سهم ۴۰ تا ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۳ سال آینده

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در کنکور سال آینده صرفا ۴۰ درصد سابقه تحصیلی فقط در پایه دوازدهم لحاظ می شود، در سال ۱۴۰۳ سهم سوابق تحصیلی ۵۰ درصد از پایه دوازدهم و یازدهم خواهد بود و از کنکور ۱۴۰۴ میزان ۶۰ درصد سابقه تحصیلی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم لحاظ و سهم کنکور ۴۰ درصد می شود.

#کنگور#درصد_سوابق_تحصیلی

محمد مهدی کاظمی اظهار کرد: دوره متوسطه اول دوره بسیار مهمی است، زیرا تثبیت شخصیت و هویت دانش آموزان قرار است شکل بگیرد و استعداد و علاقه دانش آموزان شناسائی و برای انتخاب رشته برنامه ریزی شود، لذا توجه ویژه ای به این موضوع داریم.

وی افزود: هدایت تحصیلی از این منظر که به آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان ارتباط دارد و در توسعه و پیشرفت صنعتی، علمی و اقتصادی کشور موثر است، لذا باید سعی کنیم این استعدادها را به درستی شناسایی و از نقش معلمان در این زمینه استفاده کنیم و توجه به مهارت آموزی را دنبال می کنیم تا دانش آموزان انتخاب مناسبتر داشته باشند.

کاظمی بیان کرد: براساس سند تحول بنیادین، دانش آموزان در پایان هر دوره تحصیلی باید مهارتی کسب کنند تا زمینه معاش حلال را برای خود فراهم نمایند و به دنبال این هستیم، دانش آموزان آگاهانه انتخاب رشته کنند.  توجه ما به آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای ویژه است و بیش از دو درصد، سهم رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای در سال گذشته در کشور افزایش یافت و در شاخه نظری نیز توسعه متوازن را داشتیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاه ما در آموزش های فنی و حرفه ای نگاه تمدنی است، گفت: جنبه تربیت نیروی کار در دین اسلام هم مورد تاکید قرار گرفته و باید به فرهنگ کار بیشتر توجه کنیم و این موضوع نیاز کشور است و باید در رسانه و تولیدات هنری و فیلم ها به فرهنگ کار پرداخته شود.

وی با اشاره به ایجاد هنرستان های جوار کارخانه عنوان کرد: در این برنامه، کارخانه ها، نیروی انسانی مورد نیاز خود را تربیت می کنند و اشتغال پذیری بیشتر می شود. در رشته کشاورزی به عنوان یک نیاز ضروری در راستای امنیت غذایی، طرح شهید باقری را با هدف این که بتوانیم در هر شهرستان یک هنرستان کشاورزی داشته باشیم، دنبال می کنیم.

کاظمی درباره کنکور اظهار کرد: طی این سال ها کنکور لطمه زیادی به دانش آموزان و نظام تعلیم و تربیت کشور وارد کرده است. کنکور یک سیستم ارزشیابی است و کل نظام آموزشی تاثیر می گذارد و انحراف در ماموریت آموزشی ایجاد کرده و ما را به سمت حافظه محوری برده است.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: براساس تصمیماتی که در کشور و با تصویب مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، قرار شد سهم کنکور در پذیرش کمتر و توجه به امتحانات و کلاس و محتوای درسی اتفاق بیفتد و سابقه تحصیلی مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: در کنکور سال آینده صرفا ۴۰ درصد سابقه تحصیلی فقط در پایه دوازدهم لحاظ می شود، در سال ۱۴۰۳ سهم سوابق تحصیلی ۵۰ درصد از پایه دوازدهم و یازدهم و از کنکور ۱۴۰۴ میزان ۶۰ درصد سابقه تحصیلی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم لحاظ و سهم کنکور ۴۰ درصد می شود؛ این موضوع به عدالت آموزشی نزدیک تر شده و باید توجه دانش آموزان به کتاب درسی باشد و می تواند به کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و عدالت آموزشی بیشتر کمک کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود نیرو در رشته کار و فناوری اظهار کرد: باید برای جبران کمبود نیرو در این بخش اقدام می شد و از طریق ماده ۲۸ نسبت به جذب نیرو اقدام شد، اما محدود بود؛ امسال برای رشته کار و فناوری در دانشگاه فرهنگیان سرفصل مصوب شد و یک رشته جدید برای اولین بار در کنکور ۱۴۰۱  پذیرش دانشجو داشتیم که نسبت به جذب این نیروها اقدام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.