اعترافات شرکت‌های آرایشی به انگلیسی روی کالای آرایشی

یک متخصص پوست درباره نکات نوشته شده بر روی محصولات آرایشی گفت: خواندن نکات نوشته شده بر روی لوازم آرایشی بسیار مهم است؛ اما کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند زیرا این نکات به زبان انگلیسی نوشته شده است.

#الزامی_بودن#توجه#نکات#بهداشتی#لوازم#آرایشی

خبرگزاری افسران: «رژ، ریمل، تینت لب، بالم لب، کرم پودر… خانم‌ها کسی نیاز داره براش بیارم از نزدیک ببینه؟» شاید این جمله را بارها شنیده باشید. این صدای فروشنده‌های لوازم آرایشی داخل مترو است. کمتر کسی وجود دارد که به طور مستمر از مترو استفاده کند و این جمله را نشنیده باشد. لوازم آرایش ابزاری است که برای زیباتر شدن استفاده می‌شود. البته زیبایی جنسیت نمی‌شناسد اما خانم‌ها به زیبایی اهمیت بیشتری می‌دهند. برای همین لوازم آرایشی بخش جدایی ناپذیر زندگی یک زن است.

در اصل لوازم آرایشی برای پررنگ تر کردن زیبایی استفاده می‌شود اما ممکن است این زیبایی موقت به بهای یک عمر بیماری پوستی و لک‌های جبران ناپذیر تمام شود. 

طبق شواهد و تحقیقات امروزه بیش ازپیش در کشورهای مختلف از لوازم آرایش استفاده می‌شود و ایران دومین کشور پرمصرف لوازم آرایش در خاورمیانه است. به گفته مادرها و مادربزرگ‌ها در روزگاران گذشته تا زمانی که یک دختر ازدواج نمی‌کرد اجازه استفاده از لوازم آرایش را نداشت. اما امروز از دختربچه‌ها گرفته تا خانم‌های مسن علاقه زیادی به مصرف لوازم آرایش دارند. علت این علاقه چیست؟

درحال حاضر به دلیل زیاد شدن دست در تولید مواد آرایشی و تنوع طلبی مصرف کننده، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ابزارهای آرایشی با طراحی‌های متنوع، ایجاد قالب‌های جذاب و پر زرق و برق و قیمت گذاری ارزان سعی دارند خریدار را به خرید محصولاتشان ترغیب کنند.

همچنین مدل‌های آرایشی جدید، تبلیغ سبک آرایش توسط بلاگرها و لوازم آرایش‌های جدید در رنگ بندی‌های متفاوت باعث شده است تا خانم‌ها، خصوصاً دخترهای جوان علاقه بیشتری نسبت به آرایش کردن نشان دهند.

متأسفانه تعداد زیادی از خانم‌ها به اعتبار، تاریخ و برند لوازم آرایششان توجه نمی‌کنند. تنها امری که برایشان اهمیت دارد زیبایی لحظه‌ای است. درحالی که برخی از لوازم‌های آرایشی عوارض جبران ناپذیری برای پوست دارد که ممکن است با هیچگونه عمل زیبایی، لیزر و بوتاکس از بین نرود. 

بنابراین استفاده از ابزارهای آرایشی معتبر بسیار اهمیت دارد اما لوازم آرایشی معتبر یکی از گران ترین محصولات بهداشتی است که معمولاً قشر ضعیف و متوسط جامعه قدرت خرید آن را ندارند. علت گران قیمت بودن لوازم آرایشی معتبر و خارجی چیست؟

در ساخت ابزارهای آرایشی نامعتبر از مواد مضری برای پوست مانند جیوه، اویل آف برگاموت، آلومینیوم و… استفاده می‌کنند که در لوازم آرایشی معتبر یا از آن‌ها بهره نگرفته یا کمتر استفاده می‌کنند. همچنین در ترکیبات لوازم آرایشی از دقت بیشتر و مواد سالم تر بهره می‌گیرند. اما به علت گرانی این ابزارهای پررنگ و لعاب بسیاری از خانم‌ها به سراغ لوازم آرایشی کم کیفیت یا بی‌کیفیت می‌روند. یکی از موضوعاتی که ممکن است ذهن بسیاری از خانم‌ها را درگیر کرده باشد این است که چگونه لوازم آرایشی و بهداشتی معتبر را از نامعتبر تشخیص دهند.

