ساخت سلول‌های خورشیدی کم‌وزن برای نصب بر پشت‌بام

فناوری سلول‌های خورشیدی به یک ستون کلیدی برای استفاده از انرژی های پاک‌تر مبدل شده و با ساخت سلول های سبک ۲۰ کیلوگرمی این روند تسهیل شده است.

#سلولهای خورشیدی#انرژی_تجدید_پذیر#انرژی_پاک

سلول های خورشیدی که نازک و انعطاف پذیر هستند، راه جدید تامین انرژی پاک هستند، زیرا می توانند بر روی انواع سطوح نامنظم، منحنی و کج نصب شوند. محققان دانشگاه ام آی تی سلول خورشیدی تازه ای تولید کرده اند که نازکتر از موی انسان و سبک وزن است و انقلابی در این زمینه محسوب می شود. 
اولین بار در سال ۲۰۱۶ سلول‌های خورشیدی بسیار نازکی تولید شدند که توان جذب و ذخیره سازی کافی انرژی را داشتند. تولید سلول‌های خورشیدی نازک، سبک و انعطاف‌پذیر نصب آنها بر روی انواع وسایل الکترونیکی مبتنی بر کاغذ و نیز پوشیدنی‌های سبک وزن که انرژی را در طول روز جمع‌آوری می‌کنند، تسهیل می کند.
اکنون دانشمندان به مواد قابل چاپ مبتنی بر جوهر روی آورده اند تا فرآیند ساخت سلول های خورشیدی را ساده و کم هزینه کنند. این کار با استفاده از نانوموادی انجام می شود که به شکل جوهرهای نیمه رسانای قابل چاپ هستند که یک فناوری با پتانسیل گسترده در زمینه الکترونیک محسوب می شود. اینها به همراه یک الکترود قابل چاپ روی یک بستر پلاستیکی با ضخامت تنها ۳ میکرون قرار می گیرند تا یک ماژول خورشیدی را تشکیل دهند. 
سپس می‌توان آن ماژول را جدا کرد و به یک بستر پارچه چسباند که استحکام مکانیکی لازم برای جلوگیری از پارگی را دارد و در عین حال وزن صفحه خورشیدی را تنها اندکی بیشتر می کند.

محصول نهایی یک سلول خورشیدی منعطف و فوق سبک با یک صدم وزن صفحات خورشیدی معمولی است، اما توانایی تولید ۱۸ برابر بیشتر انرژی به ازای هر کیلوگرم وزن خود را دارد. این سلول خورشیدی می تواند ۳۷۰ وات بر کیلوگرم انرژی را در صورت چسبیدن به پارچه تولید کند، اما در حالت ایستاده این رقم تا ۷۳۰ وات افزایش می یابد. در نهایت این صفحات تنها حدود ۲۰ کیلوگرم به سقف وزن خانه اضافه می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.