ابداع ماده جدید/ بی‌نیازی از آزمایش نیش پشه روی انسان

پژوهش زیست محیطی

پروفسور “امید ویسه” با ابداع یک زیست‌ماده جدید، امیدوار است که دیگر به داوطلب انسانی برای آزمایش نیش پشه‌ها نیاز نباشد.

#پژوهش_نیش_پشه#پروفسور_امید_ویسه

به نقل از آی ای، یک ماده زیستی جدید که به طور بالقوه نیاز به داوطلبان انسانی یا حیوانات را در پژوهش‌ روی نیش پشه‌ها از بین می‌برد، از طریق مشارکت بین پژوهشگران دانشگاه رایس (Rice) و دانشگاه تولین (Tulane) ساخته شده است.

پروفسور امید ویسه، سرپرست این پژوهش از دانشگاه رایس گفت: گروه‌های پژوهشی مختلف به دنبال یافتن راه‌هایی برای (دفع و) جلوگیری از نیش زدن پشه‌ها هستند، اما آوردن مواد دافع جدید به بازار، چالش برانگیز است. این مطالعه تلاش می‌کند تا توان آزمایش پژوهش‌های مربوط به نیش پشه‌ها را افزایش دهد و وابستگی به داوطلبان انسانی و حیوانات را کاهش دهد.

تقلید از پوست انسان

دانشمندان برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، سکویی ایجاد کردند که هیدروژل‌های چاپ سه‌بعدی شده زیستی را برای شبیه‌سازی پوست انسان با نظارت تصویری و الگوریتم‌های بینش رایانه‌ای ترکیب می‌کند.

این داده‌ها برای ایجاد یک مدل یادگیری ماشینی برای تمایز بین پشه‌هایی که از این هیدروژل‌ها خورده بودند و پشه‌هایی که از آن نخورده بودند، استفاده شد. پشه‌ها هنگامی که خون درون هیدروژل‌ها را مصرف می‌کردند، تحت نظارت قرار گرفتند. این امر، بررسی سریع و کارآمد داده‌های مربوط به پشه‌ها را با دقت متوسط ۹۲.۵ درصد آسان‌تر کرد.

دانشمندان روی مجموعه‌ای از هیدروژل‌های ساده پوشیده‌شده با ماده‌ای شیمیایی موسوم به DEET که ماده دافع حشرات است و یک ماده دافع حشرات گیاهی، آزمایش کردند تا ببینند که پشه‌ها چگونه به هر نوع هیدروژل واکنش نشان می‌دهند.

خونی که تا ۳۷ درجه سانتیگراد گرم شده بود، در هر هیدروژل تزریق شد. در حالی که ۱۳.۸ درصد از پشه‌های قفس کنترل، خون مصرف کردند، هیچ یک از حشراتی که هیدروژل‌های پوشانده‌شده با دافع حشرات دریافت کردند، خون نخوردند.

پروفسور داون وسون از دانشگاه تولین می‌گوید: همه آزمایش‌ها از گونه‌های آزمایشگاهی پشه‌ها استفاده کردند و اکثر آنها شامل یک گونه خاص Aedes aegypti بودند که ناقل ویروس تب زرد، ویروس دنگی، ویروس زیکا و دیگر ویروس‌ها است.

وی افزود: ممکن است بهینه‌سازی سکوی آزمایشی و مدل یادگیری ماشینی ما، برای مطالعه سایر گونه‌ها زمان‌بر باشد. همچنین از آنجایی که رفتار سویه‌های آزمایشگاهی گاهی با رفتار پشه‌های موجود در طبیعت متفاوت است، اعتبارسنجی نتایج ما در مورد جمعیت پشه‌های وحشی مهم است.

دکتر امید ویسه که مشتاقانه منتظر تحقیقات آینده است، می‌گوید: به طور کلی، نتایج ما نشان می‌دهد که سکوی آزمایشی ما می‌تواند برای غربالگری ترکیبات مختلف از نظر اثرات آنها بر پشه‌ها، مقیاس‌بندی و سازگار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.