اولین خواسته دستفروشان از شهرداری / ورود کیوسک‌های جدید مطبوعات به تهران

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در خصوص ساماندهی دستفروشان توضیحاتی را ارائه کرد.

#بیگی#ساماندهی#دستفروشان#مشاغل#مترو#کیوسک#مطبوعات

به گزارش خبرگزاری افسران، سعید بیگی مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران در نشست خبری خود در خصوص ساماندهی دست فروشان گفت: ۴۶ نهاد و ارگان در زمینه دستفروشان مسئولیت دارند. مطالعاتی در خصوص نحوه تعامل با این افراد در سنوات مختلف صورت گرفته است، ما نمی توانیم در کوتاه مدت دستفروشان را جابجا کنیم. 

وی در پاسخ به پرسش که چرا دستفروشان راسته تجریش به روبروی امام زاده منتقل نشده‌اند، گفت: مشکل فاضلاب در آن محدوده وجود داشت به همین دلیل سازه ها جمع آوری شد. 

بیگی گفت: نباید نگاه صرفا احساسی به دستفروشان داشت. اولین خواسته دستفروشان از ما این بود که آنها را جابجا نکنیم، بلکه قوانینی بگذاریم مزاحمت آن ها برای شهر کم باشد. 

به گفته بیگی، در این حوزه معمولا پدیده‌های نامطلوب را نیز مشاهده می‌کنیم قالب این افراد، با شخصیت هستند و به دنبال کاسبی  هستند اما برخی مواقع افراد منافعی دارند که به ساختارهای شهر آسیب می‌زنند.

وی ادامه داد: لذا نباید به مردم القاء کرد که این افراد مظلوم واقع شده‌اند یا مورد ظلم قرار گرفته‌اند. باید به این موضوع نگاه اجتماعی داشته باشیم که در این راستا از دوستان دانشگاه بهره گرفته‌ایم تا بتوانیم بهترین تاثیرگذاری را داشته باشیم از سوی دیگر با خود دستفروشان نیز جلسات بسیاری برگزار شد تا ضمن احصاء خواسته‌های آنها بتوانیم روند درستی را در پیش بگیریم.

وی با اشاره به روزهای پایانی سال گفت:  برای ایام پایانی سال جاری اعلام شده که هر جا طول و عرض معبر اجازه دهد ساماندهی در همان محل انجام شود،  در حال حاضر در معبر ولیعصر و هفت تیر ساماندهی انجام شده و در میدان خراسان نیز کارگاهی متعلق به مترو پس از جمع‌آوری با توجه به اینکه زمین متعلق به شهرداری بوده و در ۵۰ متری میدان قرار داشته برای ساماندهی دستفروشان بکار گرفته شد.

وی در خصوص سدمعبر منطقه ۲۱ شهرداری تهران گفت: سد معبر منطقه ۲۱ ناشی از اقدامات مغازه داران بود که با برخوردی که توسط ناحیه انجام شده است باید شاهد کاهش این موضوع باشیم.

بیگی با اشاره به معضل دستفروشی در راسته تجریش گفت: در تجریش نیز ۲۰۰۰ نفر از کسبه در خصوص موضوع سد معبر شکایتی انجام داده بودند که با بهره گیری از ترمینال اتوبوسرانی موجود در محدوده ساماندهی دستفروشان در تجریش انجام شد.

به گفته مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل، برخی از دستفروشان تنها در ایام پایانی سال اقدام به دستفروشی می‌کنند و بعضا نمی‌خواهند شناسایی شوند.

وی در خصوص شناسایی دستفروشان و شناسنامه دار شدن این افراد گفت: ثبت نام دستفروشان به دلیل موضوعاتی همچون عدم تمایل آنها برای شناسایی پیچیده است. روز بازارها ایجاد شده اما باید امکانات لازم در آنها تعبیه شود. برخی روز بازارها نیازمند آسفالت و تدابیر دیگر هستند که در صدد هستیم این امکانات را فراهم کنیم و نگاه خردمندانه‌تری نسبت به موضوع داشته باشیم.

به گفته بیگی ، تا کنون بالغ بر ۱۲ هزار مورد ثبت نام از سوی دستفروشان داشته‌ایم ولی این رقم برای آمار دستفروشان خیلی دقیق و رسمی نیست. برای ادامه فرآیند ثبت نام آنها، مشغول بررسی و مطالعه هستیم تا به روشی دست پیدا کنیم که همراهی دستفروشان را به دنبال داشته باشد.

