‌اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و درآمد ۶۰ میلیونی دولت لغو شد / ارجاع به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲

با ارجاع مالیات بر خانه‌های لوکس به کمیسیون تلفیق، بار دیگر موج بحث‌های کارشناسی حول این قانون تشدید شده است و باید دید آیا مجلس با این تصمیم زمینه حذف درآمد ۶۰ هزار ملیارد تومانی برای دولت را فراهم می‌کند.

#لغو_مالیات#خانه_های#لوکس#ارجاع#کمیسیون#۱۴۰۲

موافقت نکردن مجلس انقلابی با تصویب قانون بودجه در رابطه با مالیات بر خانه‌های لوکس، سبب شد تا بار دیگر این موضوع در سطح کشور به محل بحث کارشناسان و مردم تبدیل شود.

مطابق جزئیات طرح شده در مجلس شورای اسلامی، اخذ مالیات از خانه‌های لوکس‌، پس از مخالفت نمایندگان به منظور رفع ابهام به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ ارجاع شده است.

دولت قبل مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا نکرد

حاشیه‌های اخذ مالیات از خانه‌های لوکس مرتبط به چند روز گذشته نیست و در بودجه سال ۱۳۹۹ نیز این قانون مطرح شده بود. قانون بودجه سال ۹۹ به سازمان مالیاتی سه ماه فرصت داده بود که نسبت به تعیین دارایی و شمول مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس اقدام کند. همچنین دستگاه‌هایی مانند وزارت راه و سازمان ثبت اسناد و املاک و نیروی انتظامی و شهرداری‌ها باید دسترسی برخط سازمان مالیاتی را به اطلاعات این بخش فراهم کنند.

در همین رابطه معاون فنی وقت سازمان مالیاتی اواسط شهریور سال ۱۳۹۹پیمان گفته بود: در این زمینه آیین نامه‌ای تدوین شده و در فرجه زمانی که برای سازمان مالیاتی پیش بینی شده به مودیان اعلام خواهد شد. در سامانه مربوطه گفته می‌شود که کدام یک از املاک مشمول هستند. در حال حاضر به دولت ارسال شده و منتظریم دولت تصویب کند.

این در حالی بود که آیین نامه اخذ مالیات از خانه‌های لوکس در دولت قبل تایید و تصویب نشد تا با وجود بند صریح قانونی، این قانون یکسال به تعویق بیفتد.

عزم دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم ایجاد شده برای افزایش درآمدهای مالیاتی این مسئله بار دیگر در دستور کار قرار گرفت. یکی از رویکردهای اصلاح ساختار توجه به درآمدهای مالیاتی به عنوان یک منبع بسیار مهم و پایدار تلقی می‌شود. ایجاد و توسعه پایه‌های مالیاتی جدید در دستور کار دستگاه‌های دولتی و مجلس قراردارد که از جمله آن می‌توان به طرح اخذ مالیات‌های از خانه‌های لوکس اشاره کرد.

در همین راستا، داوود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی در مصاحبه‌ای به تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در رابطه با مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: سال گذشته شهرداری‌ها، اطلاعات کافی از خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی ندادند، امسال در تلاشیم در قالب قانون بودجه ۱۴۰۱ اطلاعات دقیق‌تر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از شهرداری‌ها، سازمان ثبت و پایگاه مالیاتی دریافت کنیم و تا پایان سال فرصت جمع‌آوری اطلاعات خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس داریم.

کارشناسان اعتقاد داراند، مخالفت با اخذ مالیات بر خانه‌های لوکس از سوی ذی‌نفعان صاحب نفوذ مطرح می‌شود.

مخالفان مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس افراد صاحب‌نفوذ هستند

در همین راستا، پیمان قصری، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به ظرفیت اخذ مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: در بحث مسکن چون تخمین ارزش املاک کشور سخت است، میزان مالیات و تخمین آن سخت است، ولی میزان مالیاتی که در حداقل ارزش مسکن وجود دارد بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان سالانه در بحث مسکن تخمین زده می‌شود. با توجه به حداقل‌های اعلام شده می‌توان در سال اول بین ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از همین دو نوع مالیات برای دولت به دست آورد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که دهک‌های ثروتمند کشورمان فقط ۳ درصد مالیات پرداخت می‌کنند. یعنی بیشترین میزان پرداخت مالیات بر عهده دهک های پایین جامعه است. فشار مالیات به خاطر همین موضوع که قشرها با درآمد پایین مالیات پرداخت می‌کنند، فشار روانی زیادی به این افراد و خانواده ها وارد می‌کند. مثلا مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس یکی از همین مالیات‌هاست.

وی افزود: همچنین ‌مالیات بر خودروهای لوکس قاعدتا مشمول اقشار بسیار پردرآمد و شاید ذی‌نفوذ است، طبیعتا وقتی مقابل این قشر ایستادگی می‌کنید و می‌‌خواهید از این‌ گروه‌ها مالیات بگیرید، مخالفت‌ها شدید می‌شود. این افراد در گروه‌هایی هستند که در دولت‌های گذشته مخصوصا صاحب کرسی و رانت و لابی بوده‌اند.

با ارجاع مالیات از خانه‌های لوکس به کمیسیون تلفیق باید منتظر ماند و دید، آیا مجلس شورای اسلامی تسلیم فشار ثروتمندان خواهد شد یا گامی در جهت احقاق حق مظلومان بر می‌دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.