سه دانش آموز شهید و قهرمان ملی دفاع مقدس

 محمدحسین فهمیده ، بهنام محمدی و رضا پناهی سه شهید دانش آموز و قهرمان ملی متولد دهه ۴۰ به شمار می روند که رزم آنان در دفاع از میهن اسلامی در تاریخ ماندگار شد و به تازگی نیز علی لندی نوجوان دهه ۸۰ با نمایش جلوه دیگری از ایثار و از جان گذشتگی به جمع این قهرمانان و فداکاران ملی پیوست.

#شهدای#دانش#اموز

به گزارش افسران، ایران اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس و پس از آنان قهرمان ملی فراوانی  از دست داده که در وصف جانفشانی هر کدام از آنان باید کتاب ها نوشت و برنامه های مستند ساخت.

در این میان آنچه بیش از هر چیز نگاه ها به سمت کانون  فعالیت های  آموزش و پرورش و تربیت خوب مادران و پدران می کشاند ، تربیت نسل های فداکار ، قهرمان و پاک نهاد است که شجاعت و دلاوری آنها به الگو برای جامعه تبدیل شده است.

عملیات های استهشادی  شهیدان محمدحسین فهمیده ، بهنام محمدی و رضا پناهی در ماه های آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ،الگویی از ایثار و رشادت بود که مروج غیرت و جوانمردی در بین رزمندگان اسلام و مردم ایران در آن برهه حساس شد و این دست شهادت طلبی ها افزون بر خلق حماسه ها و پیروزی های بزرگ، ملت های مظلوم و ستمدیده را به سبک جدیدی از نبرد با دشمنان و قدرت های زورگوی جهان فرا خواند.        

دانش آموزان شهید محمد حسین فهمیده، بهنام محمدی ، رضا پناهی و علی لندی از جمله ۳۶ هزار دانش آموز شهید ایران اسلامی هستند که با ایثارگری برگ زرینی به تاریخ پرافتخار ایران سرافراز افزودند.

امروز شهدای دانش آموز به عنوان یک الگوی رفتاری و راه و رسم زندگی برای سایردانش آموزان کشور تبدیل شده اند تا ایران فردا بازهم به نوجوانان افتخارکند.

توسعه فرهنگ ایثار، شهادت،آگاهی بخشی و آشنایی بیش از پیش دانش آموزان با شهدا از اولویتهای آموزش و پرورش است زیرا همه ما استقلال، امنیت و عزت کشور را مرهون ایثار دانش آموزان شهید

شهدا می دانیم.شهید فهمیده

شهید

 درتمام جوامع و کشورها مکانهایی وجود دارند که مایه افتخار مردمان آن سرزمین هستند اما درکشور ما با توجه به هنجارها و الگوهای موجود این اسطوره ها و مکانها رنگ و بوی اسلامی و رنگ ایثار دارند.

در نظام جمهوری اسلامی ایران ۳۰۰ هزار شهید داریم که خون این عزیزان منجربه استقلال کشورشده لذا باید بیش از پیش بعنوان الگوهای رفتاری به نوجوانان وجوانان معرفی شوند.

شهدا چراغ راه برای آینده ما هستند و دانش آموزان برای نقش آفرینی در مسیرتوسعه کشورمی توانید از شهدا الگو برداری کنند تا به اهداف خود در زندگی فردی و اجتماعی برسند.

مهمترین توصیه شهدا به مردم تبعیت محض از ولایت است پس با بصیرت افزایی خود را برای مبارزه با جنگ نرم دشمنان مجهز کنیم.

استان البرز مفتخربه داشتن ۲ شهید از شهدای قهرمان ملی و انقلابی به نام شهید محمد حسین فهمیده و شهید بهنام محمدی است.

۳۶ هزار دانش آموز شهید همه در یک رسته اند  امام خمینی (ره) درپیام تاریخی خود فرمودند: « رهبر ما آن طفل ۱۳ساله‌ای است که با قلب کوچک خود با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد.»

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه فرمودند: نزنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش ‌آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‌های دفاع مقدس است.»

شهید محمد حسین فهمیده

محمدحسین فهمیده به عنوان دانش‌آموزی رزمنده و بسیجی با سرمایه عظیمی از فهم و درک و درایت انقلابی و اسلامی با وجود کمی سن، خود را به خرمشهر قهرمان رساند و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه، نام خود را دردفتر شهیدان همواره زنده تاریخ، ثبت کرد.

