تغذیه سالم

نقش گلیکوژن

وقتی بدن در شرایط خطرناک یا تحت استرس قرار می گیرد، هورمون ادرنالین از غده فوق کلیوی رها می شود. این هورمون منجر به افزایش سطح گلوکز خون می گردد که افزایش تولید انسولین را به دنبال دارد و این امر منجر به افزایش ذخایر چربی می شود؛ از این رو استرس می تواند باعث افزایش وزن شود. همچنین استرس مانع بهره گیری کامل بدن از مواد مغذی دریافتی می گردد.

ادرنالین

ادرنالین که هورمون (جنگ و گریز) نیز نامیده می شود، در پاسخ به استرس رها می گردد؛ همچنان که این هورمون برای حفظ حیات انسان غارنشین در مقابل تهاجم حیوانات وحشی ضروری بود، و نام گذاری ان نیز به همان دوران بر می گردد.

از جمله نتایج متعدد رهایی این هورمون عبارت است از: کاهش میزان خون رسانی به بخش هایی از بدن؛ همچون دستگاه گوارش که در شرایط استرس در درجه دوم اهمیت قرار دارد و افزایش میزان خون رسانی به بخش های عضلانی، قلب و ریه ها که از اهمیت بیشتری برخوردار است. در اثر کاهش عمل خون رسانی به دستگاه گوارش، روند هضم مواد غذایی کند شده و از میزان جذب مواد مغذی کاسته می گردد.

ادرنالین گلوکز خون را افزایش می دهد و از همین رو سوخت لازم برای عضلات در هنگام جنگ و گریز تامین می شود. با افزایش گلوکز خون ترشح انسولین افزایش می یابد. افزایش سطح انسولین، کاهش قابل توجه گلوکز خون و نیاز به افزایش دریافت انرژی را به دنبال دارد که منجر به احساس گرسنگی در فرد می شود.

نقش ادرنالین

(ادرنالین) از طریق اثر ذخایر گلیکوژن منجر به تغییر وزن بدن می گردد. (ادرنالین)، رهایی گلوکز از ذخایر گلیکوژنی ان در کبد و عضلات را تحریک می کند. گلیکوژن عضلات و کبد به عنوان ذخایر کوتاه مدت انرژی به شمار می اید. گلیکوژن در صورت مواجهه بدن با شرایط استرس زا به سرعت به گلوکز تجزیه می شود و منجر به افزایش گلوکز خون جهت تامین سوخت لازم برای مغز و عضلات می گردد. نکته قابل توجه این است که فشارهای روزمره باعث رهایی گلوکز از ذخایر گلیکوژن شده، ولی با جنگ و گریز همراه نمی باشد. گلوکز رها شده به علت افزایش نیافتن فعالیت عضلانی به عنوان سوخت عضلات مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه به صورت چربی ذخیره می شود.

تشخیص استرس

(استرس) اشکال مختلفی دارد. بسیاری واژه (استرس) را مترادف با فشارهای کاری می دانند؛ و حال ان که شرایط مختلف از جمله: دیر رسیدن به مدرسه تا نگرانی در مورد اعضای خانواده، یا حتی نگرانی اضافه وزن، بدن را با استرس مواجه می سازد؛ از این رو حذف کامل عوامل استرس زا از زندگی روزمره امکان پذیر نمی باشد؛ پس لازم است که با کاهش کربوهیدرات تصفیه شده و کافیین دریافتی از افزایش وزن ناخواسته جلوگیری کنیم.

سیگار و کافیین از جمله عوامل موثر در تغییر وزن و سلامت فردی به شمار می اید؛ از این رو در شماره ی اینده تاثیر این مواد را بر بدن مورد بررسی قرار می دهیم.

تازه ها

مصرف سیب از سوی مادران باردار موجب کاهش خطر ابتلای کودکان به اسم می شود

به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسن)، نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد: مادرانی که دوران بارداری سیب می خورند، می توانند از کودکشان در برابر ابتلا به اسم در دوران کودکی محافظت کنند. در این پژوهش استثنایی، تاثیرات رژیم غذایی نزدیک به ۲۰۰۰ زن باردار بر روی مجاری تنفسی کودکانشان تا سن ۵ سالگی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعات نشان داد که از بین تمام مواد غذایی ازمایش شده، تنها سیب می تواند این نقش محافظتی را ایفا کند.