وی  در خصوص انتقال شیمیایی فروشان از منطقه ۱۲ گفت: ۱۰ سال پیش طرحی برای این محدوده اجرایی شد و اعلام شد کسی در این محدوده مجوز فروش مواد شیمیایی دریافت نمی‌کند و مقرر شد در بازار کیمیا واقع در منطقه ۱۵ برای استقرار این افراد اقدام شود.

وی ادامه داد: این در شرایطی بود که بازار کیمیا امکانات لازم برای حضور شیمیایی فروش‌ها را نداشت و مواردی از ایمنی گرفته تا رنگ آمیزی و نظافت آنجا انجام نمی‌شد. البته با در نظر گرفتن هزینه های آنجا را ساماندهی کردیم.

وی در خصوص محدوده های میراثی در بازار تهران گفت:  در محدوده ناصرخسرو نیز محدودیت میراثی باعث شده که اجازه ساخت بیشتر از ارتفاع ۸ متر داده نشود به این ترتیب ساخت و ساز برای سازنده در این محدوده به صرفه نیست. لذا بافت فرسوده آنجا هر روز فرسوده‌تر می‌شود بر همین اساس نیاز است که در جلسات مشترکی با ایجاد تفاهم با سازمان میراث فرهنگی نسبت به نوسازی بافت فرسوده در این محدوده اقدام شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر ساماندهی گلفروشان مسیر بهشت زهرا و درآمد بسیار زیاد آنها گفت: ما  در شهرداری هیچ ابزاری برای اندازه گیری درآمد شهروندان و اقشار مختلف وجود نداریم و اساسا برای ما این موضوع مهم نیست.

بیگی گفت: ما در صدد ساماندهی مشکلات هستیم و در این محدوده ۹۰ غرفه ایجاد شده که حدود ۱۶۰ نفر در آنها مشغول فعالیت هستند و  این ساماندهی از سنوات گذشته انجام شده اما ساخت و سازهای غیر مجازی نیز در این محور صورت گرفته بود که بخشی از آنها با حکم قضایی توسط منطقه ۱۹ تخریب شد. 

بیگی در خصوص ساماندهی کیوسک های مطبوعاتی شهر گفت:آخرین قرارداد کیوسک‌ها مربوط به ۳۰ سال پیش بود بر همین اساس با توجه به تکلیف شورا و مدیریت شهری نسبت به بازنگری و به روز رسانی قرارداد آنها اقدام کردیم. در این حوزه با دو اتحادیه کیوسک داران جراید و کیوسک داران گل که مجموعا ۱۲۰۰ کیوسک است مواجه هستیم که طی جلسات کارشناسی برای بروزرسانی قراردادها به تفاهم رسیدیم و اجاره بها به شورا ارسال شده که در صورت تصویب وارد انعقاد قرارداد خواهیم شد. 

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران  همچنین از ورود کیوسک‌های جدید مطبوعات به شهر تهران از سال آینده خبر داد.

به گفته بیگی،  ۳۰ سال پیش کیوسکی در جایی قرار گرفته و امروز موجب بسته شدن معبر شده  لذا با نگاه حل مشکل ترافیکی این انتقال‌ها در تهران انجام می‌شود. تبلیغات روی کیوسک‌ها نیز جزو حقوق شهرداری است و بخشی از هزینه‌های شهرداری را به واسطه اخذ اجاره‌های پایین از کیوسک‌ها جبران می‌کند. 

وی در خصوص اجاره بهای کیوسک‌های خیابان ۳۰ تیر گفت: گذرگاه گردشگری در ۳۰ تیر وجود دارد که کیوسک‌هایی تقریبا به صورت ثابت در آنها ایجاد شده، اجاره آنها بر اساس کارشناسی رسمی به مزایده گذاشته می‌شود و البته میان بهره بردار و غرفه داران نیز نظارت و بررسی برای اجاره کیوسک‌ها اعمال می‌شود. در حال حاضر ماهانه برای کل معبر ۳۰ تیر که شامل ۳۵ کیوسک می‌شود. مبلغ ۴۷۵ میلیون تومان دریافت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.