حمیده مروج متخصص پوست و مو، فلوشیپ درماتوپاتولوژی، استاد و مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره روش صحیح خرید لوازم آرایشی به خبرنگار فارس گفت: افراد باید در خرید محصولات پوستی و آرایشی دقت کنند تا آن چیزی که می‌خرند اویل آف برگاموت و حناهندی نداشته باشد. بسیاری از رنگ‌ها در مواد آرایشی دارای حنا هندی هستند و حنا هندی موجب حساسیت، حساسیت به نور و  عوارض دیگر می‌‌شود. همچنین حنای هندی بیماری لیکن پلان پوست سر و پوست صورت ایجاد می‌کند. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر روی تمام لوازم آرایشی‌های معتبر و خارجی ذکر شده است که اگر شخصی به مواد آرایشی یا موادی که در آن لوازم آرایش استفاده شده حساسیت دارد از آن استفاده نکند. یا اگر برای بار اول از آن محصول استفاده می‌کنند اول تست کرده و اگر حساسیت نداشت بعد استفاده کند. حتی در لوازم آرایشی غیر معتبر خارجی هم این نکات یادآوری شده است. منتها چون این اطلاعات به صورت انگلیسی نوشته شده بسیاری از افراد به آن دقت و توجه نمی‌کنند. 

وی تأکید کرد: اگر افراد به زبان انگلیسی تسلط دارند حتماً روی محصولات را بخوانند و اگر هم انگلیسی بلد نیستند از کسی که به این زبان تسلط دارد خواهش کنند تا روی مواد آرایشی را برایشان بخواند. با خواندن بخش انگلیسی درج شده بر روی این محصولات افراد متوجه می‌شوند که آن محصول مجاز است یا نیست. همچنین متوجه می‌شوند که به مواد تشکیل دهنده آن ماده آرایشی حساسیت دارند یا خیر.

علت سیاهی دور چشم چیست؟

این متخصص پوست و مو درباره عوارض استفاده مکرر از سایه‌های آرایشی گفت: برای ساخت همه سایه‌های آرایشی اعم از تقلبی و استاندارد از ماده جیوه استفاده می‌کنند و این نکته بر روی جعبه‌های آن‌ها نوشته شده است. بنابراین افرادی که به جیوه حساسیت دارند بلافاصله بعد از استفاده از سایه دچار حساسیت می‌‌شوند. همچنین استفاده مکرر از این وسیله آرایشی باعث می‌شود جیوه موجود در آن به مرور زمان به داخل پوست نفوذ پیدا کند. جیوه جذب شده داخل پوست در داخل مغز رسوب کرده و منجر به بیماری‌های گوناگون می‌شود.

همچنین بسیاری از افراد هستند که به علت استفاده بیش از اندازه از سایه، دور چشمشان تیره می‌شود. علت این تیرگی نفوذ سایه داخل پوست است. البته بسیاری از افراد به صورت ارثی دارای تیرگی دور چشم هستند اما بسیاری از افراد که تیرگی چشم نداشتند بعد از مدتی دچار تیرگی دور چشم شدند یکی از علت‌ها نفوذ سایه داخل پوست اطرفا چشمشان است. 

