جزئیات طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در منابع طبیعی

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور سند حمایتی و پشتیبان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را تشریح کرد.

#طرح#کاشت#یک_میلیارد#درخت#طبیعت

به گزارش خبرگزاری افسران به نقل از سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری، رسول اشرفی‌پور در جلسه ویدئو کنفرانسی با مدیران کل منابع‌ طبیعی استان‌ها گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور از یک سند پشتیبان برخوردار است و این سند توسط دفتر شورای عالی جنگل و با همکاری معاونت امور جنگل تهیه و در اختیار صاحب‌نظران، اساتید، مدیران و مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع  قرار گرفت و نظرات تکمیلی آنان اخذ شده است.

وی افزود: طرح کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مردمی و اجتماعی است و دارای شیوه نامه اجرایی، شرح خدمات، دستور العمل اجرایی و بسته های سیاستگذاری است.

اشرفی‌پور به نمودار تشکیلاتی این طرح  اشاره کرد و افزود: وزیر جهاد کشاورزی رئیس ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت است و رئیس سازمان منابع طبیعی به عنوان جانشین این ستاد است. طرح  مردمی کاشت یک میلیارد درخت دارای مجری است و مسئولیت دبیرخانه این طرح بر عهده معاون امور جنگل است.

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور در باره سند پشتیبان طرح و نمودار تشکیلاتی آن خاطر نشان کرد: این طرح از پنج  کمیته علمی، کمیته مسئولیت اجتماعی، کمیته اجرایی، کمیته ارتباطات و اطلاع رسانی و کمیته مالی و پشتیبانی برخوردار است و ۶ کارگروه ملی از این طرح پشتیبانی و حمایت می‌کنند.

اشرفی‌پور همچنین اعلام کرد: برای اجرایی شدن این طرح نهادها و دستگاه‌های مختلفی مشارکت دارند و تفاهم‌نامه‌های زیادی با بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی امضاء شده است و هدف این طرح  افزایش سرانه جنگل در کشور است. همه این درختان در مناطق جنگلی کاشته نمی‌شود، کاشت درخت در اراضی حاشیه‌ای اطراف جاده‌ها هم در برنامه قرار دارد.

وی در ادامه  اضافه کرد: در مباحث مردمی‌سازی و مشارکت، بخشی از درختکاری را صاحبان صنایع انجام می‌دهند و در اراضی کشاورزی مدیریت با خود مردم است. طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مکان محور است و تمامی درختان در مکان‌های مطالعه شده کاشته می شود.

وی ادامه داد: تمامی عرصه‌هایی که جنگل‌کاری می شود باید فرم شناسنامه فنی داشته باشد و آنلاین در سامانه بارگذاری شود و دستورالعمل‌های نهال‌کاری و بذرکاری بر اساس ذخیره نزولات است.

بر اساس این گزارش-  استفاده از ظرفیت های دستگاه های دولتی نظیر؛ آموزش و پرورش، وزارت علوم، بخش‌های تحقیقاتی، پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های رسانه‌های گروهی، تشکل‌های زیست محیطی و دوستداران و علاقه‌مندان به منابع طبیعی، تشکیل سامانه ثبت اطلاعات و نصب نرم افزار اپلیکیشن‌های کاربردی و وب سایت‌های تخصصی جهت اطلاع‌رسانی و پایش فعالیت‌های انجام شده در سطح کشور از جمله ضرورت‌های مهمی است که در سند پشتیبان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تاکید شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.