پرونده‌های سرقت در تهران ۲۸ درصد کاهش داشته است/ ۸۵ درصد کودکان کار اتباع خارجی هستند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران ضمن تشریح اقدامات پیشگیرانه این معاونت گفت: ۸۵ درصد کودکان کار تهران و البرز از اتباع خارجی هستند.

#داراب_خانی#کودکان_کار#اتباع_خارجی

جعفر داراب‌خانی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران اظهار کرد: در یک دهه گذشته برخی بر این باور بودند که رویکرد قوه قضائیه، رویکرد مقابله‌ای است. از سال ۱۳۹۸ در تشکیلات قوه قضائیه نگاه جدیدی، تحت عنوان کاهش و کنترل جرائم تحت نظر یک سازمان مشخص شکل گرفت. 

وی ادامه داد: اواخر سال ۹۹ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تشکیل شد. این معاونت دو ماموریت مشخص دارد، ماموریت نخست آن نظارت بر جامعه است و ماموریت دوم این معاونت پیشگیری از وقوع جرم است.  

این مقام مسئول اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم از جمله وظایف قوه قضاییه است. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سیاست های کلی پیشگیری از وقوع جرم را تدوین و تهیه می‌کند. 

وی افزود: لایحه پیشگیری از وقوع جرم سال ۸۶ از سوی دولت وقت به مجلس شورای اسلامی تقدیم و پسواز بررسی‌های لازم به تصویب رسید. بر اساس این لایحه شورای پیشگیری از وقوع جرم در سه سطح ملی، استانی و… شکل بگیرد. اما شورای نگهبان نسبت به این ایراد گرفت که با وجود این قانون منجر به تداخل وظایف بین سه قوه‌ می شود. این مصوبه با پیگیری مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. 

این مقام مسئول بیان کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته، نهایتا قانون پیشگیری از وقوع جرم مصوب و در سال ۹۴ توسط رئیس مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد. در این قانون شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم پیش بینی شده که شورای استانی و… پیش بینی نشده است. 

داراب‌خانی با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم، توسط در زمان ریاست ایت‌ الله رئیس در قوه قضاییه ، اظهار کرد: تا کنون چند جلسه این شورا برگزار شده است‌. همچنین در استان ها شورای پیشگیری از وقوع جرم با ریاست رئیس کل دادگستری استان برگزار می‌شود. 

وی افزود: در شورای برنامه ریزی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، برنامه‌ها در دو سطح تهیه و ابلاغ می‌شود. در این برنامه‌ریزی‌ها از تداخل برنامه با دیگر نهادها پرهیز می‌شود‌. در قانون ایجاد مراکز مشاوره پیش از طلاق از تکالیف قوه قضائیه است، این کار اکنون به معاونت پیشگیری از وقوع جرم محول شده است. بخشی از وظایف این معاونت بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و بحش دیگر آن فراوانی جرم است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران اظهار کرد: سالانه بین ۳۰ تا ۵۰ برنامه تکلیفی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به استان‌ها ابلاغ می‌شود. از دیگر برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم پیشگیری از جرائم رو به افزایش است. 

وی با اشاره به طرح قاضی مدرسه گفت: ما باید معلومات حقوقی جوانان و نوجوانان  افزایش یابد و آن‌ها را برای ایجاد روابط اجتماعی بدون آسیب آماده سازیم. 

داراب‌خانی اظهار کرد: طی یک دهه اخیر اقدامات خوبی از جمله طرح نماد “نظام مراقبت دانش‌آموزان” با همکاری آموزش و پرورش انجام شد. مرکز ملاقات فرزندان طلاق یکی دیگر اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است. 

وی ادامه داد: در گذشته این ملاقات در کلانتری‌ها صورت می‌گرفت، اما اکنون این ملاقات‌ها در مراکزی امن، شاد و… با همکاری شهرداری، بهزیستی و… و با حضور یک مددکار اجتماعی صورت می‌گیرد. همچنین مددکاران حاضر در این ملاقات‌ها برای ایجاد صلح و سازش بین والدین تلاش می‌کند.

داراب‌خانی از کاهش ۲۸ درصدی پرونده‌های مربوط به سرقت در استان تهران در ۹ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.