کمک رسانی به کارتن خواب ها/سرنوشت زنان باردار و دارای بیماری عفونی کارتن خواب

به گزارش خبرگزاری افسران، عوامل متعددی وجود دارد که می تواند به کارتن خواب شدن معتادان بیانجامد. یکی از دلایل اصلی ناتوانی در حفظ خانه و خانواده  به دلیل فشارهای مالی و ترد شدن از سوی خانواده است. اکثر  معتادان به مواد مخدر با اشتغال و مدیریت مالی خود دست و پنجه نرم می کنند که نهایت وقتی با ترد شدن از سوی خانواده همراه می شود به اخراج یا بی خانمانی ختم می شود. 

#سرنوشت#معتادین#کارتن#خواب

اعتیاد همچنین باعث می شود معتادان برای  به دست آوردن مواد مخدر مرتکب فعالیت های مجرمانه مرتبط با مواد مخدر شوند که منجر به مشکلات قانونی و حبس می شود.

اصطلاحا به کارتن خواب ها، انسان های ته خط می گویند. افرادی که دیگر از همه چیز بریده و ترد شده اند و جایگاهی ندارند جز کف خیابان.

معتادانی که بی صدا گوشه خیابان می میرند

و اما یک فعال اجتماعی چند روز پیش از معجزه زمانی کمک به یک جوان معتاد، کارتن خواب شده در تهران گفت و اینگونه توضیح داد:  ما سر یک سفره افطاری در ماه رمضان بودیم که در آن عزیزان کارتن خواب حضور داشتند و ناگهان یکی از آنها به سمت ما آمد و گفت یک نفر بیرون فوت کرده است و من بدون اینکه فکر کنم چه اتفاقی افتاده است و یا چه کسی دچار این مساله شده به سمت بیرون دویدم.

این فعال اجتماعی بیان کرد: من چند بار از فردی که این خبر را داده بود پرسیدم که مطمئن هستی یک نفر مرده است؟ و او به من گفت که «آره ما حتی روی او پتو کشیدیم» یعنی همین قدر مطمئن بودند که او مرده است.

همکار من قبل از اینکه من برسم بالای سر این فرد رسیده بوده است و تا من به او برسم عملیات CPR (احیای قلبی) بر روی او انجام دادند. تا من رسیدم او به من گفت: «من این فرد را می شناسم و او از افراد مجموعه ما است و هر روز صبح از ما خدمات دریافت می کند».

وی در تشریح ماجرا بیان داشت: من تا به محل وقوع اتفاق بیفتم از دور به اورژانس زنگ زدم و تا به محل حادثه رسیدم دیدم که بعد از ده یا دوازده بار فشار بر قفسه سینه او احیا شد و برگشت.

با خودم فکر کردم، این منطقه به قدری خلوت است و کارتن خواب ها هم متاسفانه کسی چشم به راه آنها نیست اصلا بودن یا نبودنشان را کسی متوجه نمی شود و اگر این فرد یک روز بعد یا قبل این اتفاق برایش می افتاد شاید حتی از مجموعه ما هم کسی متوجه مرگ یا عدم حضورش نمی شد و این باعث شد که همکار ما شروع کرد به مکالمه با او.

از او پرسید چند سال داری گفت ۳۰ سال گفتیم چند سال است که مواد مصرف میکنی: گفت ۱۴ سال است و به او گفتیم یا علی بگو و بلند شو تا تو را ببریم به کمپ ابتدا مقاومت می کرد ولی با صحبت هایی که انجام دادیم راضی شد تا با هزینه ما به کمپ برود و از روزی که از سفره افطار بلند شدم تا الان این فرد در کمپ است و خدا را شکر می کنم که وضعیت ترک او به شکل خوبی پیش می رود.

با مشاوره هایی که از کارشناسان گرفتیم گفتند که چون دوره اعتیاد او طولانی بوده باید چند دوره تحت درمان قرار گیرد و بعد از ترک هم باید حتما سر کار برود و او نیاز به حمایت جدی دارد.

هزینه کمپ برای درمان معتادان گران است

وی تاکید کرد: متاسفانه هزینه ها کمپ ها به قدری بالا است که نه تنها کارتن خواب ها که در بسیاری از موارد افرادی که برخوردار هستند نیز توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند و هزینه سه یا چهار دوره ترک اعتیاد او رقم بالایی برای ما محسوب می شود.

