راز ماندگاری انقلاب ۴۰ ساله/ اقتدار رهبری/ احیای ارزش های انسانی

اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته اسلام برای قرن‌ها به طاق نسیان سپرده می‌شود و به جای آن، اسلام شاهنشاهی و ملوکی جایگزین آن خواهد شد.

#راز#ماندگاری#انقلاب#اسلامی#ایران

انقلاب اسلامی ایران، بزرگ‌ترین تحول جهان در قرن بیستم محسوب می‌شود که چهل سال، با اقتدار و صلابت راه خود را ادامه داده است. در واقع انقلاب اسلامی ایران، بزرگ‌ترین تحول جهان در قرن بیستم محسوب می‌شود که چهل سال، با اقتدار و صلابت راه خود را ادامه داده است. در واقع، انقلاب اسلامی در برهه‌ای ظهور کرد که جهان در کشاکش مارکسیسم و لیبرالیسم گرفتار بود. بسیاری از معاندان و بدخواهان از نخستین روزهای پیروزی این انقلاب سعی بر آن داشتند تا با روش‌های مختلف نظامی و غیر نظامی به موازات استفاده از تاکتیک‌های نوین و بروز، آن را تحریف و یا ساقط کنند. اما امروز با گذشت ۴ دهه شاهد درخشندگی انقلاب اسلامی در سراسر جهان هستیم تا جایی که بسیاری از کشورهای تحت سلطه از انقلاب اسلامی ایران الگوبرداری کرده و می‌کوشند تا به استقلالی همه جانبه نائل آیند. اما به‌راستی راز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران در چیست؟

راز ماندگاری
شاید بسیاری رمز ماندگاری و پایا بودن انقلاب اسلامی ایران را ندادند، اما آنچه مسلّم است وحدت کلمه و اسلامی و الهی بودن این انقلاب است. بی‌شک اگر اتحاد مردم در زیر سایه اسلام نبود، پیش‌تر شاهد انفکاک این انقلاب بودیم. البته ناگفته نماند که دشمنان این نظام برای تفرقه افکنی و اضمحلال وحدت میان مردم ایران از انواع ابزار به‌ویژه جنگ روانی استفاده کردند اما با رهنمون‌های مقام معظم رهبری و بصیرت ایرانیان، این تیر نیز به سنگ خورده و این نقشه شوم نیز همچون دیگر نقشه‌های معاندان عقیم ماند. اما به‌طورکلی مواردی که در پایا ماندن انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی داشتند عبارت‌اند از:
– ریشه‌های اسلامی
– رهبر مدبّر و مقتدر
– مردمی بودن
– ظلم‌ستیزی
– جهانی‌شدن انقلاب
– احیای ارزش‌های انسانی
– مشارکت مردمی
– ایمان و اراده

اهداف انقلاب اسلامی
از آنجایی که یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران، مبارزه با ظلم جهانی بود، این مهم در ۲ دهه گذشته مورد توجه خاص قرار گرفت و نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کرد تا نه تنها ظلم داخلی، بلکه با ظلم و استکبار جهانی به مقابله برخیزد و در این مسیر، آماج هرگونه تهمت و آسیب نیز قرار گرفت اما با اقتداری بیش از پیش به مسیر خود ادامه داد. ایران اسلامی یکی از کشورهایی است که برای کمک به مرم فلسطین، لبنان، عراق و… پیش‌قدم بوده و به علت کمک به این قبیل کشورها، از سوی نهادهای بین‌المللی وابسته به آمریکا تروریسم خوانده شده است. موضوعی که تحریم‌های اقتصادی، فشارهای سیاسی و محدودیت‌های فراوانی را به همراه داشته اما نتوانسته قدمی ما را از این هدف والا دور نگه دارد.

هدف بعدی انقلاب اسلامی، مردمی بودن و برپایی مردم سالاری دینی است. موضوعی که در مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی همچون انتخابات، آشکارا قابل مشاهده است.

