ویژگی‌های جامعه مهدوی عصر حاکمیت نور و بینش

در جامعه مهدوی، آزادی کار، مسافرت، تجارت، نوآوری، ابداع و امکانات به همه مردم ارزانی می گردد. و میدان کار و تلاش و ابتکار برای همه استعدادها فراهم می شود. و سستی و تن پروری و بیکارگی جای خود را به کار و تلاش و نشاط و تحرّک می دهد.

#شاخصه_های#جامعه#مهدوی

عصر امام مهدی (علیه السلام) پس از ظهور و قیام جهانی اش، براستی از درخشان ترین و دوست داشتنی ترین و زیباترین عصرها برای جهان، از آغاز آفرینش جهان و انسان است. و کاملاً بجا و درست است که نام عصر ظهور و جامعه مهدوی را «عصر حاکمیت نور و دانش و بینش» به مفهوم واقعی آن نام گذاریم، نه روزگاری را که ما در آن زندگی می کنیم که براستی عصر تاریکی هایِ جهل، انحراف، فجایع بیداد و گمراهی که عصر نگون سازی و اسارت انسان است.

در جامعه مهدوی جهنّم زندگی، جای خود را به بهشت نیکبختی و سعادت می دهد و پژمردگی و افسردگی ها، جای خود را به طراوت و نشاط می سپارد و امن و امان در همه ابعاد زندگی جهان گستر می شود. فرشته عدالت بر سر بشریّت سایه می افکند و ظلم و ستم یکسره نابود می شود.

حضور حضرت و حکومت جهانی ایشان در عصر ظهور دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که با وجود آنها جامعه بشری و بی‌نظمی‌های موجود در عالم هستی اصلاح گردیده و نظم خاصی پیدا می‌کند. در ذیل اجمالاً به تعدادی از ویژگی‌های حکومت جهانی حضرت اشاره می‌شود که با جمع آنها، نظم موجود در آن هم تبیین می‌شود.

۱ـ خدمتگزاران و کارگزاران حکومت جهانی، از بزرگان و خوبان امت و اولیاء الهی هستند.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: «هنگامی که حضرت قائم آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ قیام کند، هفده تن را از پشت کعبه زنده می‌گرداند که عبارتند از: پنج تن قوم موسی ـ علیه السّلام ـ آنان که به حق قضاوت کرده و با عدالت رفتار می‌کنند، هفت نفر از اصحاب کهف، یوشع وصی موسی، مۆمن آل فرعون، سلمان فارسی، ابادجانه انصاری و مالک اشتر». (بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۴۶)

و در روایتی تعداد آنان بیست و هفت نفر گفته شده است و قوم موسی را چهارده نفر بیان می‌کند؛ «یا این که از اصحاب کهف به عنوان وزیران مهدی (عج) یاد شده است». (آیه الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص ۴۸۵)

آن چه که ذکر شد بعضی از امکانات و ویژگی‌های حکومت جهانی حضرت است و امام زمان (عج) با تکیه بر قدرت خدای توانا و چنین امکاناتی نظم عالم گیر را برقرار می‌کنند، زیرا از حکومتی که رهبرش مهدی فاطمه (عج) و کارگزارانش حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ و مالک اشتر و… و اخلاق و معنویت مردم جامعه‌اش رشد یافته باشند و فقر ریشه کن و امنیت در درجه اعلا و قضاوت دستگاه قضائیه مطابق با حق و واقع باشد جز باران نظم و فراگیر شدن قانون و تن به مقررات دادن انتظار نمی‌رود

از این روایات و احادیث هم خانواده آنها فهمیده می‌شود که بار سنگین حکومت موعود، بر دوش افرادی است که بارها آزمایش شده‌اند و شایستگی خود را در آزمایش‌های گوناگون به اثبات رسانده باشند از این رو می‌بینیم که در رأس حکومت مهدی (عج)، حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ قرار دارد که یکی از پیامبران اولو العزم است.

۲. مردم در این عصر از رشد معنویت و اخلاق برخوردارند.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرموده‌اند: هنگامی که قائم ما قیام کند، شخص شب را به صبح می‌رساند، در حالی که نادان، ترسو و بخیل است و به هنگام صبح داناترین مردم، شجاع ترین و بخشنده‌ترین انسان‌هاست و از دستورات امام تخلف نمی‌کند. یا این که حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: هنگامی که قائم ما قیام می‌کند کینه‌های بندگان نسبت به یکدیگر از دلهایشان زدوده می‌گردد.

