با شفافیت صورت‌های مالی‌ جلوی تبدیل‌ شرکت‌های دولتی به اوقات فراغت دولت‌ها گرفته شود

نماینده مجلس گفت: شرکت‌های دولتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد هستند که باید به طور دقیق شفاف شوند و شفافیت صورت مالی این شرکت‌ها قدم ابتدایی برای تحقق عملکرد بهتر و در جهت مدیریت بهینه این شرکت‌ها است.

#شفاف_سازی#صورت_مالی#شرکت#دولتی#اقتصاد#عملکرد#بهینه

علیرضا پاک فطرت در تشریح ضرورت انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی به استناد حکم تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱، اظهار داشت: شرکت های دولتی حیاط خلوت دولت‌ها هستند و برای حذف این وضعیت باید شفافیت در دستور کار قرار گیرد. بدون ایجاد شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی، دولت‌ها هر طور که بخواهند هیات مدیره را تغییر می دهند و بسیاری از هیات مدیره این شرکت ها اصلا تخصص لازم را ندارند و تنها برای اینکه مشکل افراد را حل کنند که زمانی مدیر بوده، بیکار نشود او را وارد هیات مدیره می کنند.

وی افزود: متاسفانه حدود ۶۰  درصد بودجه کل کشور، دست شرکت‌های دولتی است و از نظر من همین شرکت ها زیان‌ده هستند اما زمانی که می خواهند پاداش بگیرند به گونه آن را مشخص می‌کنند تا بتوانند پاداش های کلان را دریافت کنند و به بالادستی های خود هم بدهند؛ اما این شرکت ها زیان ده هستند به طوری که تاثیر این زیان دهی در اقتصاد کشور و ارزش پول ملی خود را نشان می‌دهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس درباره با نحوه نظارت مجلس بر این شرکت‌ها، بیان داشت: در تبصره ۲ بودجه امسال بحث انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی مطرح شده بود اما مجلس هیچ نظارتی روی این شرکت‌ها نداشته است یعنی اجازه نظارت را نمی دهند. زیرا همانطور که اشاره کردم شرکت های دولتی زنگ تفریح مسوولین بالادستی است.

وی با تأکید بر ضرورت نظارت بر این شرکت‌ها برای بستن گلوگاه‌های فساد، گفت: ما دو نوع فساد داریم یک نوع فساد، اختلاس است که ضرر آن کمتر از فسادی است که ما از آن صحبت می کنیم. فسادی که ما در رابطه با آن بحث می کنیم، فساد اداری است؛ یعنی افراد بدون اینکه تخصص لازم را داشته باشند و برای اینک فقط پستی بگیرند، در منسبی می گذاریم که اقتصاد، سیاست، سیستم اداری و غیره را خراب می‌کند و ام الفساد و سنگین تر از اختلاس است. به نظر من مشکل سیستم های دولتی همین مساله است. 

پاک فطرت تصریح کرد: من شخصا چند مورد گزارش های فسادزا را منعکس کردم که عده ای در جواب من می‌گفتند که این شرکت‌ها، خصوصی هستند نه دولتی، درحالی که این شرکت ها خصولتی هستند و باید دستگاه‌های نظارتی عملکرد آنها را دنبال کنند. ساختار بودجه باید اصلاح شود مقام رهبری هم بارها بر آن تاکید کردند؛ اینگونه که ما بودجه می نویسیم اداره امور جاری کشور و بودجه خورد و خوراک است نه بودجه‌ای که تحول زا باشد.

وی ادامه داد: شرکت‌های دولتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد هستند که باید به طور دقیق شفاف شوند و شفافیت صورت مالی این شرکت‌ها قدم ابتدایی برای تحقق عملکرد بهتر و در جهت مدیریت بهینه این شرکت‌ها است.

وی افزود: اگر می خواهیم فساد شرکت‌های دولتی را جمع کنیم یابد باید این شرکت‌ها ابتدا شفاف شوند و در ادامه نیز سهام آن‌ها را به مردم منتقل کرد و این شرکت ها هم باید تلاش کنند که سود‌ده باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.