روش نوین جراحی مغز با تجهیزات پیشرفته

 ابزار نوین / جراحی ایمن تر

جراح مغز و اعصاب گفت:انجام جراحی مغز و اعصاب به میزان زیادی به امکانات و تجهیزات وابسته است؛ هرچه تجهیزات قویتری موجود باشد جراحی ایمن‌تری صورت خواهد گرفت.

#جدیدترین_روش۳جراحی_مغز#ابزار_نوین#علوم_پزشکی_ایران

سیما کوروش کریمی، یارندی جراح مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص روش‌های نوین جراحی مغز به گفت‌وگو پرداخت.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که قبل از اختراع دستگاه سی تی اسکن (در سال ۱۹۷۰) و همچنین دستگاه ام آر آی (در سال ۱۹۸۰)، تشخیص بیماری‌های مغزی چگونه انجام می‌گرفت؟، گفت: تشخیص مشکلات مغزی در آن زمان تنها از طریق معاینات و علائم بالینی امکان پذیر بود.

وی متذکر شد: انجام جراحی مغز و اعصاب به میزان زیادی به امکانات و تجهیزات وابسته است،  هر چه تجهیزات قویتری موجود باشد جراحی ایمن‌تری صورت خواهد گرفت، ابزار نوین کمک می‌کنند که جراحی‌ها به شکل نوینی انجام گیرند.

کریمی یارندی ادامه داد: شیوه‌های درمانی متفاوت بنا به نوع ضایعه مغزی، متفاوت خواهند بود گرچه شیوه‌های نوین با احتمال عود بیشتری همراهند اما انتخاب نوع درمان، تنها توسط متخصص و جراح مغز و اعصاب تعیین می‌شود.

وی در خصوص ابزارهای جراحی‌های کم تهاجمی گفت: این نوع ابزار با برش‌های کوچکتری در مغز و همچنین آسیب های بافتی کمتری همراه هستند. از این نمونه ها می‌توان به روش‌های آندوسکوپی اشاره کرد که معمولاً با یک لوله وارد مغز می‌شوند، البته خبره شدن در کار با این دستگاه‌ها، نیاز به تجربه کاری زیادی نیز دارد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام نوع از تومورهای مغزی از طریق آندوسکوپی خارج می‌شوند؟ گفت: بیشترین استفاده از این روش در جراحی تومور هیپوفیز است.

وی ادامه داد: استفاده از یک سری پیچ گذاری‌های جدید در ناحیه لگن و ستون فقرات در اصلاح بیماریهایی مانند: اسکولیوز، کیفوز و …نیز از جمله درمان‌های نوین محسوب می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی دیگر از روش‌های جراحی‌های نوین مغزی را ترمیم آنوریسم‌های مغزی دانست که توسط فوق تخصص‌های جراحی مغز و اعصاب انجام می‌شود.

کریمی ادامه داد:در این روش که در ضایعات شریانی، وریدی و همچنین گرفتگی عروق یا پیچ های عروقی انجام میشود از بالن استفاده می‌کنند، با قرار دادن وسایل جدیدی در این عروق و پر کردن آنها تا میزان زیادی از پارگی این عروق جلوگیری می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب به تحریک عمقی مغز که عمده مصرف آن در بیماری‌های حرکتی به خصوص پارکینسون است، اشاره کرد: در این روش یک باتری زیر پوست بدن کار گذاشته می‌شود که با یک سیم به الکترودی که در مغز کار گذاشته شده است، متصل می‌شود(برای افرادی که با اقدامات  معمول درمان نشده اند این روش قابل انجام است).

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا این روش برای همه بیماران مبتلا به پارکینسون قابل انجام است؟ گفت: تشخیص انجام این عمل تنها با پزشک متخصص مغز و اعصاب فرد انجام میشود.

کریمی همچنین به جراحی‌های نوینی که در درمان صرع های مقاوم به درمان انجام می‌شود نیز اشاره کرد.

کریمی یارندی در پاسخ به این سوال که روش‌های رادیو جراحی کدامند؟ گفت: روش رادیو جراحی ترکیبی از پرتو درمانی و جراحی است که در ۱ الی ۵ جلسه انجام می‌گیرد. خوشبختانه مقاومت تومورها نسبت به این روش کمتر است که در آن، میزان خیلی بالایی از اشعه به یکباره به شکل اشعه گاما از منشا کبالت بر روی ناحیه تومور یا ضایعه عروقی و یا حتی ضایعه مولد درد، به شکل خاص تابانده می‌شود.

کریمی ادامه داد:ایران به عنوان تنها کشور پیشتاز در منطقه خاورمیانه، از سال۱۳۸۰ با استفاده از دستگاه رادیو جراحی (گامانایف) در حال خدمتگزاری به بیماران بود که متاسفانه مدتی به دلیل تحریم‌ها استفاده از آن متوقف شد. در حال حاضر با پیگیری‌های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران یک دستگاه گامانایف در بیمارستان یاس فعال است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام دسته از مبتلایان به پارکینسون می‌توانند تحت درمان با این دستگاه قرار بگیرند؟ گفت:این بیماران حتماً باید از طریق پزشک متخصص مغز و اعصاب خود به این مرکز معرفی شوند تا در کمیته علمی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت موافقت تحت درمان قرار گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.