شناخت عامل اصلی بی کیفیتی صدا و بروز سرطان حنجره

متخصص گفتار درمانی گفت: مصرف دخانیات عامل مهم در بی کیفیتی صدا و بروز سرطان حنجره است.

#دخانیات#متهم#بهداشت#صوتی

به گزارش خبرگزاری افسران، آرزو حسنوند عضو هیأت علمی گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در کارگاه آموزشی « بهداشت صوت و مراقبت از حنجره »، گفت: استعمال دخانیات، متهم شماره یک بهداشت صوتی تلقی می‌شود، چرا که مصرف یا استنشاق دود حتی به صورت دست دوم، موجب خشکی مخاط، رسوب قطران، از دست رفتن کیفیت صدا و ایجاد ضایعات پیش سرطانی می‌شود.

  حسنوند به عنوان مدرس این کارگاه، کتاب «آسانترین روش ترک سیگار» با ترجمه دکتر نوذر نیازی را برای مطالعه افراد سیگاری معرفی کرد و افزود: توصیه متخصصان، منع مصرف هرگونه دخانیات و همچنین بهبود شرایط تهویه محیط اطراف افراد سیگاری است.

عضو هیأت علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه همچنین، مشروبات الکلی را به عنوان متهم شماره دو بهداشت صوتی معرفی کرد و گفت: مصرف مشروبات الکلی، موجب تأثیر و جذب اولیه در بافت اسفنجی فضای بویر و توکر حنجره، خشکی بافتی، پرخونی و التهاب حنجره، مشکلات گوارشی، مسائل روحی و … می شود‌.

    وی، سطوح مختلف صوت درمانی را شامل مواردی همچون «بهداشت صوتی، صوت درمانی علامتی (رویکرد تسهیل کننده)، درمان دستی و رویکرد التقاطی» ذکر کرد و افزود: بهداشت صوتی، شامل «حذف موارد بد و نادرست استفاده از صدا، بهداشت غذایی، حفظ رطوبت حنجره، رعایت سلامت جسمی و روحی» می شود که برای داشتن یک صدای طبیعی و سالم در عموم مردم به طور عام، و کاربران حرفه ای صدا به طور خاص، ضروری است.

 حسنوند تصریح کرد: برای داشتن بهداشت صوتی، در گام اول باید با ردیابی عادت های نادرست، اصلاح سبک زندگی را مد نظر قرار دهیم و در گام دوم با اصلاح تغذیه، بهداشت صوتی را ارتقاء بخشیم.

  وی افزود: جهت بهداشت صوتی، مراقبت‌های سبک زندگی مطرح می شود، چرا که سبک زندگی، عادات غذایی، میزان ساعات استراحت، تفریح و تمام جنبه های عمومی و خصوصی زندگی کاربران حرفه ای بر این امر تأثیرگذار است.

این متخصص گفتاردرمانی، به مصرف کافئین ها، به عنوان بخشی از سبک زندگی که موجب خروج آب از بدن و خشکی سیستماتیک و افزایش احتمال آسیب مخاطی می‌شود، اشاره کرد و گفت: باید مصرف روزانه چای کمرنگ نهایتا دو تا سه لیوان، و مصرف یک لیوان آب به ازای مصرف هر لیوان چای، در نظر گرفته شود.

 حسنوند با اشاره به انواع مزاج‌های چهارگانه بدن نیز اظهار داشت: توصیه طب سنتی ایرانی در خصوص مصرف روزانه آب، این است که دریافت رطوبت اضافه باعث ایجاد اخلاط و تشدید برخی بیماری‌ها می‌شود، بنابراین باید تعادل در همه موارد را رعایت کنیم.

    وی در عین حال، عدم تعادل مایعات بدن را تهدیدی برای بهداشت صوتی عنوان کرد و آبرسانی خارجی نظیر «بخور گرم، استنشاق بخور گرم از طریق بینی، به میزان حداکثر روزی سه بار به مدت پنج دقیقه و استفاده از دستگاه بخور در اتاق» را توصیه کرد.

 وی در ادامه، مصرف خودسرانه داروها در مواجهه با بیماری‌ها را نیز امری نادرست عنوان کرد و افزود: برای درمان آلرژی، سرماخوردگی و … ، باید مصرف آنتی هیستامین و آنتی بیوتیک‌ها به روش اصولی صورت گیرد تا شاهد تنظیم تعادل مایعات در زمان مصرف داروها باشیم.

 این استاد و محقق حوزه گفتاردرمانی، مصرف دمنوش‌های گیاهی را هم طی روند انتقالی و آرام نظیر دمنوش «سیب و به» مورد توجه قرار داد.

 حسنوند، «بی‌خوابی، بدخوابی و کم خوابی» را از دیگر عوامل موثر بر بهداشت صوتی ذکر کرد و افزود: اختلالات خواب، روی عملکرد تمام سیستم بدن از جمله چین‌های صوتی، موثر است.

وی همچنین برخی اشتباهات رایج غذایی نظیر «مصرف ماست و دوغ همراه غذاهای گوشتی، جایگزینی سالاد به جای سبزی خوردن همزمان با صرف غذا، همزمانی استفاده از چند نوع غذا، مصرف غذاهای سنگین در وعده ناهار خصوصاً در بهار و تابستان، مصرف غذاهایی با طبع سرد در کنار هم و مصرف مایعات قبل و حین صرف غذا» را زمینه‌ساز ریفلاکس معده و مشکلاتی برای بهداشت صوتی دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.