انتشار خبر خشونت گسترده علیه زنان در سوئد از ستاد حقوق بشر ایران

گزارش تبعیض، نابرابری و خشونت علیه زنان در سوئد از سوی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

#تبعیض#خشونت#زنان#سوئد#ستاد#حقوق_بشر

به گزارش خبرگزاری افسران و به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، در گزارش ستاد حقوق بشر در خصوص شیوع جنایت و خشونت علیه زنان در سوئد آمده است: سوئد نیز مانند سایر کشورهای غربی از وقوع حوادث زن کشی و جنایت علیه زنان مستثنی نیست. بر اساس گزارش های رسمی، در سال ۲۰۲۰، ۷۸۸ زن توسط شریک جنسی، یکی از اعضای خانواده یا یکی از بستگان در ۱۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به قتل رسیده اند و در سوئد ۱۳ زن توسط شریک جنسی خود در سال ۲۰۲۰ کشته شدند.

مرکز آمار اتحادیه اروپایی EIGEl داده‌هایی را در مورد قتل و زن‌کشی از شریک جنسی صمیمی برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ منتشر کرد و نوشت: در می سال ۲۰۲۱، شش زن در پنج هفته در سوئد کشته شده‌اند. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰، ۱۶۴۶۱ مورد تجاوز علیه زنان در یک رابطه نزدیک در سوئد گزارش شده است. این افزایش ۱۵.۴ درصدی نسبت به رقم ۱۴۲۶۱ سال ۲۰۱۹ است که توسط شورای ملی پیشگیری از جرم گزارش شده است. موجی از قتل‌ها در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲  نیز در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد خشونت علیه زنان در سوئد رخ داده است.

این گزارش می افزاید: تعداد قتل های تایید شده در سوئد در ۱۰ سال گذشته در سال  2020 میلادی با ۱۲۴ قتل به اوج خود رسید و میزان جرم و جنایت در سوئد در ۱۰ سال گذشته حدود ۱۵۰۰۰ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بوده است. در سال ۲۰۲۱ نیز حدود ۷۰۰ زن مرتکب جرم یا جنایت در زندان های سوئد محبوس بودند.

خشونت خانگی

بر اساس برآوردهای شورای ملی پیشگیری از جرم (BRA)، حداقل ۷ درصد از جمعیت سوئد اعم از زن و مرد سالانه در معرض خشونت خانگی قرار می‌گیرند. با این حال، زنان بیشتر احتمال دارد خشونت مکرر را گزارش کنند و در نهایت، در بیمارستان بستری شوند.

طبق گزارش BRA در سال ۲۰۲۰، جرائم گزارش شده نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱ درصد افزایش داشته و ۹ درصد تجاوزهای خشونت آمیز بیشتر علیه زنان گزارش شده است.

چندین عامل نشان می دهد که خشونت خانگی از زمان اولین شیوع کووید-۱۹ در سوئد افزایش یافته و حتی در طول سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته است. طبق آمار اولیه شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد، تجاوز به زنان بالای ۱۸ سال در سوئد در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل، چهار درصد افزایش یافته است.

در میان جرایم تجاوزکارانه گزارش شده علیه زنان بالغ در نیمه اول سال ۲۰۲۰، بیشترین شیوع (۷۹ درصد) این بود که این جنایت توسط فردی شناخته شده برای قربانی انجام شده است.

یونیزون، فدراسیون ملی سوئد به عنوان سازمان حامی حقوق زنان همواره اعلام کرده است زن متقاضی حمایت بین ۲۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سطوح قبل از همه گیری افزایش یافته است.

در همین حال کارشناس کمیته رفع تبعیض علیه زنان در دهمین گزارش دوره ای سوئد در مورد چگونگی اجرای مفاد کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان از سوئد به دلیل شیوع خشونت مبتنی بر جنسیت علیه زنان و دختران  انتقاد کرد.

خشونت جنسی

در ادامه این گزارش تصریح شده است: تعداد کل موارد گزارش شده از تجاوزات جنسی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ نیز افزایش یافته است. در حالی که تعداد کل بیش از ۱۵۰۰۰ تجاوز جنسی در سال ۲۰۱۲ گزارش شده است، این میزان تا سال ۲۰۲۱ به حدود ۲۷۰۰۰ نفر افزایش یافته است.

