قطعات ایرانی در روسیه جایگزین زیمنس آلمانی شد

پس از تاثیر گذاری تحریم ها روی سرویس دهی شرکت آلمانی زیمنس به روسیه، قطعات طراحی شده توسط ایران جایگزین تجهیزات آلمانی در نیروگاه های برق آبی خواهند شد.

#توربین_های_زیمنس #تولید_بار_اول #خط_لوله_نورد_استریم

روسیه تولید قطعات ایرانی را برای جایگزینی توربین‌های زیمنس در نیروگاه‌های آبی خود آغاز کرده است. واحدهای توربین گازی MGT-70 کپی سخت افزار زیمنس ساخته شده توسط ایران است. ایران قبل از اعمال موج اخیر تحریم‌ها، مجوز مونتاژ و تولید داخلی این توربین ها را دریافت کرده بود.

در حال حاضر، روسیه می تواند توربین های کوچک و متوسط را در داخل کشور خود تولید کند، اما دستگاه هایی با ظرفیت بزرگ بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ مگاوات در کارخانه مونتاژ زیمنس در روسیه تولید خواهد شد. توربین های ایرانی به طور بالقوه می توانند جایگزین تجهیزات تولید شده توسط غول صنعتی آلمانی شوند؛ که سال گذشته به دلیل تحریم ها فعالیت خود را در روسیه متوقف کرد.

این اقدامات به روابط صنعتی بین روسیه و تامین کنندگان تجهیزات غربی آن ضربه زده است. سال گذشته، شرکت نفت و گاز روسی گازپروم به‌تدریج تحویل گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را به دلیل مشکلات فنی مربوط به سرویس‌دهی توربین‌ها کاهش داد.

این توربین‌ها که توسط زیمنس ساخته شده‌، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم در کارخانه این شرکت در مونترال کانادا داشتند، که به دلیل تحریم‌های اتاوا بر صنعت انرژی روسیه متوقف شد. پس از درخواست آلمان(که نگران کمبود گاز در صورت بسته شدن خط لوله بود) کانادا توربین ها را از محدودیت ها معاف کرد. آنها اجازه داشتند که به آلمان فرستاده شده و پس از آن دوباره به روسیه تحویل داده شوند؛ با این حال، گازپروم از پس گرفتن توربین ها بدون ضمانت قانونی جهت تعمیر آنها در آینده خودداری کرد.

لازم به ذکر است بعد از تحریم قطعات صنعت نفت ایران،‌ نخبگان ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب «تولید بار اول» اقدام به بومی‌سازی تجهیزات مذکور کردند و حالا علاوه بر تأمین نیاز داخل این قطعات را به سایر کشورها نیز صادر می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.