محمد حسین فهمیده یکی از هزاران دانش‌آموز بسیجی کشوراست که با نثار خون پاک خویش برطراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود.

 این دانش‌آموز رزمنده بسیجی، با ایمان و بینش عمیق و استوار در جنگ با دشمن پیش قدم و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب‌الله آموخت.

نام و یاد این شهید منشا حماسه‌های سترگ شد وتحولی شگرف در شیوه دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام با کفرفراهم کرد.

همچنین شهادت این فرزند انقلاب به عنوان « روز نوجوان و جوان و بسیج دانش‌آموزی»  نام گرفت تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک، به‌عنوان سرمشقی مناسب به هم‌سالانش مطرح شود و راهش همچون الگویی ماندگار بر تارک تاریخ پر افتخار ایران بدرخشد.

محمدحسین فهمیده در ۱۳۴۶ خورشیدی در قم و در خانه‌ای محقر و کوچک در محله پامنار به دنیا آمد و در محیطی مذهبی و خانواده‌ای متدین پرورش یافت؛ وی  در ۱۳۵۲ خورشیدی دردبستان روحانی قم مشغول به تحصیل شد و سال پنجم ابتدایی و اول و دوم راهنمایی را به دلیل انتقال خانواده اش به کرج در ۲ مدرسه از این شهر سپری کرد.

این شهید والامقام در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ خورشیدی به پخش اعلامیه‌های رهبر کبیر انقلاب مبادرت می‌ورزید و سال ۱۳۵۷ خورشیدی نیز درتظاهرات انقلاب اسلامی شرکت کرد.

شهید محمد حسین فهمیده در سن ۱۲ سالگی عاشق امام(ره) و انقلاب اسلامی بود.

شهید فهمیده با شروع جنگ تحمیلی به جبهه رفت ودر همان روزهای نخست حضوردر جبهه های جنگ با وجود سن و سال کم به فرماندهان ثابت می‌کند که لیاقت و شهامت حضوردر جبهه را دارد و در همان مدت کوتاه رشادت‌های فراوانی از خود نشان داد.

روزهشتم آبان ۱۳۵۹،محمدحسین فهمیده با بستن تعدادی نارنجک به کمر خود تانک های دشمن را منفجر می کند.

همان روزصدای جمهوری اسلامی ایران با قطع برنامه‌های خود اعلام می‌کند که نوجوانی ۱۳ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است و پس از شهادت بقایای پیکر مطهرش در بهشت زهرا، قطعه ۲۴، ردیف ۴۴، شماره ۱۱ به خاک سپرده شد.

شهید بهنام محمدی

شهید بهنام محمدی دانش‌آموز دیگر در ۱۲ بهمن ماه ۱۳۴۵ در خرمشهربه دنیا آمد و شهریورماه سال ۵۹ بود که شایعه حمله عراقی ها به خرمشهر قوت گرفت اما بهنام  تصمیم گرفت درخرمشهربماند و برای دفاع ازخرمشهر هر کاری ازدستش برمی آید انجام بدهد.

#شهید#راد

این شهید والامقام با همان جسم کوچک اما با روح و دل بزرگش بارها به قلب دشمن زد و با وجود مخالفت فرماندهان، خود را به صف اول نبرد رساند تا از شهر ودیار خود دفاع کند.

شهید بهنام محمدی چندین بار نیز به اسارت دشمن درآمد اما هر بار با توسل به شیوه‌ای از دست آنان گریخت و با بهره‌گیری از هوش، توان و جسارت خود توانست اطلاعات ارزشمندی ازموقعیت دشمن را به دست بیاورد و در اختیار فرماندهان جنگ قرار دهد و در رساندن مهمات به رزمندگان اسلام بسیار تلاش می‌کرد.

این شهید  دانش آموز علاقه عجیبی به امام خمینی (ره) داشت، به گونه‌ای که اینگونه سفارش کرده بود از بچه‌ها می‌خواهم که نگذارند امام تنها بماند و خدای ناکرده احساس تنهایی بکند.

