تعیین تکلیف خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو / واگن زنان و کودکان

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در خصوص سرنوشت خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو توسط دولت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: شهرداری می تواند در این زمینه کمک کند.

#مسعود_درستی#مدیر#متروی#تهران#خرید#۶۳۰_واگن

در دوره گذشته مدیریت شهری سیستم حمل ونقل عمومی دچار عقب ماندگی جدی شد.

با روی کار آمدن مدیریت ششم شهری توسعه حمل ونقل عمومی در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر بودجه ای که شهرداری تهران برای توسعه حمل ونقل در نظر گرفت شورای اسلامی شهر تهران هم ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفت تا بتوان اقدامات خوبی در این باره انجام داد.

همچنین در حال حاضر سرانه استفاده از حمل‌ونقل عمومی در پایتخت ۳۶ درصد است که بسیار پایین است. باید بتوان استفاده ۶۴ درصدی از وسایل شخصی را تا سال آینده ۲۰ درصد کاهش دهیم و این میزان باید به ۴۴ درصد برسد که تجهیزات و اصلاح روابط حمل‌ونقلی حاکم همچون اصلاح خطوط از ابزار دستیابی به این هدف هستند.
 در ۷  خط مترو اورهال کردن واگن‌ها در اولویت است که ساعت کارکرد بخشی از این واگن‌ها در حال تکمیل است. اورهال بخشی از واگن ها انجام شده است.

از سرنوشت ۶۳۰ دستگاه واگن تا حضور دستفروشان در مترو

برای تامین ۶۳۰ دستگاه واگن قرارداد از سوی دولت با چین منعقد شده بود و قرار است بزودی پیش پرداخت داده شود تا ساخت این واگن ها آغاز شود البته شهرداری تهران برای کمک در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

یکی دیگر از مشکلات مسافران مترو حضور دستفروشان است. این معضل سال هاست که وجود دارد و  البته شهرداری تهران برنامه های در این باره دارد.
در خصوص آخرین وضعیت خرید ۶۳۰ دستگاه واگن چینی، اورهال قطارها،توسعه حمل ونقل عمومی، دستفروشی در مترو، ورود آقایان به واگن مخصوص خانم ها و ….با مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به گفت‌وگو نشستیم.

توسعه حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌های جدی مدیریت شهری است. شهرداری تهران در بودجه پیشنهادی بخش عمده‌ای از بودجه را به توسعه حمل و نقل اختصاص داد. از سوی دیگر شورای شهر هم ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه به بخش حمل و نقل عمومی اختصاص داد. بفرمایید چه برنامه‌هایی برای سال آینده دارید با توجه به اینکه بودجه رشد قابل توجهی یافته است؟

در صورت تخصیص بودجه مترو سال آینده عقب ماندگی ها را تا حدودی جبران می کنیم/عدد مناسبی برای اورهال، تجهیزات، تأسیسات، پله‌برقی، آسانسور، ابنیه و خطوط در نظر گرفته شده است

پیشنهادتی برای بودجه سال آینده داشتیم و شهردار تهران هم در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی نظر مساعدی داشتند. کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر و همچنین کمیسیون برنامه و بودجه هم نظر مساعدی در خصوص حمل و نقل عمومی داشتند. بودجه  سال آینده  مترو بسیار قابل توجه است و در صورتی که بودجه تخصیص یابد سال آینده خوبی برای جریان عقب‌ماندگی‌های حمل و نقل عمومی است.

اعضای شورای شهر تهران در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی نظر مثبتی دارند. در  بودجه عدد مناسبی برای اورهال، تجهیزات، تأسیسات، پله‌برقی، آسانسور، ابنیه و خطوط در نظر گرفته شده است. عدد در نظر گرفته شده در بودجه برای سال آینده بسیار مناسب است و اگر بودجه به طور کامل تخصیص یابد کارهای بزرگی می‌توان انجام داد و خیلی از مسائلی که در حال حاضر شهروندان را آزار می‌دهد را می‌توان برطرف کرد.

