اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ تا پایان سال

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه متناسب با ۹۰ فرودگاه و جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم که درحال حاضر ۱۷۵ هواپیما فعال است، گفت: فاز اول ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ و بهره‌برداری از آن در حوزه‌های مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر امسال اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ را خواهیم داشت.

#هواپیمای_مدل_جدید#پرواز _هواپیما#تکنولوژی_جدید

 محمد محمدی‌بخش با حضور در شبکه خبر در خصوص توسعه اقتصاد صنعت هوایی، توانایی صنعت هوایی کشور و نحوه غلبه بر تحریم‌ها گفت: صنعت هوانوردی جزو صنایع پیشرو و پیشران در دنیا است که در لبه تکنولوژی قرار گرفته است و طبیعتا باید خودش را با نرخ رشد علمی در دنیا همراه و همگام کند.

وی افزود: به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن بحث تحریم بوده، ما در این سال‌ها از این انتقال تکنولوژی از سوی صاحبان اصلی هواپیماسازی یا هلیکوپترسازی دنیا بی‌بهره یا کم‌بهره بودیم و این مهم‌ترین موضوعی بوده است که در این چند سال از بعد از انقلاب در حوزه تحریم با آن دست به گریبان بوده‌ایم. نه تنها درخصوص انتقال تکنولوژی، حتی در حوزه فروش قطعات، نشریات و پشتیبانی‌هایی که کشورهای سازنده هواپیما انجام می‌دهند و جزو وظایف اصلی‌شان است براساس قوانین‌ ایکائو، آن را هم تحریم و ما را محروم کرده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طبیعتا کشور ما با یک چالش بسیار بزرگ در صنعت هوانوردی در حوزه هوایی مواجه شده بود. از ابتدای انقلاب مردان بزرگ و زنان بزرگ همت کرده‌اند و کارهای متعددی را در حوزه هوایی انجام داده‌اند که امروز علی‌رغم همه این فشارها و تحریم‌ها صنعت ما روی پای خود ایستاده است و مأموریت خودش را انجام می‌دهد.

 ۱۷۵ فروند هواپیما فعال است

محمدی‌بخش تشریح کرد: ما امروز ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور و درحال حاضر ۱۷۵ فقره هواپیمای فعال داریم که نمودار این اعداد و ارقام به میزان توانمندی تعمیراتی و استفاده از آن خدمات قطعاتی که تهیه می‌شد، بستگی داشت.

وی ادامه داد: در دوران کرونا اقتصاد دنیا در حوزه هوایی آسیب جدی‌ دید و طبیعتا ما هم این آسیب را دیدیم؛ بنابراین به دلیل کاهش سفرها و موضوعاتی که کرونا بر صنعت هوانوردی تحمیل کرد، این میزان به کمترین مقدار خود رسید و عددی نزدیک به  ۱۰۰ فروند هواپیما عملیاتی بود. بعد از کرونا و گشایشی که حاصل شد در این حوزه اقداماتی انجام شد برای مثال حوزه نهضت تعمیر قطعات و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و راهبردهای چندگانه‌ای که برای صنعت گذاشته شد همچنین حوزه‌های اقتصادی، امروز ۱۷۵ فروند هواپیما فعال است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: براساس کار علمی متناسب با ۹۰ فرودگاه ما و ۸۰ میلیون جمعیتی که داریم، ۵۵۰ فروند هواپیما در تیپ‌ها و کلاس‌های مختلف مورد نیازمان است که باید در کشور فعالیت کنند.

محمدی‌بخش با اشاره به ابلاغ سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم گفت: برای صنعت هوانوردی یک ابلاغ هشت ماده‌ای است که در بند اول بحث توسعه ناوگان هوایی کشور است، ما برای این راهبرد چند محور تهیه کرده‌ایم که محور اول ما بحث نهضت تعمیر قطعات و بازگرداندن هواپیماهای زمینگیر به حوزه عملیاتی بود که با استفاده از ظرفیت‌های تعمیر و نگهداری داخل کشور، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و یک کار علمی – پژوهشی که انجام شد. بخش دوم نیز خرید هواپیماهای دست‌دوم بود که توسط شرکت‌های مختلف درحال انجام است.

اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰

وی افزود: بخش سوم آن بحث ساخت هواپیما است که دستور مقام معظم رهبری بوده و با پیگیری‌هایی که رئیس جمهور محترم انجام داده‌اند، این کارگروه شکل گرفته، همچنین وزارت دفاع متولی آن شده است. در این راستا  سازمان هواپیمایی کشور به‌عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی ورود پیدا کرده و الحمدلله فاز اول ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ و بهره‌برداری از آن در حوزه‌های مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر امسال اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ را خواهیم داشت.

رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد:  طراحی‌های مفهومی و طراحی‌های اولیه سازه‌ها انجام شده است و ما اساسا دارای یک کارخانه هواپیماسازی هستیم. این مهمترین موضوعی است که در دو دهه گذشته شکل گرفته است. زیرساخت‌های بسیار خوبی وجود دارد و شرکت‌هایی که به‌صورت دانش‌بنیان کار می‌کنند، شناسایی شده‌اند که شرکت‌های بسیار معتبری هستند. احتمال می‌رود با این کارگروه ما اوایل سال آینده می‌توانیم یک جدول زمان‌بندی دقیق برای شروع عملیات پروازی ارائه کنیم.

محمدی‌بخش خاطرنشان کرد: البته راهبرد چهارم هم این است که اگر احیانا بحث گفت‌وگوهای برجامی باز شود، ما با دقت و هوشمندی بیشتری نسبت به قبل ورود پیدا خواهیم کرد و این باب را هم نبسته‌ایم یعنی آن فضا هم از آن ماست. در واقع باید خرید هوشمندانه متناسب با اقلیم و نیازمان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۰ فروند در حال حاضر به دلیل بدعهدی اروپایی‌ها که هم دفترچه و هم قطعات را واگذار نکرده‌اند، زمینگیر است، گفت: این موضوع یکی از موضوعات دعاوی حقوقی که ما علیه امریکا و شرکت کارخانه‌های سازنده مطرح کرده‌ایم و داریم پیگیری می‌کنیم. این چهار راهبردی است که همزمان دارد اتفاق می‌افتد و باید به‌صورت موازی با هم حرکت کند.

در حوزه طراحی موتور هواپیما گام‌های خوبی برداشته شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مجموعه مپنا که یک مجموعه بسیار عظیم است، ماموریت پیدا کرده در حوزه ساخت موتور هواپیما ورود پیدا کند و در حوزه تعمیر، نگهداری و اورهال پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌است، از طرف دیگر با گواهینامه‌ای که سازمان هواپیمایی کشوری به آن‌ها اعطا کرده، کارهایشان را انجام می‌دهند در حوزه طراحی هم گام‌های بسیار خوبی برداشته‌اند و امیدواریم در آینده نزدیک موتور بومی را از مجموعه مپنا به‌صورت تولیدشده ارائه دهیم. البته آن چیزی که پیشتر در نمایشگاه ارائه شد ماکت بود و توضیحاتی که ارائه شد این بود که ما از این مدل می‌خواهیم موتور هواپیما تولید کنیم.

محمدی‌بخش توضیح داد: امروزه ما مجموعه‌های مختلفی در کشور داریم که در حوزه تعمیر، نگهداری و تعمیرات اساسی و سنگین موتورهای هواپیما  کار می‌کنند. همچنین ریخته گری‌های متناسب با این کار را همراه با کارگاه‌های متناسب داریم، که از نظر علمی و بنیه علمی و زیرساختی هیچ کم و کسری نداریم و با همت جوانانمان کاری را که شروع کرده‌ایم مثل همه پروژه‌هایی که برای خیلی‌ها غیرقابل باور بود و شدنی شد، این موضوع هم با لطف خدا و همت جهادی کارکنان ما در حوزه‌های مختلف عملیاتی خواهد شد.

بهره‌برداری از رادار بومی در ۱۴۰۲

وی در خصوص مراکز دانش‌بنیان اظهار کرد: ما با استفاده از مراکز دانشگاهی، مراکز دانش‌بنیان  و دیگر مراکزی که امروز کار می‌کنند، به‌خصوص در حوزه رادار، روشنایی، باند، دستگاه‌های ناوبری، رادیوها، ارتباطات، مخابرات، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم. ضمن اینکه ما استانداردهای لازم را هم براساس قوانین‌ ایکائو به‌صورت مستمر کنترل می‌کنیم. در فاز اول نیز بحث رادار بومی را ابتدای سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری خواهیم کرد و در حوزه روشنایی باند و دستگاه‌های مخابراتی هم سال گذشته و امسال استفاده و عملیاتی کرده‌ایم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: بازار بخش هوایی متناسب با عرضه و تقاضا است و ما همیشه در این حوزه شرمنده مردم هستیم و تا به آن عدد ۵۵۰ فروند برسیم، حتما این نسبت عرضه و تقاضا نسبت متعادلی نخواهد بود. در شرایطی که درخواست سفر زیاد است و پاسخگوی نیازها نیست، بنابراین در بحث کمبود پرواز در این ایام پردرخواست ما شرمنده مردم خواهیم بود.

