نشانه‌های دولت موعود / حکومت بر دل‌ها و رجعت کارگزارانی

در روایات از پیوند مردم با امام و علاقه آنان به حکومت آن حضرت(عج) با سخنان دلپذیر یاد شده است. چنان‌که رسول خدا(ص) می‌فرماید: «مردی از امت من قیام می‌کند که مردم زمین و آسمان او را دوست می‌دارند».

#نشانه#دولت#موعود

به گزارش خبرگزاری افسران، به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت، مروری داریم بر تصویری که روایات از دولت کریمه و موعود مهدوی ترسیم کرده اند که در ادامه می آید:

حکومت بر دل ها

بدیهی است حکومتی که در مدتی کوتاه بر دشواری ها چیره شود و نابسامانی ها را از بین ببرد و با برچیدن ناامیدی از دل ها، بذر امید در آنها بکارد، از پشتیبانی مردمی برخوردار خواهد شد. نظامی که آتش جنگ ها را خاموش کند و امنیت و آسایش را چنان به جامعه بازگرداند که حتی حیوانات نیز از آن بهره مند شوند. اینچنین حکومتی، حکومت بر دل ها خواهد بود و آرزوی انسان ها این است که در چنان حکومتی زندگی کنند. از این رو، در روایات از پیوند مردم با امام و علاقه آنان به حکومت آن حضرت(عج) با سخنان دلپذیر یاد شده است.

رسول خدا(ص) می فرماید: «شما را به مهدی، مردی از قریش بشارت می دهم که ساکنان آسمان و زمین از خلافت و فرمانروایی او خشنودند.»۱

نیز آن حضرت(ص) می فرمایند: «مردی از امت من قیام می کند که مردم زمین و آسمان او را دوست می دارند».۲

پایتخت

ابوبصیر می گوید: امام صادق(ع) فرمود: «ای ابامحمد! گویا می بینم که قائم آل محمد(ص) با خانواده‌اش در مسجد سهله فرود آمده است». گفتم: آیا خانه او مسجد سهله است؟

فرمود: «آری، همان جا که منزلگاه ادریس پیامبر بوده است و هیچ پیامبری برانگیخته نشده مگر آنکه در آن مسجد نماز گزارده است. کسی که در آن اقامت کند، مانند کسی است که در خیمه رسول خداص) بوده است. هیچ مرد و زن مومنی نیست مگر آنکه دلش به سوی آن مسجد است. هر شب و روزی که می گذرد فرشتگان الهی به آن مسجد پناه می برند و خدا را می پرستند. ای ابامحمد! اگر من هم نزدیک شما بودم هیچ نمازی را جز در آن مسجد به جا نمی آوردم. آنگاه که قائم ما قیام کند خداوند انتقام رسولش و همه ما را از دشمنان خواهد گرفت».۳

کارگزاران دولت مهدی(عج)

طبیعی است که در حکومتی که امام مهدی(عج)رهبری آن را بر عهده دارد، کارگزاران و مسئولان حکومت نیز باید از بزرگان و نیکان امت باشند. از این رو، می بینیم در روایات ترکیب دولت امام مهدی(عج) را از پیامبران، جانشینان آنان، تقواپیشگان و صالحان روزگار و امت های پیشین و از سران و بزرگان اصحاب پیامبر(ص) بیان می کند که نام برخی از آنان بدین گونه است: حضرت عیسی(ع) هفت نفر از اصحاب کهف، یوشع وصی موسی(ع)، مومن آل فرعون، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری، مالک اشتر نخعی، و قبیله همدان.

از حضرت عیسی(ع) در روایات با واژه های گوناگونی مانند وزیر، جانشین، فرمانده و مسئول در حکومت یاد شده است.

عیسی(ع) به حضرت مهدی(عج) می گوید: همانا من به عنوان وزیر فرستاده شده ام نه امیر و فرمانروا.۴

رشد دانش و فرهنگ اسلامی

حکومتی که در راس آن رهبری مانند مهدی(عج) باشد طبعا از نظر علمی پیشرفتی شگفت‌انگیز خواهد داشت و دگرگونی چشمگیری در جهان دانش و فرهنگ و صنعت پدید خواهد آورد.

امام صادق(ع) می فرماید: «علم و دانش بیست و هفت حرف است و همه آنچه پیامبران آورده اند تنها دو حرف آن است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف آشنایی ندارند و هنگامی که قائم ما قیام کند بیست و پنج حرف دیگر را بیرون آورده آن را بین مردم نشر و گسترش می دهد و آن دو حرف را نیز ضمیمه می کند و در مجموع بیست و هفت حرف را در میان مردم منتشر می سازد.»۵

از این روایت استفاده می شود که بشر هر از نظر علم و دانش پیشرفت کند در روزگار مهدی(عج) به یکباره بیش از سیزده برابر رشد و گسترش می یابد و با اندکی دقت درمی یابیم که در روزگار آن حضرت(عج) دانش چه پیشرفت شگفت‌انگیز و خیره‌کننده ای خواهد داشت.

پی نوشت ها:

۱-اثبات الهداه، ج۳، ص ۵۲۴

۲-احقاق الحق، ج ۱۹، ص۶۶۳

۳-بحارالانوار، ج۵۲، ص ۳۱۷

۴-ملاحم، ص۸۳

۵-بحارالانوار، ج۵۲، ص ۳۲۶

برگرفته از کتاب نشانه هایی از دولت موعود، تالیف نجم‌الدین طبسی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.