 در هنگام بارش‌ها شاهد هستیم که برخی از پله‌برقی‌های متروی تجریش کار نمی‌کردند دلیل این امر چیست؟

برخی پله برقی های مترو تجریش در ساختار سازه ای دچار مشکل هستند/ بعد از کاهش بارش ها برای رفع مشکل باید فکری اساسی کرد/پله‌برقی‌های مترو در هنگام بارش خراب نبودند بلکه آنها را خاموش کرده بودیم

بله، در هنگام بارشی که چندی پیش در تهران داشتیم تعدادی از پله‌برقی متروی تجریش خاموش بود. این پله‌برقی‌ها در ساختار سازه‌ای مشکل دارند و زمانی که بارش باشد آنها آب می‌گیرند و در روزهای بارندگی نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم. تأکید می‌کنم که اشکال فنی نیست بلکه اشکال سازه‌ای است و در اولین فرصت بعد از اینکه بارندگی‌ها کم شد حدود ۴ یا ۵ ماه آینده قطعاً فکر اساسی برای رفع این مشکل خواهیم داشت البته این را بگوییم که پله‌برقی‌ها خراب نبودند بلکه آنها را خاموش کرده بودیم.

در مورد سایر ایستگاه‌ها چطور آیا پله‌برقی‌های آنها مشکل ندارند؟

تلاش می کنیم سریعا مشکلات پله برقی ها را برطرف کنیم

ما در طول روز ممکن است خرابی‌هایی داشته باشیم اما دائماً پله‌برقی‌ها چک می‌شود تا مشکل برطرف شود. به عنوان مثال در روز ۲۲ بهمن خط ۴ مترو از صبح تا ۲:۳۰ تا ۳ بعدازظهر مشغول فعالیت بود و در طول این چند ساعت ازدحام عجیب و غریبی در دو ایستگاه حبیب‌اللهی و استاد معین داشتیم. برخی از پله‌برقی‌ها خراب شدند اما سریعاً موضوع رصد و مشکل را برطرف کردیم. می‌توانم بگویم که ظرف کمتر از نیم‌ساعت مشکلات برطرف شد.

استاندارد ایراداتی به برخی از آسانسورهای مترو گرفته بود آیا مشکل برطرف شد؟

 استاندارد مبتنی بر ایمنی و جان مسافران نظر می‌دهد/رفع مشکل آسانسورها در اوایل سال آینده

در حال رایزنی هستیم استاندارد هم مبتنی بر ایمنی و جان مسافران نظر می‌دهد اما به دنبال این هستیم که مشکلات را برطرف کنیم و قطعاً آسانسورها با رعایت ایمنی خواهند بود جلسات خوبی داشتیم فکر می‌کردیم تا پایان سال مشکلات برطرف شود اما زمان برد و احتمالاً در اوایل سال آینده مشکل برطرف می‌شود.

در خصوص تأمین تجهیزات مترو توضیحاتی دهید آیا تمامی تجهیزات تهیه شده است؟

تعدادی چرخ واگن خریداری شد/ قطار ناایمن در خطوط قرار نمی گیرد/در طول هفته یک کمیسیون معاملات برگزار می شود

تلاش می‌کنیم که قطار ناایمن در خطوط قرار نگیرد تا شهروندان بدون استرس و نگرانی سوار مترو شوند. در حال رفع کمبودها هستیم. تعدادی چرخ واگن خریداری شده بود و الان هم به طور مدام مناقصات برگزار می‌شود. کارهای با سرعت در حال انجام است. می‌توانم بگویم که در طول هفته یک کمیسیون معاملات را داریم.

