انقلابیون آخرالزمان بر گرد منجی جهان

انقلاب‌های مادی و الهی با وجود یارانی فداکار به پیروزی می‌رسند، یارانی که با شناخت کامل از رهبر و اهداف او، تا آخرین لحظه ثابت قدم و آماده هر گونه فداکاری باشند. انقلاب الهی و جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) نیز به یارانی نیاز دارد که ضمن آشنایی و اعتقاد به امام، تا آخرین لحظه، آماده رشادت و فداکاری باشند. در مسیر انقلاب جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) سه گروه – یاران خاص، لشکر ده هزار نفری و توده مردم – یاری‌گر امام خواهند بود.

#یاران#آخرالزمانی#منجی#موعود

بنا بر روایات، یاران خاص امام مهدی (علیه‌السلام) افرادی با ویژگی‌هایی الهی مانند: بینش عمیق نسبت به پروردگار و امام مهدی (علیه‌السلام)، افرادی مخلص، برخوردار از تأییدات الهی، شیران روز و زاهدان شب هستند.

البته یاری حضرت مختص به دوران ظهور و حکومت ایشان نمی‌شود، بلکه انقلاب عدل جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) مانند هر انقلاب دیگری، نیاز به یارانی زمینه‌ساز دارد، لذا با آراسته شدن به این ویژگی‌ها، می‌توان زمینه‌های ظهور و تشکیل حکومت عدل جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) را فراهم کرد.

سه گروه تاریخ ساز آخرالزمانی

در انقلاب عدل جهانی امام مهدی (علیه‌السلام)، سه گروه، ایشان را یاری خواهند کرد:
گروه اول : نخستین کسانی که گرد امام مهدی(علیه‌السلام) جمع می‌شوند و دعوت جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) با آن‌ها آغاز می‌شود، ۳۱۳ نفر یاران خاص حضرت هستند که فرماندهان و کارگزاران سپاه ایشان را تشکیل می‌دهند. امام جواد (علیه‌السلام) فرمودند: « … و از اصحابش سیصد و سیزده تن به تعداد اصحاب بَدر از دورترین نقاط زمین به گرد او فراهم آیند …» (١)
گروه دوم : لشکری ده هزار نفری از یاران که تحت فرماندهی یاران خاص حضرت هستند و با جمع شدن این عده، قیام حضرت آغاز می‌شود. امام جواد (علیه‌السلام) فرمودند: «… و چون «عقد» که عبارت از ده هزار مرد باشد، کامل گردد، به اذن خدای عزیز و جلیل قیام می‌کند …» (٢)
گروه سوم : در ادامه قیام توده‌های انبوه مردم که از ظلم و ستم خسته شده‌اند، برای یاری به امام می‌پیوندند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: « … زمین به نورش روشن گردد و حکومتش به شرق و غرب عالم خواهد رسید» (٣)

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد، باید منتظر باشد و در حالی که منتظر است با ورع و پرهیزکاری عمل کند و بر اساس محاسن اخلاقی رفتار کند.»

انقلابی های فراملّی

۳۱۳ یار امام مهدی (علیه‌السلام) از منطقه و نژاد خاصی نیستند و از سراسر جهان می‌باشند. امام جواد (علیه‌السلام) فرمودند: «… اصحابش، اجتماع می‌‎کنند به سوی او به تعداد اهل بدر، ۳۱۳نفر از دورترین نقطه زمین…»(۴) البته در برخی از روایات، نام برخی افراد از بعضی شهرها ذکر شده است، که نام این اشخاص مبهم است؛ مثلاً محمّد از شهر طالقان که می‌‎تواند نام عده‎ی زیادی باشد و به‌ علاوه نام برخی شهر‌ها فرق کرده و برخی از نام‎ها مربوط به شهرهای متعدد در کشورهای گوناگون می‌تواند باشد. همچنین سند این روایت‎ها، قابل اعتماد نیست؛ لذا نمی‌‎توان گفت از کدام شهر، چه افرادی، از گروه یاران هستند، ولی آنچه مسلم است، این است که یاران حضرت، از مناطق مختلفند. (۵)

