تلاش سیاسی پارلمان اروپا برای محرومیت روسیه و بلاروس از المپیک پاریس

پارلمان اروپا خواستار فشار بر کمیته بین‌المللی المپیک برای محروم‌کردن ورزشکاران روسیه و بلاروس از المپیک پاریس شد.

#فوتبال #روسیه #بلاروس

قانونگذاران اروپایی در پارلمان اروپا با تصویب قعطنامه‌ای و با اشاره به جنگ اوکراین، تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک برای هموار کردن مسیر حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را محکوم کردند.

در قطعنامه‌ای که روز پنجشنبه با ۴۴۴ رأی مثبت، ۲۶ رأی منفی و ۳۷ رأی ممتنع به تصویب رسید، اعضای پارلمان اروپا مدعی شدند صدور مجوز برای شرکت ورزشکاران روسیه و بلاروس در رقابت‌های مقدماتی المپیک باعث «بهره‌برداری تبلیغاتی» این کشورها می‌شود.

کمیته بین‌المللی المپیک استدلال کرده که محروم‌کردن ورزشکاران این دو کشور از حضور در رقابت‌های انتخاباتی المپیک، باعث تبعیض در ورزش می‌شود و همچنین این نهاد قصد دارد آن‌ها با پرچم بی‌طرف و بدون نمادهای کشور خود در مسابقات شرکت کنند.

 در قطعنامه روز پنجشنبه که در یک‌سالگی آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین تصویب شده است، پارلمان اروپا از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین جامعه خواسته کمیته بین المللی المپیک را تحت فشار قرار دهند تا از این تصمیم صرف‌نظر کنند چراکه آن «یک شرمساری برای ورزش بین‌المللی» است.

در پی این تصمیم، «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و همچنین این نهاد تحت فشار شدید اوکراین و کشورهای غربی قرار گرفته‌اند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته مانع حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در المپیک شود.

پیشتر خبرهایی منتشر شده بود، مبنی بر اینکه کمیته بین‌المللی المپیک به‌دنبال گزینه‌هایی به‌منظور بازگشت ورزشکاران روسیه و بلاروس به رقابت‌های جهانی است که این ورزشکاران ممکن است در رقابت‌های آسیایی به میدان بروند. «شورای المپیک آسیا» نیز به ورزشکاران اهل روسیه و بلاروس پیشنهاد کرده بود در رقابت‌های آسیایی به رقابت بپردازند.

کمیته بین‌المللی المپیک گفته هیچ ورزشکاری نباید از شرکت در مسابقات به دلیل ملیت خود محروم شود و به همین دلیل از ایده حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در آسیا برای اینکه بتوانند در المپیک حاضر شوند، حمایت کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.