تجهیزات خریداری شده برای مترو داخلی است یا خارجی؟

 اولویت ما خرید تجهیزات داخلی است/تلاش می‌کنیم که همه قطعات بومی‌سازی شود

اولویت ما خرید  تجهیزات داخلی است و تلاش می‌کنیم تمام خریدها داخلی باشد. گاهاً برخی از چیزها به دلیل موضوعات ایمنی از خارج تهیه می‌شود. اما تلاش می‌کنیم که همان قطعات هم بومی‌سازی شود.

آیا دولت هزینه‌های لازم را برای توسعه خطوط مترو و همچنین سهم خود از یارانه بلیت مترو را پرداخت می‌کند؟

خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو باز شدن گره اساسی حمل ونقل عمومی است/ قرار است دولت ظرف یک سال پیش پرداخت واگن را بدهد/شرکت نفت نهایت همکاری را دارد/پرداختی‌هایی هم که از طریق تبصره ۱۲ انجام می‌شود کمک شایانی می‌کند

مهم‌ترین کمکی که دولت کرده است این است که می‌خواهد تکلیف ۶۳۰ واگن را مشخص کند. اگر این موضوع به سرانجام برسد گره اساسی از حمل و نقل عمومی باز می‌شود. دولت باید ۱۵ درصد پیش‌پرداخت بدهد  و البته رایزنی‌هایی شده و قرار است ظرف یک سال این پول پرداخت شود. البته رایزنی‌هایی شده تا هرچه سریع‌تر این امر صورت گیرد. البته پرداختی‌هایی هم که از طریق تبصره ۱۲ انجام می‌شود کمک شایانی می‌کند. معمولاً شرکت نفت نهایت همکاری را دارد. اگر این دو موضوع به سرانجام برسد بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف می‌شود. اگر ۶۳۰ واگن وارد ناوگان حمل  نقل عمومی شود بخش عمده‌ای از معضلات  شهر حل می‌شود.

احتمال دارد تا ۳ ماه آینده مشکل واگن های چینی برطرف شود/ مخبر جلساتی در این زمینه با مقامات چینی داشت

حدود یک ماه و اندی پیش آقای مخبر معاون رئیس جمهور جلساتی در این زمینه با مقامات چینی داشت و توافق کردند تا یک سال این پول پرداخت شود. البته احتمال دارد موضوع سریعاً حل و فصل و ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده این پیش‌پرداخت داده شود.

چرا تاکنون دولت این ۱۵ درصد را پرداخت  نکرده است؟

عدد سنگین است

شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده بود که می‌تواند در این زمینه کمک کند. چرا این امر رخ نداد؟

یکی از اولویت‌های مهم شهرداری تهران توسعه حمل و نقل عمومی است/شهرداری برای پرداخت ۱۵ درصد پیش پرداخت واگن مترو اعلام آمادگی کرد

ببینید در این ۱۵ درصد شهرداری سهم ندارد و دولت باید پرداخت کند اما شهرداری اعلام آمادگی کرد که بخشی را به نیابت از دولت می‌دهد البته کماکان موضوع پابرجا است. شهردار تهران یکی از اولویت‌های مهمش توسعه حمل و نقل عمومی است البته دولت هم گفته ظرف چند ماه آینده این پول را می‌پردازد.

با توجه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم میزان مسافران در مترو چقدر افزایش یافته است و چه تدابیری برای جابه‌جایی مسافر انجام داده‌اید؟

در پیک‌های صبح‌گاهی در برخی از ایستگاه‌ها انبوهی از جمعیت را داریم /سر فاصله قطارها متعارف است/در برخی از ایستگاه ها اگر لازم باشد قطارهای اضافی اعزام می‌کنیم 

روزهای سخت زیادی را تجربه‌ کرده‌ایم مانند آلودگی هوا، محدودیت‌های ترافیکی و … که تعداد مسافران زیاد شده بود ما در پیک‌های صبح‌گاهی در برخی از ایستگاه‌ها انبوهی از جمعیت را داریم که البته در حال حاضر هم مدیریت می‌کنیم به همین دلیل مشکلی در اسفند نداریم و شرایط‌مان خوب است. در برخی از ایستگاه ها اگر لازم باشد قطارهای اضافی اعزام می‌کنیم تا جمیعت شکسته شود، سر فاصله قطارها هم متعارف است. 