«اویل آف برگاموت»، ماده‌ای که موجب لک و سیاهی پوست می‌شود

مروج درباره ماده غیراستانداردی که در لوازم آرایشی استفاده می‌شود، اظهار کرد: ماده دیگری که در لوازم آرایشی استفاده می‌شود «اویل آف برگاموت» است. لوازم آرایشی‌هایی که دارای اویل آف برگاموت است نباید استفاده شود.بر روی لوازم آرایش‌های خوب و معتبر نوشته شده که فاقد اول آف برگاموت است. اویل آف برگاموت یک مایع معطری است که از گیاه خصوصاً از پوست پرتقال گرفته می‌شود. اویل آف برگاموت در برخورد با نور موجب حساسیت شده و در همان ناحیه‌ای که از آن استفاده شده سیاه و موجب لک می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در بسیاری از عطرها از اویل آف برگاموت استفاده شده است. روی عطر‌های معتبر نوشته شده که فاقد اویل آف برگاموت است. آقایانی که در ناحیه گردن از عطر و ادکلن‌های دارای این ماده استفاده می‌کنند چون گردنشان  و پشت گوششان نور می‌خورد، در این نواحی ضایعات قرمز و سیاهی به وجود می‌آید. این لک‌های سیاه و قرمز هیچ درمانی ندارد. چون این ماده باعث می‌شود تا رگ‌های آن ناحیه گشاد شده و دیگر درمانی ندارد. برروی مواد آرایشی معتبر و خارجی که بسیار گران قیمت هستند نوشته شده که فاقد این مواد است. 

کرم پودر، عامل جوش صورت

مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره روش استفاده از کرم پودر توصیه کرد: بسیاری از افراد هستند حتی در دوران نوجوانی و بلوغشان جوش و آکنه نداشته‌اند اما در بزرگسالی دچار آکنه می‌شوند. عموماً زمانی که این افراد به ما مراجعه می‌کنند می‌گویند که از کرم پودر استفاده می‌کنند. کرم پودر باعث مسدود شدن منافذ پوست شده و منجر به آکنه می‌شود. همچنین افرادی که پوست صورتشان جوش دارد و مستعد آکنه است بدتر می‌شوند. البته ممکن است بروز ناگهانی جوش در صورت و بدن عوامل دیگری داشته باشد اما یکی از دلایل مهم جوش زدن استفاده از کرم پودر است. در این موارد ما پیشنهاد می‌کنیم تا خانم‌ها از کرم پودرهای ضد آکنه و سبک تر استفاده کنند.

این متخصص پوست و مو درخصوص علت سیاهی لب‌ها و گونه‌ها گفت: برخی از رژ لب‌ها و رژگونه‌ها دارای ماده ائوزین هستند. یکی از علت‌های سیاهی و لک لب‌ها و گونه‌ها وجود ماده ائوزین در تریبات این محصولات است.  ائوزین در طولانی مدت باعث می‌شود در محلی که رژلب و رژگونه استفاده می‌شود تیره شود. زیرا ائوزین موجود در این محصولات با نور محیط ترکیب شده و باعث تیرگی و سیاهی در این نقاط می‌شود. 

وی درباره عوارض استفاده از لوازم آرایشی نامعتبر گفت: استفاده از لوازم آرایشی غیر معتبر منجر به عوارضی مانند لک صورت، حساسیت های پوستی، سیاهی و قرمزی دور گردن و بیماری‌ لیکن پلان پوست و مو می‌شود. بیماری لیکن پلان یک بیماری پوستی و خود ایمنی است که با ضایعات پوستی و خارش همراه است ولی معمولاً بعد از مدتی بهبود می‌یابد و عوارض آن دائمی نیست.

مروج به شست وشوی آرایش صورت قبل از خواب تأکید کرد و گفت: آرایش صورت قبل از خواب با استفاده از شوینده‌های مناسب جنس پوست باید شسته شود؛ زیرا داشتن آرایش روی صورت در هنگام خواب موجب چروک و پیری پوست می‌شود  اما ماندن آرایش بر روی صورت لزوماً منجر به جوش زدن صورت نمی‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.