آزار و اذیت و به دنبال آن تجاوز جنسی، به خصوص تعداد موارد گزارش شده تجاوز جنسی، طی این دوره افزایش یافته است و از ۶۳۰۰ مورد در سال ۲۰۱۲ به ۹۷۰۰ مورد در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

بر اساس نظرسنجی امنیت شخصی ملی شورای پیشگیری از جرم در سال ۲۰۱۷، زنان جوان بیش از حد در میان کسانی که می‌گویند قربانی جرایم جنسی شده‌اند، حضور دارند. نظرسنجی جمعیتی که منتشر شده است Sverige 2017 (حقوق و سلامت جنسی و باروری در سوئد) همچنین نشان می‌دهد که ۵۷ درصد از زنان جوان در گروه سنی ۱۶ تا ۲۹ سال اظهار می‌کنند در یک زمانی قربانی آزار و اذیت جنسی شده‌اند. ۵۵ درصد از همان گروه هدف، تجاوز جنسی را تجربه کرده اند.

بررسی موسسه «نظارت بر محیط کار» در سوئد در سال ۲۰۱۸ نشان داد که زنان جوان بیشترین قربانیان آزار جنسی هستند. ۳۰ درصد از زنان ۱۶ تا ۲۹ ساله در ۱۲ ماه قبل از انتشار این گزارش توسط مدیران، همکاران و یا افراد دیگر در محل کار مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند. یک چهارم زنان جوان در همان گروه سنی توسط مشتریان، بیماران، مسافران یا دانش آموزان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند.

برخی منتقدین سیاستگذاری دولت در سوئد معتقدند تجاوز به زنان سوئدی در حال تبدیل شدن به یک حق برای مردان است. زنان سوئدی از گزارش تجاوزها می ترسند، زیرا ممکن است توسط پلیس به جرایم ناشی از نفرت متهم شوند.  

گزارش سال ۲۰۲۱ یک مرکز تحقیقاتی در سوئد اعلام کرد که در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، در مجموع ۳۰۳۹ مجرم به دلیل تجاوز جنسی به یک زن در سوئد محکوم شدند. به گفته محققان، مجرمان سوئدی الاصل با والدین سوئدی تبار تنها ۴۰.۸ درصد از مجرمان را تشکیل دادند.

مشاغل، دستمزد و فقر زنان

طبق تحقیقات یورو استات (EUROSTAT)، میزان فقر زنان در سال  2021 میلادی ۱۶.۳۰٪ بود. تقریباً ۲۰ سال پس از معرفی سیستم بازنشستگی مبتنی بر امتیاز در سوئد، تفاوت قابل توجهی در پرداخت حقوق بازنشستگی وجود دارد و زنان به طور متوسط ۳۰٪ کمتر از مردان دریافت می کنند.

بر اساس گزارش دو سالانه آمار سوئد در مورد برابری جنسیتی در سال ۲۰۲۲،  تنها ۱۰ درصد از شرکت های فهرست شده در بورس اوراق بهادار استکهلم دارای روسای زن بوده اند. نرخ اشتغال در میان مردان در تمام سال‌های در نظر گرفته شده، بیشتر از زنان بود. در سال ۲۰۲۲، ۷۱.۸ درصد در میان مردان و ۶۶ درصد در میان زنان بود.

در سال ۲۰۲۱، کارگران زن در سوئد به طور متوسط ۲۶۴۰۰ کرون سوئدی به صورت ماهانه درآمد داشتند، در حالی که میانگین حقوق برای مردان در همان طبقه ۳۰۰۰۰ کرون سوئد در ماه بود. این تفاوت برای کارمندان دولتی بیشتر بود: در اینجا، مردان ۴۷۶۰۰ کرون در ماه حقوق می گرفتند، در حالی که این رقم برای زنان کمی بالاتر از ۴۰۰۰۰ کرون بود.

این در حالی است که زنان از سطح تحصیلات بالاتری نسبت به مردان برخوردار هستند، اما درآمد مردان در سوئد اندکی بیشتر از زنان است. میانگین درآمد زنان در کشور ۹۶ درصد از همتایان مرد آنها بوده است. در یک نظرسنجی (۲۰۲۲) در مورد نگرش نسبت به برابری جنسیتی، دستمزد برابر برای کار برابر، مهم ترین مسائلی است که زنان و دختران امروز در سوئد با آن مواجه هستند.

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری سوئد در بیانیه ای در سال (۲۰۲۲) اعلام کرد که از هر ده زن تنها چهار زن به صورت تمام وقت در سوئد کار می کنند، به این معنی که شکاف جنسیتی واقعی در حقوق دریافتی در خانه بسیار بیشتر از آن چیزی است که به نظر می رسد. در سال ۲۰۲۲، نرخ بیکاری در میان مردان هفت درصد بود، در مقایسه با هشت درصد برای زنان. نرخ بیکاری عمومی در سال ۲۰۲۲ ۷.۵ درصد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.