در خصوص نوسازی‌های واگن‌های مترو چه اقداماتی انجام شده است؟

برخی قطارها اورهال شده است/در حال  تدوین یک برنامه سه ساله هستیم/مزایده خرید قطعات مورد نیاز در حال برگزاری است/شرکت بهره برداری مترو و واگن سازی در حال تعمیرات و اورهال قطارها هستند

برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و قرار است کیفی‌سازی و بهسازی انجام شود ما قطارهایی را که دچار مشکل است را وارد خطوط نمی‌کنیم در حال حاضر برخی از قطارها اورهال شده و الباقی نیز در حال اورهال شدن هستند. درحال تدوین یک برنامه سه ساله هستیم تا عقب ماندگی‌های موجود در بازدیدهای دوره‌ای و اورهال طی این مدت، جبران شود.شرکت بهره برداری مترو و واگن سازی در حال تعمیرات و اورهال قطارها هستند اما عقب ماندگی‌های جدی در این حوزه  وجود دارد.

بگذارید بگویم که مزایده خرید قطعات مورد نیاز در حال برگزاری است تا پس از انجام قراردادها، به مرور این قطعات و تجهیزات وارد ناوگان حمل ونقل عمومی شود.

سعی می کنیم کارها به درستی انجام شود اما برخی مواقع هم ممکت است  نواقص و مشکلاتی به وجود آید اما سعی می‌کنیم خدمات خود را بدون مشکل و خطا ارائه کنیم.

برای رفع معضل دستفروشی در مترو چه برنامه ای دارید؟

در برخی از ایستگاه های مترو دستفروشان تردد زیادی دارند/ موضوع کم کردن بساط گستری قسمتی از پکیج نظم و انضباط در مترو /  دستفروشی جرم نیست

در برخی از ایستگاه های مترو دستفروشان تردد زیادی دارند، بساط گستری در آنها بیشترین معضل را ایجاد می‌کند باید  بتوانیم در این ایستگاه ها مشکل را حل کنیم. باید بساط گستری روی سکوهای مترو جمع شود و موضوع کم کردن بساط گستری قسمتی از پکیج نظم و انضباط در مترو تهران است. البته تاکید می کنم که  دستفروشی جرم نیست قطعا مساله‌ای نیست که با حالت قهری با آن برخورد کنیم اما  دستفروش نباید مزاحمتی برای مسافر ایجاد کند که این موضوع در دستور کار است.

البته در خصوص تکدی گری در مترو هم باید بگویم که  بعضا تکدی‌گری مورد پذیرش نیست ولی برخی این افراد گاها چیزی برای فروش دارند ما نیز از بروز چنین اتفاقاتی در مترو بیش از مسافران  ناراحت هستیم.

در خصوص جلوگیری از  ورود آقایان به واگن مخصوص خانم ها چه برنامه ای دارید؟

از هفت واگن قطارها سه واگن به خانم‌ها اختصاص داده شده است/آقایان نباید وارد واگن بانوان شوند اگر آقایان این تردد را انجام می‌دهند کم لطفی می‌کنند

باید در این زمینه کار فرهنگی انجام دهیم گاها برخورد به شکل تذکر ارشادی را انجام می‌دهیم . از هفت واگن قطارها سه واگن به خانم‌ها اختصاص داده شده و چهار واگن برای همه و امکان اضافه کردن واگن ویژه بانوان منطقی نیست ولی باز هم این موضوع را بررسی می‌کنیم.آقایان نباید وارد واگن بانوان شوند اگر آقایان این تردد را انجام می‌دهند کم لطفی می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.