سیر درمان گر

سیر دارای ترکیبات فعال متعددی است که هر یک اثر به خصوصی بر بدن دارند. از جمله الیسین (با خاصیت ضد باکتری قوی)، ویتامین های ا، ب۲، ب۱، نیاسین، ویتامین ث، اسید فولیک، بیوتین و ویتامین های اچ و ای. سیر برای بیماری های تنفسی نظیر قانقاریای ریه، برونشیت، سیاه سرفه، سرفه های مزمن و ساده و تنگی نفس مفید است. نیز اشتهااور بوده و عامل معالجه ی بیماری های انگلی روده و کرم های قلاب دار محسوب می شود. در درمان اسهال ساده و خونی، عفونت های دستگاه گوارش و سل روده ای می توان از سیر استفاده کرد. همچنین محرک ترشح صفرا و تسکین تشنج و اسپاسم روده و معده است. مبتلایان به سنگ کلیه با مصرف سیر می توانند به دفع سنگ خود کمک کنند، چون سیر خاصیت مدر داشته و دفع قطره قطره ادرار را نیز درمان می کند. سیر ورم روده با منشا عصبی را برطرف ساخته و عامل رفع فلج و لرزش اندام هاست. اسیدهای امینه ی موجود در ان خاصیت تقویت کنندگی مغز و اعصاب را نیز دارد.

سیر، دشمن میکروب ها

سیر به دلیل داشتن ترکیبات ضد باکتریایی، دشمن میکروب ها محسوب می شود. الیسین موجود در ان بر روی باکتری ها و باسیل های اسید دوست و قارچ ها اثر تخریب کننده دارد. اکرولیین ان (از ترکیبات الدییدی) اثر میکروب کش بسیار قوی دارد. به دلیل وجود ترکیباتی به نام الیستامین ۱ و ۲ انتی بیوتیک بسیار خوبی است. روغن های فرّار سیر، ترکیبات گوگردی، تانن ها و الکالوییدهای موجود در ان نیز از دیگر ترکیبات ضد باکتریایی سیر هستند. عصاره ی سیر بر طیف وسیعی از باکتری ها موثر است. نتایج حاصل از یک بررسی کلینیکی نشان می دهد که مصرف سیر موفقیت امیزتر از درمان با پنی سیلین و سولفونامیدها است.

چربی زدا

هر سال دست کم ۱۵۰ هزار نفر از نیم میلیون نفری که در انگلستان به سکته قلبی مبتلا می شوند، می میرند. استرس، مصرف سیگار، چاقی، بی تحرکی، بیماری هایی همچون: دیابت، کم کاری تیرویید، سیروز کبدی زودرس و سندرم نفرونیک که منجر به افزایش چربی خون می شود و در نهایت احتمال ابتلا به بیماری و نارسایی قلبی را افزایش می دهد، بر اثر مصرف سیر قابل کنترل است. تصور می شود که سیر علاوه بر اثر بر عوامل و سیستم های خونی، نقش مهمی در کاهش کلسترول و تری گلیسیریدها نیز داشته باشد. پرفشاری و افزایش چربی خون مهم ترین عوامل ایجاد سختی عروق (اترواسکلروزیس) و سکته قلبی است. سیر قادر به پایین اوردن چربی و فشار خون بوده و با فعال سازی عوامل حل کننده ی ترکیبات سخت کننده ی عروق، قادر به بهبود حال بیمار است.

خاصیت تسکین بخشی روغن زیتون

تحقیقات انجام گرفته در امریکا نشان می دهد که نوع مرغوب روغن زیتون دارای یک ماده شیمیایی طبیعی است که مانند داروی مسکن عمل می کند.

به گزارش شبکه بی.بی.سی، نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که ۵۰ گرم روغن زیتون فراوری نشده، معادل یک دهم یک دوز داروی ایبوپروفن اثر تسکین بخش دارد. به گفته گروهی از پژوهش گران فلوریدا ماده ی اولیوکانتال موجود در روغن زیتون تاثیر داروی ضد التهاب را دارد. عارضه التهاب به عوامل مختلف از جمله بیماری قلبی و سرطان ارتباط دارد. روغن زیتون در کاهش سکته ی مغزی، بیماری های قلبی، سرطان پستان، سرطان ریه و برخی از انواع فراموشی تاثیر مثبت دارد. یاداور می شود که مقدار چربی روغن زیتون زیاد است و در حد اعتدال باید مصرف شود.

نکاتی درباره پیاز پرخاصیت

اگر به هنگام پوست گرفتن و خرد کردن پیاز دست شما بوی پیاز گرفت از یک برش لیمو کمک بگیرید و با ان دستتان را بشویید، بوی پیاز رفع می شود.

