اعتراض به حجاب اجباری در کتابخانه ملی

ماجرای «حجاب اجباری» در کتابخانه ملی که صدای بعضی‌ها را در آورده است.

اخیراً بعضی از رسانه‌های اصلاح‌طلب از تذکر و اخراج بعضی از بانوان عضو کتابخانه ملی جمهوری اسلامی که حجاب اسلامی را رعایت نکرده بودند، خبر داده‌اند. موضوع «حجاب اجباری» را در این نهاد علمی دستمایه بررسی قرار داده است.

#رعایت_حجاب#کتابخانه_ملی#اخراج#تذکر

از روز سه‌شنبه این هفته در فضای رسانه‌ای، موضوعی در میان اهالی کتاب پیچیده است و آن هم موضوع وارونه و یک طرفه‌ای است که «حجاب اجباری در کتابخانه ملی» نام گرفته است.

وضعیت کتابخانه ملی چطور بود.

اگر فردی در این مدت به کتابخانه ملی رفته باشد با یک دور سرسری خواهد فهمید که همان مکانی که برای پژوهشگران تدارک دیده شده تا کارهای پژوهشی و تحقیقی خود را با اسناد معتبر و درجه یک دنبال کنند، به محل اختلاط دخترها و پسرها و نمایش ناهنجاری‌های رفتاری و ارتباطی تبدیل شده است.

با ورود از درب غربی و چرخی در اطراف سالن همایش‌های کتابخانه می‌بینیم عده‌ای به طور گروهی در گوشه و کنار آن با لباس‌های نامتعارف به گپ و گفت و استعمال دخانیات مشغولند. برای بعضی از بانوان حاضر در این گعده‌ها حتی عنوان بدحجاب را هم نمی‌توان انتخاب کرد. این بی‌حجابی فقط در پوشاندن مو‌های سر نیست؛ چرا که اگر در همین هوای سرد نیز به آنجا سری بزنید با پوشش‌های زننده‌ای در لباس خانم‌ها حتی در استفاده از شلوارهای پاره پاره مواجه می‌شویم.

علاوه بر بی‌حجابی و ارتباط‌های نامتعارف، سیگار کشیدن و گرفتن ژست‌های روشنفکری رونق بسیاری در میان این جمع دارد.

عرف و قانون «پوشش و رفتار» باهم تفاوت دارد

حتی در جوامع غربی نیز با وجود آن‌که عرف و قانون «پوشش و رفتار» به طور کلی از قانون «پوشش و رفتار» کشور ما بازتر است، عرف پوشش اماکن علمی و دانشگاهی به نسبت فضای عمومی و تفریحی آن جوامع، رسمی‌تر است.

حریم خصوصی هم تا جایی محترم است که به هنجارهای قانونی در عرصه عمومی آسیب نزند. مسئولان و مدیران کتابخانه ملی نباید تحت تاثیر جوسازی این هنجارشکنان قرار بگیرند و با مسامحه غیرموجه، فضای علمی دانشجویان واقعی را ناخواسته تنگ کنند.

#آئین_نامه#عضویت#تبیین_حجاب_عفاف

همه آئین نامه را می‌خوانند و بعد عضو می‌شوند!

همه افرادی که در کتابخانه ملی عضو هستند، ابتدا آئین نامه عضویت را می‌خوانند و بعد از آن درخواست می‌دهند؛ پس این عده‌ای که ابتدا قوانین کتابخانه ملی را پذیرفته‌اند الآن نباید به اجرای همان قوانین اعتراضی داشته باشند.

آئین‌نامه را بخوانیم

در بند هفت ماده ۱۰ شیوه‌نامه پذیرش و عضویت کتابخانه ملی، رعایت کامل پوشش اسلامی و حفظ شئونات دینی فرهنگی و اجتماعی در محیط سازمان، الزامی است و در صورت مشاهده موارد تخلف، مراتب در کمیته عضویت مطرح و تصمیم مقتضی (تذکر، تعلیق و ابطال کارت عضویت) اتخاذ خواهد شد. در بند هشت ماده ۱۰ آیین نامه عضویت کتابخانه ملی نیز از ممنوعیت استعمال دخانیات در کل محوطه سازمان به صراحت سخن گفته شده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که تهدیدی نسبت به این هنجارشکنان صورت نگرفته و نحوه بیان این برخورد، فقط تفسیر به رای کردن است. البته کتابخانه ملی در ماه‌های اخیر فعالیت‌هایی را به صورت رسمی و غیررسمی در قالب فعالیت‌های جنبی انجام داده‌ است و همانطور که در ادامه یکی از اعضای کتابخانه در توئیتی می‌گوید، در ۲۸ آذر برگه‌هایی در خصوص رعایت این مسأله روی میز افرادی که رعایت نمی‌کردند، گذاشته شده، اما عکس‌العمل این افراد نسبت به این مسئله به شدت غیرمنطقی و تیز و تند است.

رویارویی با قانونی که خودشان امضایش کرده‌اند!

جمعی از کسانی که خودشان آئین‌نامه عضویت را خوانده و امضاء کرده‌اند، حالا با انتشار توئیت‌هایی به مقابله با قانونی برخاسته‌اند که خودشان نسبت به تمکین آن متعهد شده‌اند. این توئیت‌ها اشاره به رفتارهای گستاخانه‌ای دارد که گمان می‌کنند بعد از سه ماه آشوب و اغتشاش، فضای علمی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی را هم می‌توانند به سادگی تحت تأثیر هنجارشکنی‌های خود قرار دهند.

به کسانی که معلق شدند، تذکر داده شده، اما اعتنایی نکردند

کتابخانه ملی طی ۲ یا سه مرتبه به کسانی که حجاب و شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کردند، تذکر داده است و در فضای مجموعه نیز کارهای اطلاع رسانی جنبی صورت گرفته است. در نهایت ۱۲ نفر از کسانی که نسبت به تذکرات بی‌اعتنایی کردند، دعوت شدند تا تعهد کتبی بدهند که رعایت می‌کنند و اخراجی هم صورت نگرفته است. تا بدین لحظه چهار نفر این تعهد را انجام داده‌اند و عضویت‌شان به حالت قبل برگشته است. آن‌ها می‌توانند از تمام امکانات بهره ببرند.

البته سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خصوص حجاب فعالیت‌های خوبی انجام داده تا این امر مهم دینی که قانون کشورمان است مورد توجه قرار بگیرد و اعضای این کتابخانه نیز ملزم به رعایت پوشش قانونی و شئونات اسلامی باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.