امام باقر ـ علیه السّلام ـ هم می‌فرمایند: هنگامی که حضرت قائم (عج) ما قیام می‌کند دستش را بر بندگان خدا می‌گذارد و خردهایشان جمع کرده و اخلاقشان را کامل می‌کند.

۳. در حکومت جهانی حضرت امنیت فراگیر حاکم می‌شود.

پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «… زمین را از عدالت پر می‌کند تا جایی که مردم به فطرت خویش باز می‌گردند، نه خونی به ناحق ریخته می‌شود و نه خوابیده‌ای را بیدار می‌کنند». (بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۲۹۰)

و امام باقر ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: به خدا سوگند، یاران مهدی (عج) آن اندازه می‌جنگند تا خدا به یگانگی پرستیده شود و به او شرک نورزند و تا آن جا که پیرزنی سالخورده از این سوی جهان به آن سوی رهسپار شود و کسی متعرض او نشود». (بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۴۵)

۴. در عصر ظهور فقر ریشه کن می‌شود.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ در این باره می‌فرماید: «… زمین گنج‌های خود را بیرون ریخته و آشکار می‌کند، به گونه‌ای که مردم با چشم خود، آن را می‌بینند و دارندگان زکات سراغ کسی می‌گردند که نیازمند باشد تا زکاتشان را به او بدهند، ولی کسی یافت نمی‌شود و مردم ـ از فضل و بخشش خداوند ـ از دیگران بی‌نیاز می‌گردند». (بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۷)

۵. قضاوت حضرت همانند قضاوت حضرت داود است.

یعنی حضرت از انسان‌ها دلیل و شاهد نمی‌خواهد و به باطن و طبق واقع حکم می‌کند و امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: «دنیا به پایان نمی‌رسد مگر این که مردی از ما اهل بیت خروج کند و به شیوه داود ـ علیه السّلام ـ حکم نموده و از مردم بیّنه نمی‌خواهد».

در جامعه مهدوی، آزادی کار، مسافرت، تجارت، نوآوری، ابداع و امکانات به همه مردم ارزانی می گردد. و میدان کار و تلاش و ابتکار برای همه استعدادها فراهم می شود. و سستی و تن پروری و بیکارگی جای خود را به کار و تلاش و نشاط و تحرّک می دهد

۶. شورشی علیه دولت حضرت پای نمی‌گیرد.

امام باقر ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «هیچ چیز نیست مگر مطیع یاران مهدی (عج) است، حتی حیوانات وحشی در زمین، و پرندگان وحشی در هوا، همه خشنودی یاران قائم (عج) را می‌خواهند، تا آن جا که بخشی از زمین به بخشی دیگر افتخار نموده و می‌گوید: امروز یکی از یاران قائم (عج) از من عبور کرد.»

۷. حضرت مهدی (عج) از ارتشی قدرتمند برخوردار است.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «آن روز که لوط پیامبر ـ علیه السّلام ـ گفت: ای کاش قدرتی می‌داشتم، یا به پناهگاهی محکم دست می‌یافتم، تمنایی جز قدرت قائم ـ علیه السّلام ـ نداشت. او در آن خواهش از توان فوق العاده اصحاب مهدی (عج) یاد نمود، زیرا هر مرد آنان، قدرت چهل مرد را داراست. شمشیرها را باز نخواهند داشت تا آن که خدا را خشنود کنند».

آن چه که ذکر شد بعضی از امکانات و ویژگی‌های حکومت جهانی حضرت است و امام زمان (عج) با تکیه بر قدرت خدای توانا و چنین امکاناتی نظم عالم گیر را برقرار می‌کنند، زیرا از حکومتی که رهبرش مهدی فاطمه (عج) و کارگزارانش حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ و مالک اشتر و… و اخلاق و معنویت مردم جامعه‌اش رشد یافته باشند و فقر ریشه کن و امنیت در درجه اعلا و قضاوت دستگاه قضائیه مطابق با حق و واقع باشد جز باران نظم و فراگیر شدن قانون و تن به مقررات دادن انتظار نمی‌رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.