هنگام سرما خوردگی یک عدد پیاز بزرگ را با چند حبه سیر رنده کنید و روی ان اب بریزید و حرارت دهید، پس از جوش امدن فضای خانه ضد عفونی می شود. با بخار ان نیز خود را بخور دهید تا اثر ان را در رفع گرفتگی بینی و التهاب سینه ببینید.

برای این که پیاز چشمتان را نسوزاند؛ ان را در فضای باز یا زیر اب سرد پوست بگیرید.

برای ان که پیاز دیرتر سبز شود؛ ریشه ی ان را از بیخ بگیرید و در جای خنک نگه دارید. همچنین پیاز را چند روز در افتاب یا جایی که رطوبت نباشد و هوا به راحتی در جریان باشد، قرار دهید تا کاملاً خشک شود. با این کار مدت نگه داری ان طولانی می شود.

گوجه سبز

گوجه سبز، اولین میوه ای است که در فصل بهار به بازار می اید. خاصیت مسهلی ندارد، اما با یبوست مزاج می جنگد. گوجه سبز دارای ویتامین (ب) و (ث) است و به همین جهت برای اعصاب مفید بوده و مسکن التهاب صفرا است. گوجه سبز دارای املاح زیادی از قبیل: اهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منگنز و از میوه های خنک بوده که این خاصیت در انواع ترش ان بیشتر است. اقسام درشت گوجه سبز خاصیت نرم کننده دارد، خشک شده ی ان که با نام الوچه خشکه فروخته می شود، درمان خوبی برای ضعف اعصاب و کم خونی است و برای معالجه نقرس، روماتیسم و تصلب شرایین تجویز می شود و کار کلیه ها را تنظیم می کند.

مصرف زیاد این میوه بهاری توصیه نمی شود؛ زیرا در افرادی که حساسیت دارند، موجب استفراغ و ترشی دهان می گردد.

عدم رعایت اصول بهداشتی در حین مصرف می تواند پیامدهای مختلف گوارشی را در فرد ایجاد کند؛ بنابراین از شست و شوی کامل و دقیق ان مطمین شوید.

تغذیه و بی خوابی

متخصصان تغذیه متوجه شده اند که منیزیم در رفع بی خوابی و بی اشتهایی افراد موثر است.

منیزیم از جمله مواد معدنی مفید برای سلامت بدن است که کمبود ان می تواند عوارض بسیاری ایجاد نماید. محققان نقش این ماده را در برطرف شدن بی اشتهایی و بی خوابی موثر می دانند. وجود منیزیم در بدن برای سلامت کبد، قلب و اعصاب مفید است.

به عقیده ی محققان، به واسطه ی نقش قابل توجه منیزیم در متابولیسم و اعصاب می توان از تاثیر درمانی ان در رفع اختلالات خواب و تغذیه استفاده نمود. انان معتقدند: افرادی که دچار بی خوابی بوده، یا دچار حالت تهوع صبح گاهی هستند، باید از این ماده معدنی به اندازه مناسب و کافی استفاده کنند. منیزیم در غلات و دانه های سبوس دار، میگو، غذاهای دریایی، سبزیجات دارای برگ سبز و سویا موجود است.

نکته قابل توجه این که منیزیم بر اثر پختن بیش از حد از بین می رود؛ از این رو توصیه می شود که در صورت امکان برخی از مواد غذایی حاوی منیزیم به طور خام مصرف شود.

بروکلی و گوجه فرنگی، دو میوه مفید برای سلامت مردان

تحقیقات نشان می دهد بروکلی و گوجه فرنگی، سبزیجاتی که خاصیت ضد سرطانی ان ها تایید شده به لحاظ اثر بر تومورهای پروستات نیز مورد توجه قرار گرفته اند و نکته مهم، مصرف این دو با هم است.

به گزارش وب مد، محققان می گویند: اثر مضاعف فوق به این دلیل است که ترکیبات فعال بیولوژیک مختلف هر یک در راه های ضد سرطانی متفاوت عمل می کنند.

ازمایشات انجام شده در موش های ازمایشگاهی نشان داده است تغذیه ان ها با پودر گوجه و بروکلی باعث کاهش وزن تومورهای پروستات در این حیوان شده است. بروکلی به تنهایی باعث کاهش ۴۲ درصدی وزن تومورها شد و این میزان برای گوجه فرنگی ۳۴ درصد بود.

شاید تنها درمانی که به سطح اثر رژیم غذایی حاوی بروکلی و گوجه فرنگی می رسد جراحی است که گزینه مطلوبی برای مردان نیست.

