۲۳ هزار ایثارگر مشمول دریافت خودرو می شوند / اعلام اسامی به وزارت صمت

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید گفت: دولت، آیین‌نامه اولویت‌بندی مشمولان دریافت خودرو ایثارگران را تصویب کرد و اولویت‌های ۱ تا ۷ تعیین شد. بر این اساس اسامی حدود ۲۳ هزار نفر به ترتیب اولویت به وزارت صمت اعلام شده است.

#ایثارگران#مشمول#دریافت#خودرو#وزارت #صمت

به گزارش خبرگزاری افسران، نشست خبری معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در آستانه ۲۲ اسفند، روز بزرگداشت شهدا در سالن جلسات شهید رسول‌زاده برگزار شد و محمود پاکدل در این نشست ضمن سلام و درود به روح شهدا و امام (ره) گفت: جمهوریت نظام را مدیون شهدا هستیم، آرزوی سلامتی و طول عمر برای حضرت امام خامنه‌ای داریم که هدایت این کشتی را بعد از امام (ره) به عهده گرفتند. بنیان اولیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با فرمان ۱۰ ماده‌ای امام خمینی (ره) در ۲۲ اسفندماه سال ۱۳۵۸ به منظور رسیدگی به خانواده شهدا بنا نهاده شد و ۲۵ سال بعد در سال ۱۳۸۳ با تصویب شورای انقلاب فرهنگی روز بزرگداشت شهدا وارد تقویم رسمی کشور شد و انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از برکات دین مبین اسلام است و بنیاد شهید مولود انقلاب اسلامی و از برکات و حسنات امام (ره) است.
 
ارائه خدمات عزتمندانه در حداقل زمان در دستور کار بنیاد قرار دارد

وی افزود: شاهکار دین اسلام دمیدن روح شهادت‌طلبی در انسان‌ها است و ملتی که شهادت دارد در اسارت و بندگی دیگران نیست، در مقابل ابرقدرت‌ها با صلابت ایستادگی می‌‌کند لذا توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور ضروری است و اگر فرهنگ ایستادگی و شهادت در هر کشوری نهادینه شود مصونیت ایجاد می‌شود و این فرهنگ توسط مقام معظم رهبری و مردم در کشور نهادینه شده است و محصول نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت شامل عزتمندی، استقلال، توسعه، امنیت، آرامش و اقتدارطلبی است.

پاکدل گفت: معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد یکی از معاونت‌های کلیدی بنیاد است و بیشترین نفرات برای خدمت و بیشترین بودجه بنیاد مرتبط با فعالیت‌های این معاونت است و با توجه به رویکردهای کلان، خدمت با تکریم و رعایت عزت‌مندی در دستور کار قرار داشته است زیرا ایثارگران افضل مردم هستند ضمن اینکه ارائه خدمت در حداقل زمان برای خدمت گیرندگان و تأثیر مثبت خدمات بر رفع نیازهای ایثارگران همواره مدنظر بوده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در آستانه ۲۲ اسفند و روز بزرگداشت شهدا قرار داریم و حدیث قدسی از حضرت رسول اکرم (ص) است که خداوند می‌فرمایند من جانشین شهید در خانواده و بیت او هستم و هرکس رضایت آنها را فراهم کند رضایت من را جلب کرده است و هرکس آنها را بیازارد من را آزرده کرده است و امیدوار هستم که خادم خوبی برای خانواده شهدا و ایثارگران با توجه به نوع خدمت بنیاد و اعتبارات آن باشیم.

وی گفت: قوانین متعددی در مورد ایثارگران وجود دارد که این قوانین شامل قانون تسهیلات اداری، قانون تسهیلات اداری و استخدام جانبازان، قانون حالت اشتغال، قانون خدمت‌رسانی به ایثارگران و قانون خدمات مدیریت کشوری و قانون‌های برنامه‌ پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و قوانین بودجه سنواتی و بسیاری دیگر از قوانین است.

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیرپوشش بنیاد هستند

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارائه گزارشی از آمار ایثارگران بنیاد گفت: در حال حاضر از جامعه هدف ۴ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۶۹۷ نفری زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران ۳ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۰۳ نفر در قید حیات هستند. تعداد شهدا ۲۲۸ هزار و ۵۶۴ نفر، والدین شهدا ۴۰۴ هزار و ۸۰۰ نفر که در حال حاضر ۱۰۵ هزار و ۷۷۳ نفر در قید حیات هستند و از مجموع ۷۱ هزار و ۲۲۳ نفر همسر شهید تعداد ۶۰ هزار و ۷۵۱ نفر در قید حیات هستند و در حال حاضر ۱۷۲ هزار و ۸۳۵ نفر از فرزندان شهدا در قید حیات و زیر پوشش بنیاد هستند.