شهید بهنام محمدی در تمام روزهای مقاومت از ۳۱ شهریور تا ۲٨ مهر ۵۹ درخرمشهرماند و سرانجام در نبرد با دشمنان بعثی براثر  اصابت ترکش خمپاره دچار جراحت شد و به شهادت رسید.

شهید بهنام محمدی، چند روز قبل از سقوط خرمشهر پر کشید و به دیدار معبود شتافت.

 طرح تربیتی شهید بهنام محمدی در مدارس کشور از جمله استان البرزبا محوریت خانه، مدرسه و مسجد در بستر شبکه آموزشی شاد اجرایی شده است.

این طرح که برای دانش آموزان نقش تربیتی دارد، برنامه های آموزشی مختلفی چون مهدویت، بهائیت، سواد رسانه، کارگاه برنامه سازی، آموزش نرم افزارها و ارتباط با نوجوانان اجرایی و یا پیش بینی شده است.

درقالب طرح شهید بهنام محمدی برای دانش آموزان برنامه های علمی، فرهنگی، آموزشی ، اردویی و یادواره شهدای دانش آموزی تدوین شده است.

بارها جایزه ویژه جشنواره فیلم کودک نیز به قهرمان الگوی نوجوانان، شهید بهنام محمدی اختصاص یافته است.

شهید رضا پناهی

شهید رضا پناهی یکی از بزرگ مردان کم سن و سالی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس با احساس مسوولیت و تعهد ناشی از عقبه معرفتی و بصیرتی منبعث از انوار تربیتی حرکت عظیم حضرت امام خمینی (ره)، توانست با وجود سن کم، خود را به جبهه های نبرد حق علیه باطل برساند و پس از مجاهدت و تلاش های بسیار، در خیل شهدای انقلاب اسلامی قرار گیرد.

این شهید والامقام در سال ۱۳۴۸ در خانواده ای مذهبی در شهرستان کرج متولد شد، اما بیشتر از ۱۲ سال نتوانست سنگینی تن کوچکش را بر روح بزرگش تحمل کند و با اصرار، پدر و مادر خود را راضی کرد تا سرانجام در دوازدهمین سال زندگیش ابدی شود.

شهید رضا پناهی ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۶۱ حین دیده بانی در سنگردرجبهه قصرشیرین بر اثر اثابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.

این  وصیتنامه اش را قبل از اعزام  در نواری ضبط  و پنهان کرده بود تا بعد از شهادتش به دست خانواده اش برسد.

شهید پناهی در فرازهایی از وصیت نامه اش آورده است :  هدف من از رفتن به جبهه این است که:اولاً به ندای «هل من ناصر ینصرنی» لبیک گفته باشم و امام عزیز و اسلام را یاری کنم و آن وظیفه ای را که امام عزیزمان بارها در پیام ها تکرار کرده، که هرکس که قدرت دارد واجب است که به جبهه برود، و من می روم که تا به پیام امام لبیک گفته باشم.

آرزوی من پیروزی اسلام و ترویج آن در تمام جهان است و امیدوارم که روزی به یاری رزمندگان، تمام ملت های زیر سلطه آزاد شوند و صدام بداند که اگر هزاران هزار کشور به او کمک کنند او نمی تواند در مقابل نیروی اسلام مقاومت کند،من به جبهه می روم و امید آن دارم که پدر و مادرم ناراحت نباشند، حتی اگر شهید شدم، چون من هدف خود را و راه خود را تعیین کرده ام و امیدوارم که پیروز هم بشوم و پدر و مادر مهربان من! از زحمات چندین ساله شما متشکرم بخش دیگری از وصیت نامه این شهید والا مقام است.

شهید رضا پناهی دروصیت نامه اش ذکر کرده که من عاشق خدا و امام زمان گشته ام و این عشق هرگز با هیچ مانعی از قلب من بیرون نمی رود، تا اینکه به معشوق خود یعنی «الله» برسم و به حق که ما می رویم که این حسین زمان و خمینی بت شکن را یاری کنیم و به حق که خداوند به کسانی که در راه او پیکار می کنند، پاداش عظیم می بخشد و من برای خدا از مادیات گذشتم و به معنویات فکر کردم، از مال و اموال و پدر و مادر و برادر و خواهر چشم پوشیدم، فقط برای هدفم یعنی الله.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.