به گفته محققان این که تاثیر این دو ماده ی خوراکی با اثر جراحی قابل مقایسه است، حایز اهمیت می باشد.

توصیه ی این محققان به مردان سالمندی که مبتلا به سرطان پروستات با رشد کم هستند و شیمی درمانی و پرتودرمانی می کنند، این است که تغییر رژیم غذایی را به سمت مصرف بروکلی و گوجه بیشتر جدی بگیرند.

برای بهره مندی از فواید ضد سرطانی این مواد که در مطالعه فوق؛ یک مرد ۵۵ ساله باید روزانه ۴/۱ فنجان بروکلی خام و ۵/۲ فنجان گوجه تازه یا یک فنجان سس گوجه مصرف کند.

این مطالعه نشان می دهد خوردن مواد غذایی به طور کامل بهتر از مصرف اجزا جدا شده ان هاست. برای مثال خوردن یک گوجه فرنگی کامل بر دریافت قرص حاوی لیکوپن ارجحیت دارد و گوجه پخته حتی بهتر از خام ان است. پختن گوجه و بخارپز کردن یا حرارت دادن بروکلی قابلیت دسترسی بیولوژیک اجزا ضد سرطانی موجود در ان ها را افزایش می دهد.

همچنین در مورد بروکلی ترکیبات مفید پس از بریدن این سبزی به قطعات تشکیل می شوند. بنابراین توصیه می شود ۵ دقیقه قبل از پختن به دو یا چهار قسمت تقسیم شود. بروکلی و گوجه فرنگی موادی هستند که تهیه و پخت اسانی دارند و برای وعده های مختلف غذایی شامل: ناهار و شام و حتی خوراک جزیی عصرانه می توان از ان ها استفاده کرد.

آلبالو

البالو رفع کننده ی تشنگی و شربت البالو بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند.

البالو، ضد مواد صفراوی، ضد حالت تهوع، ضد سنگ کلیه و اشتهااور بسیار خوبی است.

مصرف البالو برای گرم مزاجان و مبتلایان به فشار خون و افرادی که چربی زیاد در شکم دارند و نیز برای افرادی که خارش پوستی دارند، موثر و مفید است.

البالو خواص گیلاس را دارد و مصرف ان، اعصاب را ارامش می دهد، اما در هر حال نباید در مصرف ان زیاده روی کرد.

البالو میوه ای نرم کننده (ملین) است. مصرف چند روز متوالی شربت یا مربای البالو برای معالجه نارسایی های کبد، التهاب ورم معده و روده موثر است.

تاثیر پسته در کاهش کلسترول خون

به گزارش هلث دی؛ تحقیقات نشان می دهد که حدود ۳۰ تا ۶۰ گرم پسته در روز، (یک تا دو مشت پر) با کاهش سطوح کلسترول بد، موجب کاهش قابل ملاحظه ی خطر بیماری قلبی عروقی می شود. مقادیر بیشتر ان سطوح لیپوپروتیین را کاهش می دهد.

براساس این مطالعات ۶۰ گرم پسته در روز سطوح ال دی ال را تا بیش از ۱۱ درصد و سطوح کلسترول کل را تا ۱۱ درصد کاهش می دهد. محققان می گویند: یک مشت پر پسته همان تاثیر موجود در سبزیجات دارای برگ سبز تیره و میوه های دارای رنگ روشن را دارد.

بنابراین اگر پسته همراه با یک رژیم غذایی سالم برای قلب مصرف شود، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

زردچوبه؛ تنظیم کننده ی کلسترول خون

زردچوبه به تنظیم کلسترول خون کمک می کند. به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گیاهان دارویی، براساس تحقیقات پزشکی زردچوبه بدون عوارض جانبی و مفید در معالجه بسیاری از بیماری های غیر قابل درمان و خطرناک است. زردچوبه به درمان التهاب ویروسی کبد و تنظیم کلسترول خون کمک می کند. مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری زردچوبه در یک لیوان شیر گرم مانع از ابتلا به سرطان می شود. زردچوبه با تاثیر بر افزایش ترشح انسولین به درمان بیماری قند نیز کمک می کند. بنابراین گزارش این گیاه دارویی مانع از غلظت خون می شود و به درمان انژین نیز کمک می کند. زردچوبه به سبب خاصیت انتی باکتریایی نقش مهمی در نگه داری مواد غذایی دارد. این گیاه به هضم غذا، درمان التهابات روده، بیماری های کلیه و پوست کمک می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.