بررسی زمینه های روابط نامشروع در جوامع معاصر/ تبیین ابعاد نامطلوب

از پدیده های منکر در جوامع معاصر ، ارتباط جنسی نامشروع است که متاسفانه ابعاد وخیم و آثار و صفات نامطلوبش به روشنی در جامعه تبیین نشده است. موضوع ارتباط جنسی نامشروع در ابعاد فردی و اجتماعی قابل بحث و ارزیابی است به این معنا که، تبعات و پیامدهایی به دنبال دارد. با ما همراه باشید.

#تحلیل#زمینه_های#ارتباط#نامشروع

عادی سازی روابط با نامحرمان می تواند مقدمه ارتباط های پیچیده تر و خطرناک تر و از جمله ارتباط جنسی با نامحرم نیز محسوب شود.

 امر به معروف و نهی از منکر، پیشینه ای به قدمت تاریخ حیات انسان دارد. نخستین انسان دعوت کننده به نیکی، آدم بود و پس از وی نیز پیام آوران وحی و پیروان آنان در انجام این وظیفه مهم تلاش کرده ‏اند. تاکیدهای مکرر قرآن کریم، در خصوص امر به معروف و نهی از منکر بیانگر اهمیتی است که اسلام برای سالم سازی محیط اجتماع و مبارزه با عوامل فساد و گناه قائل شده است.

اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر تا بدانجاست که سایر فرایض و دستورهای اسلامی در پرتو اجرای آن، بر پا داشته می‏شود و جامعه اسلامی محقق می‏گردد؛ از این رو هرگاه در جامعه ‏ای این فریضه مهم به اجرا گذاشته نشود و افراد در قبال پیاده شدن این امر خطیر احساس مسئولیت نکنند مرگ آن جامعه حتمی خواهد بود. قیام امام حسین (علیه السّلام) نیز برای اجرای این دو فریضه الهی بود. 

ارتباط جنسی نامشروع

 «هرمسلمانی که یک بار به زنی بنگرد آنگاه از او چشم باز دارد ، خدای والایش با عبادتی انس دهد که لذت آن را در قلب خویش احساس می کند.» پیامبر اسلام (ص). از پدیده های منکر در جوامع معاصر ، ارتباط جنسی نامشروع است که متاسفانه ابعاد وخیم و آثار و صفات نامطلوبش به روشنی در جامعه تبیینن نشده است.

زمینه های روانشناسی و جامعه شناسی مساله

موضوع ارتباط جنسی نامشروع در ابعاد فردی و اجتماعی قابل بحث و ارزیابی است به این معنا که ، تبعات و پیامدهایی به دنبال دارد.


۱- معاشرت های آلوده و مشکوک

گرچه یکی از اهداف معاشرت غلبه براحساس تنهایی است، اما همه معاشرت ها اینگونه نیست و بعضا بد آموزی هایی اخلاقی را به دنبال دارد، در اینگونه مراودت، حریم مراعات نمی شود و نوعی اختلاط قابل مشاهده است و اینها همه زمینه ساز معضل بزرگی با عنوان ارتباط جنسی نامشروع است . مهمانی های مشترک زن و مرد که مقدمات آشنایی برخی افراد را با نامحرم مهیا می کنند ، نقطه آغازی بر آسیب های جدی اخلاقی محسوب می شود.


۲- نگاه های هوس آلود

اولین سطح تماس بانامحرم را باید در نگاه دانست. تداوم نگاه از روی عمد و به قصد لذت، به عنوان گناه تلقی شده و مسیر آن از «دیده» به «دل» می رسد. نگاهی که کنترل نشود ، دل را به حسرت گرفتار می کند و به مجرد این که «توجه به نامحرم» در کانون توجه و دل مشغولی فرد قرار گرفت او را به تکاپو وا می دارد تا به وصال خویش برسد و در همین تلاش و تقلاست که وی گرفتار ارتباط جنسی نامشروع می شود.


۳- بدحجابی و بی حجابی

شاید هیچ عاملی به اندازه ترک حجاب ، در رشد و گسترش بی بند وباری اخلاقی اثرگذار نباشد ، زیرا زمانی که زن، اندام خویش را در معرض نگاه های هوسناک قرار می دهد، خود به خود زمینه و مقدمه برخی کشش ها و گرایش های نامشروع فراهم می شود و مردانی که از ظرفیت ایمان نیرومندی برخوردار نیستند ، به راحتی سقوط می کنند.


۴- تقلید از فرهنگ بیگانه

فرهنگ مبتذل غرب به ویژه در بخش ارتباط زن ومرد ، از طریق ماهواره ، اینترنت و نظایر آن ها ، در مرحله اول، جلب توجه می کند و در صورت ارتباط مستمر به مرور زمان به صورت عادی در آمده و به تدریج جزء فرهنگ آدمی در می آید، که در این حالت ، اعمال ضد ارزشی نظیر ارتباط با نامحرم، عادی تلقی شده و قبح آن از بین می رود. عادی سازی روابط با نامحرمان می تواند مقدمه ارتباط های پیچیده تر و خطرناک تر و از جمله ارتباط جنسی با نامحرم نیز محسوب شود.


۵- بالارفتن سن ازدواج

زمانی که میانگین سن ازدواج افزایش یافته و از سوی دیگر دسترسی به راه های مشروع ارضای غریزه جنسی نیز ممکن نبوده و عوامل بازدارنده ای نظیر ایمان نیرومند مذهبی وجود ندارد. فرد به راه های خلاف شرع برای پاسخ دادن به تخیلات جنسی اش روی می آورد.


۶- سرد مزاجی زنان

عامل دیگری که به این پدیده دامن می زند سرد مزاجی زنان و عدم تامین به موقع نیازهای جنسی همسران شان می باشد، لذا مردی که پایبند برنامه های دینی و اخلاقی نمی باشد امکان دارد، در چنین لغزش هایی ورود پیدا کند.


۷- تنوع طلبی

برخی از مردان به لحاظ شور و اشتیاق جنسی و یا انحراف طبع قادر نیستند به همسر خود اکتفا نمایند و در صورتی که در عقاید دینی شان متزلزل باشند امکان دارد به لغزش هایی از نوع ارتباط جنسی نامشروع پناه ببرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.