هم خوردن معادلات سیاسى ـنظامى واقتصادى خاورمیانه
مـنـطـقـه خاور میانه به چند دلیل از اهمیت استراتژیک برخوردار است :
۱ ـ این منطقه واسطى براى سه قاره مهم جهان یعنى آسیا, آفریقا و اروپـاسـت و از طـریـق خـشـکى و دریا این سه قاره را به هم وصل مى کند. برهمین اساس حاکمیت بر این منطقه امتیاز بزرگى براى ابراز وجود در جهان محسوب مى شود.
۲ ـ بـرتـرى فرهنگى . بزرگترین و کاملترین ادیان جهان (یهودیت , مـسـیـحـیـت و اسلام ) از این منطقه برخاسته اند از این رو, منطقه داراى فـرهـنگى غنى , و ریشه دار است که بر دیگر فرهنگهاى جهان برترى دارد.
۳ ـ بـرتـرى اقـتـصـادى . بـعـلـت دارا بـودن ذخایرانرژى و معادن زیرزمینى , از ثروتمندترین مناطق جهان محسوب مى شود. مـجموعه این عوامل , باعث مى شود که قدرتهاى استعمارى همواره در صدد سلطه بر آن باشند.
در قـرن هـیـجدهم و نوزدهم میلادى استعمار پیر,انگلیس , بر این مـنطقه مسلط گشت و به شیوه هاى مختلف از منابع اقتصادى آن بـهـره جـسـت . امـاپـس از جـنـگ جـهـانـى دوم که امریکا ادامه دهـنده شیوه هاى استعمارى انگلیس و جایگزین آن شد, وضع تغییر کـرده وبـر حـساسیت منطقه افزوده شد. چون امریکا در خاورمیانه مقصد دوگانه اى داشت , یکى بهره گیرى و چپاول ذخایراقتصادى مـنـطـقـه و دیـگـرى تاءمین امنیت فرزندنامشروع استعمار یعنى (صـهـیـونـیـزم ), کـه در واقـع دو (ریل ) متضاد براى حرکت قطار (امـپـریـالـیزم )در این منطقه بوده , و امریکا همواره براى هماهنگ کردن این دو ریل دچار مشکل شده است , هر گاه به تقویت اسرائیل پرداخت به علت مخالفت اعراب منافع اقتصادى او در خطرمى افتاد و اگـر جانب اعراب را مى گرفت موقعیت اسرائیل تضعیف مى شد. در نـهـایـت بـه ایـن فـکـررسـیـدند که بین اعراب و رژیم غاصب اسـرائیـل ,سازش ایجاد کنند که از این طریق با منحرف کردن ذهن مـسلمین و به مذاکره کشاندن آنها,بدون دغدغه به منافع دوگانه خـود دسـت یـابـنـد.ایـن حـرکـت بـا جـریـان نـنـگـیـن قرارداد (کمپ دیوید) آغاز شد. (سادات ) رئیس رژیم مصراین ذلت و نـنـگ را بـر دامن پاک مسلمین نشاند وموجب حزن و اندوه جهان اسلام شد.
بـا پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى در ایران ,جشن پیروزى مثلث (صهیونیزم , استکبار وارتجاع ) به عزا مبدل شد و سادات سر سپرده به اعدام انقلابى محکوم و توسط طرفداران اسلام ناب محمدى (ص ) به سزاى اعمال ننگین خودرسید. این حرکت توفنده اسلامى امریکا را بـابـن بـسـت مـواجـه ساخت و انقلاب اسلامى نه تنهامشروعیت اسرائیل را زیر سؤال برد, بلکه خواستار جهاد و مبارزه مسلمین علیه ایـن غـده سـرطـانى شد و از طرفى منافع اقتصادى غرب بخصوص امریکا را مورد تهدید جدى قرار داد.با وجود شکاف عمیق بین حکام مـرتـجـع مـنـطـقـه ومـردم مسلمان , نوع حکومتهاى وابسته نیز مـوردسؤال واقع شده و ملل مسلمان خواستار اجراى احکام اسلام و برقرارى حکومت عدل اسلامى شدند.