محمدی‌بخش درخصوص تغییر قیمت‌ها تشریح کرد: در قانون پنجم توسعه ماده‌ای را گذراندند و ابلاغ کردند که متنوع‌سازی نرخ انجام شود که از سال ۱۳۹۵ به مرور این اتفاق افتاد. با توجه به شرایطی که در کرونا پیش آمد، ما دی‌ماه سال گذشته یک ۱۵ درصدی را با هماهنگی شرکت‌های هواپیمایی کاهش داده‌ایم؛ اما به‌دلیل نوسات ارزی شرکت‌های هواپیمایی درخواست‌های متعددی برای افزایش نرخ داشتند.

منتظر تعیین تکلیف ستاد تنظیم بازار برای قیمت هواپیما هستیم

وی ادامه داد: طبیعتاً مطابق با روال باید این اتفاق می‌افتاد، اما با دستوری که ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد و به‌عنوان قانون مؤخر هم تلقی شد، مراحل دیگری را سپری کردیم که در شورای عالی هواپیمایی، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار مطرح شد. همچنین درخواست شرکت‌های هواپیمایی با یک جدول استاندارد ارائه شد و منتظریم ستاد تنظیم بازار قیمت را تعیین تکلیف کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد پروازهای داخلی افزایش پیدا کرده، گفت: در ۲۰ فرودگاه‌ بین‌المللی به‌جز فرودگاه حضرت امام ۱۰۰ درصد رشد پرواز خارجی و در فرودگاه امام هم نسبت به سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش پروازهای بین‌المللی داشته‌ایم، این افزایش درخواست پروازهای بین‌المللی و پروازهای داخلی نشان می‌دهد که جامعه هدف ما جامعه بزرگتری شده و درخواست پرواز به مراتب بیشتر است، بنابراین ما باید متناسب با این درخواست‌ها برنامه‌ریزی کنیم که بنا داریم تا پایان ۱۴۰۲، ناوگان فعالمان را به ۲۵۰ فروند برسانیم.

ایمنی پرواز مهم‌ترین دلیل تأخیر و لغو پروازها

محمدی‌بخش در خصوص تأخیر پروازها گفت: طبیعتا تأخیرها یا لغو پروازها دلایل متعددی دارد. مهم‌ترین موضوعی که برای ما خط قرمز است، بحث ایمنی است ما واقعاً اجازه نمی‌دهیم هیچ پروازی با نقص یا با اشکال پرواز کند بنابراین ترجیح ما و نظر ما این است که آن پرواز انجام نشود تا اینکه بخواهد پرواز با نقص فنی باشد اما در سه ماهه سوم ۱۴۰۱ تأخیرات ما به میزان ۱۵ درصد نسبت به سه ماهه دوم کاهش داشت.

 وی درباره پروازهای حج تشریح کرد: در سال  ۱۴۰۱ ما ۴۰ هزار نفر را جابجا کردیم که با رضایتمندی ۹۸ درصدی انجام شد، به لطف خدا در عملیات حج کار بسیار بزرگی انجام شد و پیش‌بینی این است که ما باید ۹۰ هزار نفر را برای سال بعد ببریم و با توجه به اینکه فقط هم باید از ناوگان ایرانی استفاده کنیم، محدودیت‌هایی داریم، البته با استفاده از هواپیماهای پهن‌پیکر ما می‌توانیم زمان حج را کاهش دهیم و با همکاری سازمان حج و زیارت تلاش می‌کنیم که این کار را انجام دهیم. همچنین درخصوص اربعین هم سال قبل نزدیک به ۴۰ هزار نفر زائر اعزام شدند که امسال با رفت و برگشت ۲۵۷ هزار نفر که یکی از شاهکارهای خدمات‌رسانی بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.