کولونسکوپی / غربالگری سرطان روده / سومین علت مرگ و میر

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران گفت: بهترین روش غربالگری سرطان روده، کولونوسکوپی است؛ در نتیجه باید دسترسی افراد به این روش تشخیصی تسهیل شود.

#غربالگری#روده#سرطان_روده#کولونوسکوپی#گوارش

 امیر پاشا طباییان-فوق تخصص گوارش وکبد و عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران بیان کرد: درحال حاضر سرطان روده بزرگ به عنوان سومین علت شایع مرگ در هر دو گروه مردان و زنان است که سیر صعودی دارد.

 طباییان با بیان این نکته که بهترین روش غربالگری از سن ۵۰ سالگی، کولونوسکوپی است، افزود: در برخی کشورها، این سن را به ۴۵ سالگی کاهش دادند، بنابراین همه افراد باید تست کولونوسکوپی را انجام دهند، هر چند که وجود خون مخفی در مدفوع هم یکی از راه‌های شناسایی بیماری است ولی انجام کولونوسکوپی ضروری است.

وی تصریح کرد: هر چه در این چرخه شناسایی، محدودیت ایجاد کنیم، دسترسی افراد به کولونوسکوپی محدود می شود و در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان افزایش می یابد؛ بنابراین باید این فرایند تسهیل شود.

طباییان افزود: کولونوسکوپی کامل روده بزرگ فقط از طریق کولونوسکوپی امکان پذیر است که زیر نظر متخصص گوارش و کبد انجام می شود.

وی اظهار کرد: یک سری الزامات برای انجام کولونوسکوپی در مطب لازم است و باید فضا و تجهیزات مناسب این عمل در مطب فراهم شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران خاطر نشان کرد:  برای انجام کولونوسکوپی حتما نیازی به وجود بیهوشی نیست و در اکثر کشورها، بیش از دو سوم کولونوسکوپی ها در دنیا بدون حضور متخصص بیهوشی بدون تجویز هر آرامش بخشی در حال انجام است.وی گفت: در مورد موارد خاص که نیاز به بیهوشی در زمان انجام کولونوسکوپی باشد این عمل در بیمارستان یا کلینیک باید انجام شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: احتمال وجود عوارض در بیهوشی کامل حین عمل کونولوسکوپی بیشتر است، چون بیمار احساس درد ندارد و احتمال پارگی روده وجود دارد‌؛ بنابراین بهتر بیمار در این زمان هوشیاری سطحی داشته باشد.

وی با اشاره به این مطلب که پیشنهاد ممنوعیت کولونوسکوپی در مطب به علت تضاد منافع ب خی افراد در دوره قبل ابلاغ شد، افزود: در سال ۹۷ به پیشنهاد انجمن گوارش و کبد، انجام کولونوسکوپی در مطب ممنوع شد و در سال ۹۸ هم معاون درمان وقت وزارت بهداشت این موضوع را ابلاغ کرد ولی با توجه به مشکلات پیش آمده و اعتراض متخصصان گوارش و کبد، مصوبه قبلی لغو و شرایطی برای انجام کولونوسکوپی در مطب اعلام شد.

طباییان گفت: در خیلی از شهرستانها و شهرها کلینیک و بیمارستانی برای انجام این خدمت وجود ندارد و حتی در شهرهای بزرگ، افراد دسترسی آسان  برای این مورد را ندارند، بنابر این چاره نیست جز  اینکه کولونوسکوپی در مطب انجام شود و باید توجه داشت انجام کولونوسکوپی در شرایط خاص با بیهوشی در بیمارستان یا کلینیک باید بر اساس شرایط استاندارد انجام پذیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.