محمود پاکدل، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران

وی افزود: از مجموع ۶۲۲ هزار و ۲۸۹ جانباز دلاور ۵۴۰ هزار و ۷۸۳ نفر در قید حیات هستند. از این گروه ۸ هزار و ۲۷۷ نفر جانباز ۷۰ درصد و ۲۲ هزار و ۳۳۸ نفر جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد و ۱۵۷ هزار و ۶۹۷ نفر جانباز ۲۵ تا ۴۹ درصد و ۳۵۲ هزار و ۴۷۱ نفر نیز جانبازان کمتر از ۲۵ درصد هستند و در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۵۰۷ نفر از خانواده‌های معزز جانبازان شامل همسران و فرزندان در قید حیات و زیر پوشش خدمات بنیاد هستند. از مجموع ۴۳ هزار و ۴۳۲ نفر آزاده سرافراز در حال حاضر ۳۸ هزار و ۳۱۹ نفر از آنان در قید حیات بوده که به همراه ۱۵۹ هزار و ۵۵۶ نفر از خانواده‌های محترم آزادگان زیر پوشش بنیاد هستند که البته ۹۰ درصد آزادگان نیز جانباز هستند.

قوانین متعدد و عدم تأمین بار مالی آنها از چالش‌های خدمات‌رسانی به ایثارگران است

پاکدل با اشاره به چالش‌هایی که در حوزه معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد وجود دارد، گفت: چالش اول عدم تعیین بار مالی قوانین است و سال قبل به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای قوانین نیاز داشتیم اما بودجه ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود. چالش دوم حاکمیت قوانین متعدد بر عملکرد بنیاد است و قوانینی که تناقض و هم‌پوشانی دارند.

وی افزود: زمانی که قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مطرح شد قرار بود یک قانون جامع داشته باشیم و صرفاً بر اساس آن اقدام شود اما این اتفاق رخ نداد. چالش بعدی این است که همه دستگاه‌ها باید به وظیفه قانونی خود در قبال ایثارگران عمل کنند که در غیر این صورت مشکلات زیادی برای رفع نیازهای ایثارگران بروز می‌کند. عدم تصویب آیین‌نامه‌‎های قانون جامع خدمت‌رسانی ایثارگران به دلیل عدم تأمین بار مالی، ورود و حجم زیادی از پرونده احراز ایثارگری بعد از ۳۰ سال از زمان مجروحیت از مسائل بعدی بنیاد است. طی یک سال گذشته قریب به ۴۰ هزار پرونده مرتبط با تبصره بند الف ماده ۸۷ مربوط به عزیزانی که فاقد مدرک بالینی همزمان با مجروحیت هستند احراز شده و این افراد مشمول ۵ درصد جانبازی شدند.

سند جامع مسکن ایثارگران تصویب و ابلاغ شده است

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وضعیت مسکن ایثارگران گفت: در سال جاری سند جامع مسکن را تدوین و به استان‌ها ابلاغ کردیم که هم خوشه‌بندی از ایثارگران لحاظ شده و مشخص شده است که هر گروه چه خدماتی دریافت می‌کنند و طبق مصوبه هیأت وزیران تسهیلات مسکن این پروژه‌ها را به‌روز رسانی کردیم.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مسکن منعقد شد تا به عنوان قائم مقام وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن ایثارگران با بنیاد همکاری داشته باشد. تفاهم‌نامه‌ای نیز با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به صورت چند جانبه برای ساخت مسکن ایثارگران معسر منعقد شد و با تلاش‌های انجام شده و همت ایثارگران ۶۰ هزار فقره وام منجر به ساخت مسکن شده است.

۱۰ هزار ایثارگر جدید مشمول کمک معیشت دریافت می‌کنند

پاکدل با اشاره به تعیین تکلیف پرداخت کمک معیشت ۱۰ هزار نفر از ایثارگران فاقد شغل و درآمد زیر پوشش بنیاد گفت: ۲۰ هزار نفر در نوبت هستند و قرار است که سال آینده ۱۰ هزار ایثارگر معسر دیگر را هم زیر پوشش قرار دهیم. امسال برای نخستین بار پرداخت پاداش پایان خدمت مربوط به جانبازان آغاز شده است.

تعیین شغل محل برای استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد در دست پیگیری است

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال و کارآفرینی گفت: ۶۰ هزار ایثارگر تبدیل وضعیت شدند و آمار تعداد افرادی که تبدیل وضعیت شدند اعلام خواهد شد اما آمار بین ۶۰ تا ۱۵۰ هزار نفر است. برخی استخدام در شرکت‌های واگذار شده طبق اصل ۴۴ قانون اساسی هستند. در زمینه استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد اولین آزمون برگزار شد اما با برخی دستگاه‌ها مثل شهرداری‌ها و سازمان محیط زیست با مشکل مواجه هستیم که این موضوع را از طریق دستگاه‌های قانونی پیگیری می‌کنیم. در مورد جذب این عزیزان با ۲۰ دستگاه توافق شده که البته لازم است از سازمان اداری و استخدامی در این زمینه تشکر کنیم.

