دوران رکود بازار سرمایه/ دو عاملی که بورس را سبزپوش خواهد کرد

افت ارزش معاملات خرد به زیر ۵ هزار میلیارد تومان در هر روز، یکی از نشانه های بازگشت رکود به بورس است اما در این میان دو دلیل وجود دارد که رشد بازا ر سرمایه را باید ببینیم.

#بورس#ّازار_سرمایه#عامل_رشد_بازار

بازار سرمایه در هفته ای که تنها ۴ روز معاملاتی داشت، روندی کاملا نزولی داشت تا مهمترین اتفاق این روزهای بورس، خروج سرمایه حقیقی از این بازار باشد.

رشد قیمت ها در در سایر بازارهای مالی و موازی بورس، یکی از دلایل خروج پول توسط سهامداران حقیقی عنوان شده است. اما کاهش نیافتن بی اعتمادی به بازار سرمایه با توجه به اتفاقات و ریسک های بیرونی وارد شده به این بازار، از جمله دلایل افت بورس در هفته پایانی بهمن ماه بوده است.

افت ارزش معاملات خرد به زیر ۵ هزار میلیارد تومان در هر روز، یکی از نشانه های بازگشت رکود به بورس است. خروج پول حقیقی نیز از دیگر نشانه های رکود است که هر دو این عوامل در روزهای گذشته در بازار سرمایه رخ داده است.

* چرا بورس باید رشد کند؟

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بازار سرمایه در ۱۰ ماهه ابتدای امسال رشد ۱۶.۱ درصدی را در مجموع ارزش بازار‌های خود تجربه کرده است. این رشد ۱۶ درصدی درحالی ایجاد شده که شاخص قیمت مصرف کننده(تورم) در این ۱۰ ماهه رشد ۴۵.۹ درصدی داشته که سه برابر رشد بازار سرمایه در این مدت است.

وی ادامه داد: با توجه به نرخ رشد دلار که در حال عبور از محدوده ۴۶ هزار تومان بوده و بازار سرمایه که هنوز با ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان در حال تطبیق است، باید گفت که باوجود ریسک‌های همیشگی بورسی این بازار محکوم‌به رشد است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حال حاضر با رشد نرخ دلار سودآوری یکسری از شرکت ‌ها متأثر می ‌شود؛ اگر هم این اتفاق رخ ندهد، به خاطر رشد ارزش دارایی ریالی این شرکت ‌ها ارزش آن‌ها نیز افزایش پیدا می ‌کند.

دانشی با اشاره به عوامل منفی موثر بر بازار سهام، تصریح کرد: درمجموع مهم‌ترین محرک که تأثیر تمام محرک‌های منفی را خنثی می ‌کند نرخ دلار است، ولی تاریخ بیانگر تاخیر زمانی تأثیر آن است.

* افت شاخص کل بورس با بسته بودن خودرویی ها

در هفته پایانی بهمن ماه، شاخص کل بورس تهران در روز یکشنبه بیش از ۱۲ هزار و ۱۰۳ واحد ریزش کرد و روز دوشنبه ۲ هزار و ۳۰۰ واحد بالا آمد. روز سه ‌شنبه شاخص بار دیگر افت کرد و ۱۰ هزار و ۳۱۷ واحد نزول کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص ۱۳ هزار و ۱۶۶ واحد پائین آمد.

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم یک میلیون و ۵۲۴ هزار و ۷۹۵ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۳۳ هزار و ۲۸۶ واحد پائین ‌تر ایستاد و بازدهی هفتگی شاخص کل بورس منفی ۲.۱ درصد شد.

* رفتار مشابه شاخص کل هموزن با شاخص کل

شاخص کل هموزن در هفته گذشته نزولی بود و در روز یکشنبه با کاهش ۴ هزار و ۷۱۲ واحدی و روز دوشنبه با رشد هزار و ۹۲۵ واحدی روبرو شد. روز سه شنبه مجددا روند نزولی شاخص کل هموزن آغاز شد و ۳ هزار و ۳۸۹ واحد پایین تر آمد و روز چهارشنبه نیز ۴ هزار و ۶۱۹ واحد افت کرد.

#معاملات#بورس#ارزش_کل

شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۰ هزار و ۷۸۶ واحد پایین ‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۲.۲ درصدی را ثبت کرد. شاخص کل هموزن در پایان هفته در سطح ۴۷۴ هزار و۷۷۹ واحدی قرار گرفت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

در این هفته، میانگین ارزش معاملات کل بازار سهام ۷۱ هزار و ۷۱۹ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش از آن افت یک درصدی داشته است.

میانگین روزانه ارزش معاملات خرد بورس ۳ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۴ هزار و ۷۷۸ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۲۲ درصدی داشته است.

* ۱۸ روز خروج سرمایه حقیقی از بورس

در هفته پایانی بهمن ماه، شاهد تداوم خروج پول حقیقی از بازار بودیم به طوری که در تمامی روزهای معاملاتی این هفته نیز سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. بنابراین برای چهارمین هفته متوالی در تمامی روزهای معاملاتی پول حقیقی از بازار خارج شد.

در روز یکشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار ۳۶۱ میلیارد تومان بود و روز دوشنبه ۱۵۳ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. روز سه‌ شنبه نیز ۴۸۴ میلیارد تومان خارج شد و در روز چهار‌شنبه نیز برای هجدهمین روز متوالی سرمایه حقیقی خارج شد. ارزش پول حقیقی خروجی در روز چهارشنبه ۳۱۳ میلیارد تومان بود.

#روند_ورود_خروج#پول_حقیقی

در مجموع کل هفته هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۲۷ میلیارد تومان بود. در ۱۸ روز معاملاتی اخیر در مجموع بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.