خاصیت دعا در فرج امام زمان(عج) چه اندازه است / دعا تکلیف الهی
اگر قرار باشد غیبت امام زمان(عج) به دلیل حکمتهاى خاص الهى باشد، دعا کردن ما براى فرج چه خاصیتى دارد؟
۱- اساساً غیبت امام زمان(عج) بر اساس اسباب و حکمت هایى صورت گرفته است که اگر چه به برخى آنها در روایات مختلف تصریح شده، اما دانستن همه آنها در دوران غیبت آن بزرگوار، ممکن نیست. امام صادق(ع) مى فرماید:
حکمت غیبت امام زمان(عج) روشن نمى شود، مگر بعد از ظهور آن حضرت.
بنابر این، ممکن است یکى از حکمتهاى غیبت دچار ساختن انسانها به بلا و مشکلاتى باشد که باعث روى آوردن آنها به خدا و دعا کردن براى فرج است. چنانکه در قرآن آمده است:
ما انسانها را به شداید و سختى هاى روزگار مبتلا مى سازیم، باشد که به درگاه ما تضرع و زارى نمایند و به دعا روى آورند.(۱)
بر این اساس، دعا براى فرج نه تنها منافاتى با حکمتهاى الهى ندارد، بلکه خود مى تواند از زمره همین حکمت ها به شمار آید.
۲- دعا براى فرج امام زمان(عج) وظیفه و تکلیفى است که در عصر غیبت در روایات بسیارى بر آن تأکید شده است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه هدى(علیهم السلام) بر چنین دعایى امر فرمودهاند، حضرت ولى عصر(عج) نیز نه تنها شیعیان خود را به دعا کردن براى تعجیل فرج فرمان داده، بلکه کثرت دعا را از آنان خواسته اند.(۲)
وقتى که انتظار فرج والاترین نوع عبادت به شمار مى آید، دعا براى فرج نیز زیباترین جلوه انتظار به حساب مى آید و اصل دعا گرامى ترین و محبوبترین چیزها در نزد خداست و تأثیر آن در تغییر دادن تقدیر است. چنانکه در روایات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است: زیاد دعا کن، زیرا دعا قضاى الهى را باز مى گرداند
۳- در برخى روایات، دعا براى فرج وسیله اى براى نجات از هلاکت به شمار آمده است. امام حسن عسکرى(علیه السلام) مى فرماید:
به خدا، فرزندم مهدى را غیبتى است که در آن هیچ کس از هلاکت نجات نمى یابد، مگر کسى که خداى (عزوجل) او را بر اعتقاد نسبت به امامتش ثابت قدم بدارد و او را در دعا براى تعجیل فرجش توفیق عنایت فرماید.(۳)
در پایان باید گفت: وقتى که انتظار فرج والاترین نوع عبادت به شمار مى آید، دعا براى فرج نیز زیباترین جلوه انتظار به حساب مى آید و اصل دعا گرامى ترین و محبوبترین چیزها در نزد خداست و تأثیر آن در تغییر دادن تقدیر است. چنانکه در روایات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است:
زیاد دعا کن، زیرا دعا قضاى الهى را باز مى گرداند. (۴)
پی نوشت:
۱. انعام (۶) آیه ۴۲.
۲. أکثروا الدعا بتعجیل الفرج. (شیخ صدوق، اکمال الدین واتمام النعمه، ج ۲، ص ۴۸۵).
۳. شیخ صدوق، اکمال الدین و اتمام النعمه، ج ۲، ص ۳۸۴.
۴. نهج الفصاحه، ص ۸۴، ح ۴۴۶.