وی افزود: با توافقی که با سازمان امور اداری و استخدامی داشتیم امیدواریم اجرای این قانون محقق شود و بتوانیم برای ۷۵ درصد افراد واجد شرایط باقی مانده در این ۲۰ دستگاه شغل محل تعیین کنیم و ۲۵ درصد دیگر نیز مربوط به رشته‌های مرتبط با وزارت نفت است که هنوز تعیین تکلیف نشده و تأخیر در برگزاری آزمون دوم نیز به همین دلیل است.

پاکدل در مورد اشتغال ایثارگران در سال جاری گفت: جذب و استخدام دولتی برای حدود ۲۳ هزار و ۱۰۰ ایثارگر انجام شده و با آموزش فنی و مهارتی ۴ هزا ر و ۵۰۰ شغل، با اعطای مجوزهای شغلی ۱۹ هزار و ۵۰۰ شغل و با مشاوره‌های شغلی و فنی و تخصصی حدود ۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

وی گفت: پوشش بیمه عمر و حادثه ایثارگران از میانگین کمتر از ۷ میلیون تومان به ۱۶ میلیون تومان رسید. در خصوص پوشش بیمه حوادث مترقبه در سیل و زلزله این میزان از ۵۰ میلیون به ۷۰ میلیون تومان رسید و وام قرض‌الحسنه نیز تا ۴۰۰ درصد نسبت به سال قبل و وام مرابحه ۱۸۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل انجام شده است.
 
اسامی ۲۳ هزار ایثارگر برای دریافت خودرو به وزارت صمت اعلام شد

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: یکی از موضوعاتی که ایثارگران از آن گلایه‌مند هستند واگذاری خودرو در بودجه سال ۱۴۰۱ بود که بر اساس قانون بودجه مجموعه ۶۰۰ هزار نفر تعیین شده بود که از این تعداد ۲۵۰ هزار نفر فاقد خودرو و مشمول دریافت خودرو بودند ولی در قانون تعداد ۱۰ هزار خودرو برای واگذاری تعیین شده بود.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته دولت آیین‌نامه اولویت‌بندی را در مورد این عزیزان تصویب کرد و اولویت‌های ۱ تا ۷ تعیین شد و بر این اساس اسامی حدود ۲۳ هزار نفر به ترتیب اولویت به وزارت صمت اعلام شده است و اعلام اسامی به گونه‌ای است که اگر یک نفر از ۱۰ هزار نفر اول تمایلی به دریافت خودرو داخلی نداشته باشد نفر ۱۰ هزار و یک می‌تواند جایگزین شود و اولویت‌بندی دقیقی انجام شده است. وظیفه اصلی واگذاری خودرو به عهده وزارت صمت است و ما در بنیاد تلاش کردیم اولویت‌بندی را انجام دهیم و اسامی را تحویل داده‌ایم. اقدامات مجلس در زمینه خودروی خارجی نیز اقدامات خوبی بود که جای تقدیر دارد و جانبازان بالای ۵۰ درصد به بالا واجد شرایط دریافت خودرو هستند.

پاکدل خاطرنشان کرد: در حوزه مشاوره و مددکاری اقدامات خوبی انجام شده و با ۷۰۰ هزار نفر ایثارگر در طرح سپاس دیدار شده است، با توجه به سیاست‌های بنیاد و برون‌سپاری و مردمی‌سازی حدود ۵۰ درصد معادل ۳۵۰ هزار دیدار توسط سایر دستگاه‌ها انجام شده است در زمینه مددکاری فردی بیش از ۹۰ هزار مورد انجام شده و آموزش خانواده به حدود ۴۰ هزار نفر ارائه شده است. نشریه خط زندگی که فصل‌نامه است و در هر فصل چاپ می‌شود نیز در این زمینه فعالیت می‌کند که نسخه الکترونیکی آن در سایت ایثار منتشر می‌شود‌.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تبدیل وضعیت و کمک معیشت ایثارگران گفت: جلساتی با کمیسیون اجتماعی مجلس، فراکسیون ایثارگران، کمیسیون اصل ۹۰ و دستگاه‌هایی که تبدیل وضعیت ایثارگران را اجرا کردند و نکردند برگزار شده و یک نسخه از گزارش این اقدامات به سازمان بازرسی ارائه شده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد تسهیلات مسکن ایثارگران، افزود: میزان این تسهیلات برای خرید مسکن کافی نیست و در حال رایزنی با دولت هستیم که سال آینده وام مسکن ایثارگران افزایش یابد ولی باید منتظر باشیم که بر اساس اولویت کلان‌شهرها و روستاها توسط هیأت دولت این مبلغ تعیین شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.