درس هایی که کودکان از عاشورا می آموزند

کودکان و نوجوانان در ایام عزاداری سیدالشهدا در کنار حسینیه ها و تکیه های بزرگسالان به ایجاد این مکان ها البته در ابعاد کوچکتر اقدام کرده و با این عمل به سرعت رفتار، کردار و گفتار بزرگترها را در خود نهادینه می کنند این فراگیری هر چند مطلوب است اما چنانچه رفتار بزرگترها آمیخته با خرافات و بدعت ها باشد می تواند خطرات زیادی خردسالان را تهدید کند.
کودکان و نوجوانانی که این بدعت ها را در خود نهادینه کنند در سنین بزرگسالی ممکن است بانیان هیات ها، تکیه ها و حسینیه ها شوند و بطور طبیعی به ترویج و گسترش همین خرافات بپردازند.
قمه زنی و بسیاری از اعمالی که به جسم و روح انسان در این عزاداری ها صدمه وارد می کند از جمله رفتارهای بدعت آمیز و خرافات است که هیات های عزاداری باید به شدت از آن پرهیز کنند تا این رفتار در کودکان آنان نهادینه نشود.
حضرت امام حسین (ع) سومین پیشوای شیعیان جهان در جامعه ای ظهور کرد که به انواع بدعت ها و خرافات آغشته بود از این رو حرکت سیدالشهدا از مکه به صحرای نینوا دقیقا به قصد اصلاح جامعه از انواع ناپاکی ها و تزویرها بوده است.
قیام امام حسین (ع) از ابعاد مختلف دارای پیام های آموزنده و عبرت آموز است، یاران معدود سید الشهدا(ع) که به ۷۲ نفر می رسید در برابر لشکریان بسیار و تا دندان مسلح یزیدبن معاویه صف آرایی کردند و این نخستین پیام عاشورا است که با لشکر اندک می توان در برابر لشکر با تعداد افراد بیشتر نیز پیروز شد.
در میان یاران امام حسین (ع) از طفل شش ماهه حضرت علی اصغر تا حبیب بن مظاهر پیرمرد دلیر و شجاع دشت کربلا حضور دارند که شرکت هر یک از آنان درس های زیادی به آیندگان می آموزد.
در قیام امام حسین (ع) پیام های زیادی از جمله فداکاری، ایثار، حسّ عدالت خواهی، مبارزه با ستمگران، صبر و خویشتن داری در برابر مشکلات دیده می شود که همه این صفات پسندیده را می توان با مطالب دلنشین به کودکان و نوجوانان انتقال داد.
مراسم عزاداری سیدالشهدا چنانچه بدون خرافات و بدعت ها همراه باشد نقش بسیاری در رشد باورهای مذهبی و فضایل و کرامت انسانی دارد و این آیین ها باعث می شود که خاطره سلحشوران عاشورا هرگز فراموش نشود و تکرار آن به شناسایی بیشتر مقام ائمه (ع) و افشاگری جنایات بیدادگران منجر شود.
در آیین های عزاداری سید الشهدا (ع) باید بیش از پیش به انتقال معارف و احکام الهی به کودکان و نوجوانان و نسل آینده کوشید تا فلسفه عاشورا از انواع انحرافات مصون بماند.
در قیام حضرت امام حسین (ع)، اراده حکیمانه الهی، حقانیت، اخلاص، صداقت، اوج ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی استثنایی شهیدان کربلا، افشاگری بازماندگان، اهداف عالی و والای سید و سالار شهیدان باید به آگاهی خردسالان برسد از این رو سخنرانان این آیین ها باید از آگاهی و تسلط کافی برای تشریح ابعاد آن به کودکان و نوجوانان برخوردار باشند.
برخورداری از کردار نیک که مهم ترین آن خوش خویی، شهامت حق گویی، عزّت نفس و صداقت، روشنی و وسعت اندیشه، قدرت استدلال، رعایت نظم مطالب و گیرایی بیان و پرهیز از اطاله کلام و برنامه های ملال آور است باید از جمله ویژگی های سخنرانان این آیین ها باشد.
درک واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) در صحرای نینوا نیازمند آگاهی عمیق است و به همین دلیل باید تمام ابعاد و زوایای شکل گیری این واقعه با منطق و استدلال به کودکان و نوجوانان شناسانده شود.
سبک زندگی حضرت امام حسین(ع) از دیگر نکات آموزنده ای است که باید نسبت به شناسایی آن به کودکان و نوجوانان اقدام کرد و از این رو ماه محرم بهترین فرصت برای این منظور است.
توکل به خدا و یاری جستن از او، حق طلبی و حق خواهی، مهربانی با مردم، دینداری، رعایت حقوق مردم، مراعات کردن حال همسایه، رعایت عدالت و انصاف از جمله درس های مکتب امام حسین (ع) است که باید سخنرانان نسبت به بیان آن برای کودکان و نوجوانان اقدام کنند.
در قیام عاشورا و فرهنگ تربیتی آن ایثار و ازخودگذشتگی و عرفان، ظلم ستیزی و یاری کردن مظلوم، می‌تواند به کودکان و نوجوانان دیدگاه متعالی بدهد. در واقع فرهنگ عاشورا یک گنجینه بزرگ فرهنگی و تربیتی است که همه می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند و در ماه محرم باید شور، شعور، احساس و اطلاعات در کنار هم رشد کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.