یاران منجی موعود و خصوصیاتی مثال زدنی

از آنجایی که انقلاب عدل جهانی امام مهدی (علیه‌السلام)، انقلابی الهی است، یاران این انقلاب نیز افرادی خاص و با ویژگی‌هایی الهی هستند، از این رو در روایات ویژگی‌هایی برای ۳۱۳ یار خاص امام مهدی (علیه‌السلام)، بیان شده است که با داشتن آن ویژگی‌ها، می‌توان امیدوار بود که در خیل یاران حضرت قرار بگیریم. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:
۱- بینشی عمیق نسبت به حق تعالی : امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «… آنان مردانی هستند که دل‌هایشان مانند پاره‌های آهن است و هیچ تردیدی نسبت به ذات مقدس خداوند ندارند …»(۶)، نشانه‌های این بینش «ذکر» و «تلاش در اطاعت» است که در ادامه روایت به آن اشاره شده است: «… آنان مردان شب‌زنده‌داری هستند که زمزمه نمازشان مانند صدای کندوی زنبوران به گوش می‌رسد. شب‌ها را با شب‌زنده‌داری سپری می‌کنند و بر فراز اسب‌ها، خداوند را تسبیح می‌گویند …».
۲- بینش عمیق نسبت به امام : یاران امام مهدی (علیه‌السلام) معرفت، شناخت و اعتقاد کامل به امامشان دارند. امام سجاد (علیه‌السلام) در این‌باره می‌فرماید: «… آنان قائل به امامت امام مهدی هستند …»(٧)، نتیجه این بینشِ عمیق، عشق، محبت و اطاعت از امام است؛ امام صادق (علیه‌السلام) در این‌باره فرمودند: «… آنان برای تبرک، بر زین اسب امام دست می‌کشند و در میان رزم، بر گِردش می‌چرخند و با جان خود، از او محافظت می‌کنند و اطاعت آنان از امام، از فرمان‌برداری کنیز در برابر مولایش بیشتر است… ایشان چون مشعل های فروزانند که دلهای استوارشان بسان قندیل‌های نور در سینه‌هایشان آویخته است، از ترس خدا نگرانند و شهادت را می‌خواهند و آرزو می‌کنند که در راه خدا کشته شوند …» (٨)

یاری امام مهدی (علیه‌السلام) مختص به دوران ظهور و حکومت ایشان نمی‌شود، بلکه انقلاب عدل جهانی حضرت مانند هر انقلاب دیگری، نیاز به یارانی زمینه‌ساز دارد، لذا با آراسته شدن به این ویژگی‌ها، می‌توان زمینه‌های ظهور و تشکیل حکومت عدل جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) را فراهم کرد.

۳- افراد با اخلاص : در روایتی امام‌ جواد (علیه‌السلام) به عبدالعظیم حسنی فرمودند:«… و هنگامی‌ که برای او این ۳۱۳ نفر از اهل اخلاص جمع شد، خداوند امر او را ظاهر خواهد کرد.» (٩)
۴- برخوردار از تأییدات الهی : طبرسی در روایتی از امام‌ علی (علیه‌السلام) نقل کرده که فرمودند: «تا اینکه خداوند مردی را در آخرالزمان برمی‌انگیزاند… او را به ملائکه‌اش تأیید کرده و انصارش را حفظ خواهد نمود» (١٠)
۵- شیران روز و راهبان شب : امام‌ صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «گویا من نظر می‌کنم به قائم و اصحاب او در کوفه… سجده‌ها به پیشانی‌های آنها اثر گذارده است، شیران در روز و راهبان در شب‌اند…» (١۱)

تو نیز بر خیمه یاران درآ

اگر چه بنا به ظاهر برخی روایات، این ویژگی‌ها برای ۳۱۳ یار خاص امام مهدی (علیه‌السلام) ذکر شده است، ولی یاری امام مختص به دوران ظهور و حکومت ایشان نمی‌شود. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد، باید منتظر باشد و در حالی که منتظر است با ورع و پرهیزکاری عمل کند و بر اساس محاسن اخلاقی رفتار کند.» (۱۲) لذا منتظران بهتر است در زمان غیبت، با آراسته شدن به این ویژگی‌ها، یاری‌گر امام مهدی (علیه‌السلام) باشند و زمینه‌های ظهور و تشکیل حکومت عدل جهانی ایشان را فراهم کنند.

پی نوشت:

۱. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج۲، باب ۳۶، ح۲، ص۳۷۸.
۲. همان.
۳. کمال الدین، صدوق، ج ۱، باب ۲۴، ح ۷، ص ۲۸۰.
۴. همان، ج۲، باب ۳۶، ح۲، ص۳۷۸.
۵. آفتاب مهر یکصد پرسش و پاسخ مهدوی، جمعی از محققین مرکز تخصص مهدویت، نشر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (علیه‌السلام)، قم، چاپ پنجم، زمستان ۸۸، ص ۱۰۷.
۶. بحارالانوار، مجلسی، ج۵۲، باب۲۶، ح۸۲، ص۳۰۸.
۷. کمال‌الدین، صدوق، ج۱، باب ۳۱، ح۲، ص۳۲۰.
۸. بحارالانوار، مجلسی، ج۵۲، باب۲۶، ح۸۲، ص۳۰۸
۹. کمال‌الدین، صدوق، ج۲، باب ۳۶، ح۲، ص۳۷۸.
۱۰. بحارالانوار، مجلسی، ج۵۲، باب۲۶، ح۶ ص۲۸۰.
۱۱. همان، ج۵۲، باب ۲۷، ح۲۰۲، ص۳۸۶.

۱۲. الغیبه، نعمانی، باب۱۱،ح۱۶، ص۲۰۰.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.