امـریـکا, ضمن احساس عجز و ناتوانى در کنترل ومهار سیل عظیم بـنـیان کن و ظلم ستیز ناشى ازانقلاب اسلامى , با دست پاچگى به اقدامات انفعالى دست زد, که نشان مى داد, ضربه انقلاب اسلامى بر پیکر فرسوده استکبار و ارتجاع بسیارمهلک بوده است . تمام معادلات سیاسى , اقتصادى و نظامى دشمن در منطقه حتى در سـطـح دنـیـا به هم خورد قیمت نفت بالا رفت , صدور آن با مشکل مواجه شد.رژیمهاى مورد حمایت امریکا در خطر سقوطواقع شدند, اسرائیل از زلزله انقلاب اسلامى ایران به شدت لرزید و از نظر نظامى کنگره امریکاتـسـهـیـلات جـدیـدى را پیش بینى کرد. (دکترین کارتر) ـ رئیس جـمهورى وقت امریکا ـ , منجر به تشکیل نیروهاى (واکنش سریع )گـردید.هواپیماى جاسوسى ـ اطلاعاتى (آواکس ) به عربستان داده شد. از خصومت بین امریکا وشوروى کاسته شد و تمام امکانات شرق و غـرب بـراى غلبه بر این انقلاب نونهال اسلامى به کارگرفته شد.
نـقـشـه هـاى مـتعددى علیه انقلاب اسلامى طراحى شد, حمله به (طـبـس ), (کـودتـاى نوژه ), (درگیریهاى قومى , فرقه اى داخلى ) وغیره که هیچ کدام کار ساز نشد, در نهایت به این نتیجه رسیدند که جـنـگ نـاخـواسـته اى را توسطرژیم بعثى عراق بر انقلاب اسلامى تحمیل کنند.و در این جنگ هشت ساله تمامى امکانات کفر ونفاق و ارتـجـاع , از شـرق و غـرب و خـود مـنـطـقـه , ب . ح . (ح به سوى عراق متجاوزسرازیرشد.شوراى همکارى خلیج فارس ) بـه هـمـیـن مـنظور و براى وحدت بخشیدن اعراب مرتجع براى تضعیف ایران اسلامى شکل گرفت .
در سـال ۱۹۸۳ . م , (ریگان ) در ادامه اقدامات (کارتر) واحدى به نام (فـرمـانـدهـى مـرکـزى )مـسـتقر در پایگاه (مک دیل ) در (تمپا), ایـالـت فـلـوریداى امریکا, تشکیل داد که در مجموع۲۳۰۰۰۰ نفر از پرسنل چهار نیرو را شامل مى شد و منطقه وسیعى از افریقا تا آسیا را در برمى گرفت , و از نظر تجهیزات نظامى وامکانات حمل و نقل , فوق العاده مدرن و پیشرفته بودند تا بتوانند با فرماندهى واحد در هر نقطه ازامریکا و آسیا که نیاز باشد, در کوتاهترین مدت حضور پـیـدا کـنـنـد و لى با همه این اقدامات نه تنهانتوانستند انقلاب را شـکـسـت دهـند بلکه حتى نتوانستند جلوى نفوذ و حضور انقلاب اسـلامـى رابـگـیرند و به لطف خداوند ملت شریف ایران ازهمه این آزمایشها پیروز و سربلند بیرون آمد,هر چند کافران نمى خواستند, یـریـدون لـیـطـفـئوا نـوراللّه بـافواههم و اللّه متم نوره و لو کره ( ) الکافرون کـافران مى خواهند که نور خدا را به گفتار باطل وطعن و مسخره خـامـوش کـنـند البته خدا نور (شرع مقدس , کتاب وحى و حکمت کـامـل ) خـود را هـرچـنـد کـافـران خـوش نـدارنـد, تمام و کمال نگاه خواهدداشت .

