اجازه عبور کشتی های ایرانی از کانال پاناما علی رغم هشدارهای آمریکا

مجوز عبور کشتی های ایرانی از پاناما

مسئولان دریایی در جمهوری‌ پاناما قصد دارند علی‌رغم هشدارهای آمریکا به کشتی‌های ایران اجازه عبور از کانال پاناما را بدهند.

#مجوز_عبور #کانال_پاناما#کشتی های_ایرانی

«سازمان کانال پاناما» در بیانیه‌ای ضمن اشاره به ضرورت پایبندی کشتی‌ها به قوانین جهانی ایمنی و دوری‌گزینی از انجام اقدامات خصمانه گفته است: «بر اساس قوانین پیشتر ذکر شده اداره کانال پاناما متعهد است اجازه عبور هر کشتی که همه این شرایط را برآورده کنند صادر کند.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز ۲۱ دی‌ماه اعلام کرد: «نیروی دریایی ارتش تا امروز در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا حضور داشته‌ و تنها در ۲ تنگه حضور نداشته‌ایم که در یکی از این تنگه‌ها امسال حضور پیدا می‌کنیم و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در تنگه پاناما هستیم.»

مقام‌های آمریکا در هفته‌های گذشته بارها از پاناما خواسته‌اند که از حضور کشتی‌های ایران در این تنگه راهبردی که مسیر عبور پنج درصد از تجارت دریایی جهان است جلوگیری کند. آمریکا اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که هر گونه تلاش ایران برای فعالیت در نیمکره غربی را رصد خواهد کرد. 

سازمان بنادر و دریانوردی ایران به عنوان مرجع حاکمیت دریایی جمهوری اسلامی سوم بهمن‌ماه با صدور بیانیه‌ای از دولت پاناما خواست به استناد مواد ۱ و ۲ کنوانسیون ایجاد سازمان‌ بین‌المللی دریانوردی که دولت‌های ایران و پاناما هر دو عضو آن هستند  از هرگونه محدودیت برای کشتیرانی  ایران خودداری کنند.

در بیانیه جمهوری پاناما که روز چهارشنبه صادر شده آمده است: «ذیل معاهده کانال پاناما در سال ۱۹۷۷، این کانال بایستی برای عبور و مرور آزاد و مسالمت‌آمیز کشتی‌های همه کشورها باز و ایمن باقی بماند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.