خروج دارو‌ها از شمول بیمه / مکفی نبودن حقوق کارگران

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی تهران گفت: روزانه شاهد خروج داروها از شمول بیمه هستیم و حتی این روزها داروهای سرماخوردگی را از شمول بیمه خارج کرده اند و می‌گویند دارو نداریم و از بیرون بیمارستان‌ها باید تهیه کنید.

#دارو_#شمول_بیمه#حقوق_کارگران

علی دهقان کیا، رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی تهران در نشست خبری با رسانه ها با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی تامین اجتماعی سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: تمامی مسئولان از دیدگاه رهبری درباره این سیاست‌ها اطلاع دارند و باید به این وظایف عمل کنند.

وی افزود: آیین نامه باید در ۶ ماه گذشته تدوین و به دولت ارسال می شد و ما نگران این هستیم که این آیین نامه به سرنوشت برخی اسناد و قوانین دیگر دچار نشود.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی تهران با اشاره به بندهای سیاست های کلی تامین اجتماعی، تأکید کرد: در بندهای ۳ و ۴ این آیین نامه پایبندی به حقوق و رعاین تعهدات بین النسلی و عدم تحمیل طرح‌های فاقد تضمین مالی، تامین منابع پایدار، حفظ و ارتقای ارزش ذخایر سازمان ها با تاکید بر امانتداری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد سازوکارهای لازم آمده و بر آنها تأکید شده است.

وی ادامه داد: اصلاح قوانین و ساختار صندوق تأمین اجتماعی، استقرار نظام جامع و یکپارچه تامین اجتماعی، جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی های دولت و رعایت قواعد بیمه ای و تضمین بار مالی ایجاد شده، الزام به تهیه پیوست تامین اجتماعی برای طرح‌ها و برنامه های کلان کشور از محورهایی است که در سیاست های کلی تأمین اجتماعی به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت به بندهای فوق توجهی ندارد، اظهار کرد: تیم اقتصادی دولت هیچ کدام از بندهای فوق را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ درنظر گرفته است و حتی در جلسات کارشناسی مربوطه ذیل کارگروه‌های تشکیل شده مربوط به سیاست های کلی نمایندگان کارگران و بازنشستگان حضور نداشتند.

 رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی تهران با بیان اینکه بند ل تبصره ۵ لایحه بودجه روز گذشته در مجلس رد شد اظهار کرد: از دولت انتظار داریم تا بدهی های دولت به تأمین اجتماعی را به روز کند، امروز بدهی دولت به تامین اجتماعی به ۴۶۳ هزار میلیارد تومان یا ۱۷.۶ میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال ۹۲ حدود ۱۶۳ هزار میلیارد تومان یا ۱۸ میلیارددلار بود که حاکی از کاهش ارزش پول است.

وی همچنین تأکید کرد:  امسال کسری بودجه سازمان تامین اجتماعی ۱۸۳ هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان است که در سال ۱۴۰۲ به ۲۱۴ هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان می‌رسد.

دهقان کیا به نامه سازمان بازرسی کل کشور به رئیس جمهور در آذرماه اشاره کرد و گفت: در این نامه آمده است که دولت باید براساس ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی ۳درصد حق بیمه را بپردازد که نپرداخته، از سویی دیگر تعهداتی دولت به بیمه شدگان اقشار خاص دارد و باید آن را به درستی اجرا کند.

وی درباره میزان بدهی های دولت به سازمان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: بدهی دولت تا پایان امسال به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. از سویی در سال ۱۳۹۸ مولدسازی دارایی های دولت آغاز شد و ما تأکید داریم که سهام شرکت های سودده را به ما واگذار کنند چرا که در کشورهای دیگر این یک رویه است.

دهقان کیا با بیان اینکه دولت باید بدهی های خود را به تأمین اجتماعی را بپردازد، عنوان کرد: انتظار داریم که دولت از محل مولدسازی، بخشی از بدهی اش را با سازمان تسویه کند و علاوه براین نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق همراهی کنند تا تادیه این بدهی ها در لایحه بودجه گنجانده شود چرا که عدم پرداخت بدهی های دولت به تأمین اجتماعی، سازمان را با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد کرد.

وی در ادامه این نشست، به موضوع تعیین دستمزد اشاره کرد و گفت: درباره مشمولین قانون کار در شورای عالی کار تصمیم گیری می‌شود. در لایحه افزایش ۲۰ درصدی برای شاغلان و بازنشستگان کشوری مشخص شده است، این پیامی غیر مستقیم به شورای عالی کار است که هشدار می‌دهد تا افزایش حقوق کارگری نیز در همین حدود باشد.

دهقان کیا اضافه کرد: در افزایش دستمزدها ضمن آنکه  تورم را باید در حقوق ها ببینید، باید هزینه معیشت را در دستمزدها نیز اضافه کنند، امروز حقوق های کارگران و شاغلان پاسخگوی ۸ روز آنها نیست و باید تلاش کنیم تا این میزان روزها را افزایش دهیم.

وی درباره مشکلات درمان بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز گفت: روزانه شاهد خروج داروها از شمول بیمه هستیم و حتی این روزها داروهای سرماخوردگی را از شمول بیمه خارج کرده اند و می‌گویند دارو نداریم و از بیرون بیمارستان‌ها باید تهیه کنید.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی تهران یاد آور شد: اختلاف دریافتی پزشکان تأمین اجتماعی با بیمارستانهای دولتی منجر به مهاجرت پزشکان از بیمارستانهای تأمین اجتماعی شده و در این باره باید شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت پاسخ بدهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.