استراتژى وحدت
وحـدت , یکى از ضرورى ترین و کارآمدترین سلاحها براى پیروزى و رسـتـگـارى هـر مـلتى است .به همین دلیل , در طول تاریخ , عنصر وحـدت , درمـبـارزات ملل مستضعف , داراى نقش تعیین کننده اى بـوده و در شکلهاى مختلف متجلى شده است که مى توان به عنوان مـثـال از وحدت درفکر, وحدت در ایدئولوژى , وحدت ملى ,وحدت حـزبـى و وحـدت جـغرافیایى , نام برد. باظهور اسلام عالیترین نوع وحـدت بـیـن انـسـانهاشکل گرفت و رسول اکرم (ص ) با تکیه بر کلام وحدت بخش قرآن مجید, که مى فرماید:
) واعتصموا بحبل اللّه جمیعا ولا تفرقوا… ( (و همگان دست به ریسمان خدا زنید و پراکنده نشوید … ) و بـا تحمل همه گونه رنج و شکنجه در راه ایجادحکومت اسلامى , وحدتى نوین , مطابق باارزشها و سنتهاى اسلامى , بنیانگذارى کرد و باتشکیل امتى واحد, الگوى جدیدى در راه وحدت بشرى ایجاد کرد.
در مقابل , سلاح اختلاف و تفرقه همواره سلاح کارآمدى براى قدرت طلبان و زورمداران تاریخ بوده و به شیوه هاى مختلف از آن استفاده کرده اند و باشعار (تفرقه بینداز و حکومت کن ), بر سلطه خودادامه داده انـد, مـسـلـمانان نیز از این حرکت تفرقه آمیز, درامان نبوده و هـمـواره تحت عنوان شیعه و سنى , عرب و عجم , و … دچار تشتت و تفرقه بوده اند.
دشمنان اسلام که از اجتماع و وحدت امت اسلامى در هراس بودند, همواره سعى مى کردند که با عناوین مختلف , مسلمانان را ازهم جدا و متفرق نگه دارند. پـس از پـیـروزى انقلاب اسلامى , این حربه دشمن نیز با رهبریهاى پیامبرگونه حضرت (امام خمینى )(ره ), از آنان گرفته شد و ایشان بـه عنوان معمار اصلى انقلاب از (وحدت کلمه ) به عنوان مهمترین عـامـل پیروزى در داخل و خارج یادنموده و رعایت آن را بر همگان واجب فرمودند.
از ایـن رو انـقـلاب اسـلامى , وحدت توصیه شده قرآن را بار دیگر از شکل ذهنى و آرمانى به صورت عملى در داخل و خارج پیاده کرد و آن را از شـکـل قومى و منطقه اى خارج ساخت و به صورت جهانى و بـیـن الـمـللى درآورد و همین مسائل باعث شد که استکبار جـهـانـى در مـقـابـل اسـلام سـنگر گرفته و آن را یک خطر روبه گـسترش تلقى نماید. مردم مسلمان جهان که نمونه اعلاى وحدت اسـلامـى را در مـیان ملت شریف ایران دیدند پى بردند که پیروزى اسـلام فـقـط از راه اتـحـاد مـسـلـمـیـن مـیـسـر اسـت و از این طریق ,انقلاب اسلامى طعم شیرین وحدت عملى رابه مسلمانان جهان چشانید.
یکى از محورهاى عمده (وحدت ) که تا قبل ازانقلاب متروک مانده بـود, مـسـاءله (امامت ورهبرى واحد) بود که انقلاب اسلامى آن را به طور عملى پیاده کرده وعنصر رهبرى را دردرون وحدت اسلامى قـرار داد. مـا شـاهـد بـوده وهـسـتیم که جهان اسلام , براى مقابله بـاتـوطـئه هـاى شیاطین علیه اسلام با پیروى ازرهبرى آگاهانه و عـارفـانـه و سـیاستمدارانه کم نظیر, (امام خمینى ) (ره ) و در حال حـاضـر ولـى امـر مسلمین (حضرت آیه اللّه العظمى خامنه اى )(مد ظـله العالى ) به صحنه آمده و از کیان اسلام دفاع مى کنند, که قیام عـمـومـى بـراى روز جـهـانـى (قـدس ) و حرکت و تظاهرات علیه (سلمان رشدى ) مرتد از نمونه هاى بارز آن است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.