در این میان باید توجه داشت که فقرزدایی و مبارزه با نظام سرمایه‌داری نیز یکی دیگر از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران است که در چهل سال گذشته روند مطلوبی را به خود گرفت اما نباید از برخی حقوق‌های نجومی، رانت‌ها و هر آنچه که با این هدف در منافات است چشم‌پوشی نمود چرا که عدم مقابله با اشرافی گری و تجمل گرایی یکی از آفت‌های بزرگی است که تدریجاً پایه‌های اصلی یک جامعه را از بین برده و در نهایت به نابودی آن می‌انجامد. پس بر مسئولین ما واجب است که ضمن مقابله با این روند، خود نیز بنا به دستور و فرمایش بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در پایین‌ترین سطح جامعه زندگی کنند تا درد و مشکلات اکثریت مردم را لمس و چاره‌ای برای رفع آن بیندیشند.

جلوگیری از هرگونه انحراف و تحریف در مسیر حرکت انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که جز با وحدت عموم مردم و همراهی مسئولین نظام امکان‌پذیر نخواهد بود و در غیر این صورت آسیبی جدی و ضربه‌ای مهلک بر پیکره این نظام مقدس وارد خواهد آمد که جبران آن غیر ممکن است.  امام خمینی(ره) در این راستا فرموده‌اند: «اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته اسلام برای قرن‌ها به طاق نسیان سپرده می‌شود و به جای آن، اسلام شاهنشاهی و ملوکی جایگزین آن خواهد شد. شما برگزیدگان مستضعفان می دانید که با کوتاه شدن دست ابرقدرت های چپاولگر از کشور اسلامی شما، آنان و وابستگان به آنها ماهیت اسلام و قدرت الهی آن را لمس نمودند و چون افعی زخم خورده در کمین نشسته اند که از هر راهی بتوانند خود یا به وسیله پیروان از خدا بی خبر خود این نظام الهی را از مسیر خود منحرف نمایند.» (صحیفه‌ی امام خمینی، ج ۱۸، ص ۵)

بی‌شک رکن اصلی وحدت میان مردم و مسئولین و همچنین جلوگیری از تحریف، حرکت در مسیری است که رهبری فرزانه، مقتدر و مدبّر مشخص کرده است. در هیچ کجای جهان و در هیچ انقلابی مشاهده نشده است که مردم بدون پیروی از رهبری واحد، به هر سو که می‌خواهند حرکت کنند و آن کشور و یا انقلاب پایدار مانده باشد.

اندیشمندان غرب و ماندگاری انقلاب اسلامی ایران
«میشل فوکو» فیلسوف، تاریخدان و متفکر معاصر فرانسوی معتقد است: «شیعیان با تکیه بر مبارزه در برابر ابرقدرت‌های سیاسی جهان ایستادند و با جذب عموم مردم و ایجاد اتحاد میان آن‌ها توانستند بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ارتش‌های نظامی شرق و غرب را شکست دهند.»

«ساموئل هانتینگتون» نظریه‌پرداز و متخصص علوم سیاسی نیز می‌گوید: «روی کار آمدن انقلاب سال ۱۹۷۹، به نوعی آغاز جنگ میان غرب و اسلام محسوب می‌شود چرا که قدرت این انقلاب غیر قابل تصور است.»

«تدا اسکاچیل» جامعه‌شناس و دانشمند علوم سیاسی آمریکایی  درباره رمز انقلاب اسلامی ایران می‌گوید: «جهانیان با حیرت به اتفاقات انقلاب اسلامی ایران نگاه می‌کردند و بر دور از ذهن بودن آن اذعان داشتند. این انقلاب قابل توجه، مرا وادار ساخت تا به درک خود در قبال نقش بالقوه و محتمل سیستم‌های عقاید در شکل بخشیدن به نظریه‌های سیاسى افزایش داده و با نگاهی جامع‌تر به مسائل سیاسی جهان نگاه کنم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.