وی بیان داشت: به واقع یک کارتن خواب دنبال من بیاید و دنبال کمپ خوب باشد و بسیاری از آنها زنان هستند اما واقعیت این است که چه مقدار می توان برای آنها کمک هزینه جمع کرد یا خیرین کشور ما تا چه میزان با درد این جامعه آشنا هستند و این کار را برای مشکل می کند.

این فعال اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا خانواده این افراد به آنها کمک نمی کند؟ افزود: در بسیاری از موارد خانواده مسئولیتی در قابل آنها نمی پذیرند و در مواردی در مورد مردها شاید این اتفاق بیافتد اما در مورد زنانی که آسیب دیده هستند خانواده هیچ گاه نمی خواهند آنها برگردند در حالیکه در مورد آقایان این پذیرش از سوی خانواده بالا است.

وی یادآور شد: چیزی که بدیهی است این است که این افراد جوانان همین جامعه هستند و اینها بخشی از جامعه ما هستند و این مشخص است که سیستمی که نمی خواهد از فعالان و انجمن های مردم نهاد حمایت کند و قصد دارد روندهای شکست خورده قبلی را دوباره اجرایی کند نهایتا به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید.

تفاوت سرنوشت زنان کارتن خواب با مردان معتادِ خیابان خواب

هیچ گاه نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد معتادان متجاهر زن به دست آورد اما طبق آمارهای رسمی  زنان دارای اعتیاد، حدود ۶ درصد درصد کل جمعیت معتادان کشور و تعداد معتادان متجاهر زن، حدود ۲ درصد جمعیت معتادان متجاهر کشور است

 اکنون شرایط به گونه‌ای است که در این مراکز بین سه تا شش ماه از یک زن معتاد نگهداری می‌شود و بعد از آن، این زن در سطح شهر رها می‌شود. در آن مدت هم صرفا سم زدایی از بدن آن زن انجام شده و هیچ آموزش یا امکاناتی در اختیار او قرار داده نشده است و در چنین شرایطی، طبیعی است که این زن مجددا به کف خیابان و پاتوق‌های معتادان بازمی‌گردد و به همین شکل، چرخه معیوب نگهداری و بازگرداندن زنان معتاد مدام تکرار می‌شودگفتنی است سن کارتن خوابی زنان به ۱۵ سال هم رسیده است.

زنان کارتن خواب بی پناه تر از دیگر خیابان خواب ها

این فعال اجتماعی در خصوص وضعیت زنان کارتن خواب گفت: نگهداری از زنان کارتن خواب باید همراه با تخصص باشد ضمن اینکه باید به زنان آموزش و حرفه آموخت تا برای بازنگشتن به چرخه اعتیاد، انگیزه داشته باشند. البته در زمان جمع آوری ها،افرادی مثل زنان باردار و یا افرادی که دچار بیماری های عفونی هستند را غربالگری می کنند و به مکان های دیگری می فرستند که تجربه نشان می دهند نهایتا این افراد را بدون اینکه مسئولیتی در قبال آنها قبول کنند، رها می کنند و این دامن زدن به همین چرخه و روند معیوب است.

چند راهکار نجات

کارشناسان راهکارهای متعددی برای کمک به کارتن خواب و نجات آنها در کل جهان مطرح می کنند.راه حل کمک به معتادانی که در کف خیابان و کوچه خیابان کشیده شده اند به اصطلاح کارتن خواب شده اند،موضوع پیچیده ای است که نیازمند رویکردی چند جانبه است.

در مرحله اول، ارائه کمک های فوری مانند سرپناه، غذا، آب و مراقبت های پزشکی برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای اولیه آنها بسیار مهم است.

هنگامی که نیازهای فوری آنها برطرف شد، ارائه گزینه های درمان اعتیاد مانند برنامه های سم زدایی، مشاوره و گروه های حمایتی ضروری است.

علاوه بر این، ارائه برنامه های آموزشی و شغلی می تواند به افراد کمک کند تا مهارت های لازم را برای یافتن شغل و مسکن پایدار به دست آورند.

در نهایت، برنامه های اطلاع رسانی جامعه می تواند به ایجاد یک شبکه حمایتی برای افراد در حال بهبودی، ارائه پشتیبانی و منابع مداوم برای کمک به حفظ پاک ماندن آنها کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است و هیچ راه حلی برای همه معتادان وجود ندارد ولی نهادهای متولی با  رویکرد جامع که نیازهای جسمی، ذهنی و عاطفی این افراد  را مورد توجه قرار می دهد میتواند موثر باشد  و به غلبه بر اعتیاد و بی خانمانی آنها کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.